Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Ruimtelijke ontwikkeling 1 (3498)
|
6,0 stptn |
|
|
Verkeerskunde 1 (1255)
|
6,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde kan op een zelfstandige wijze (anderstalige) vakliteratuur raadplegen uit het vakgebied van mobiliteitswetenschappen. Hij/zij kan informatie m.b.t. het eigen vakgebied kritisch beoordelen en synthetiseren. | | - DC
| De student kan (anderstalige) literatuur over mobiliteitsplanning raadplegen en analyseren. | | | - BC
| De student kan literatuur over de Vlaamse mobiliteitsplanning op lokaal en regionaal niveau opzoeken en er de hoofdkenmerken uitfilteren. | | | - BC
| De student kan vanuit de literatuur de elders gehanteerde planningsprocedures en -methodieken die gevolgd worden binnen de verkeers- en vervoersector (o.a. in Nederland) beschrijven en onderling vergelijken. | | - DC
| De student kan op die wijze verkregen informatie m.b.t. verkeersplanning kritisch beoordelen en synthetiseren. | | | - BC
| De student kan de verschillende benaderingen kritisch beoordelen en de respectievelijke sterkten en zwakten ervan aangeven. | | | - BC
| De student kan verschillende benaderingen van mobiliteitsplanning in binnen- en buitenland synthetisch weergeven. | - EC
| De afgestudeerde wordt bewustgemaakt van en heeft inzicht in het internationale kader, gelijkenissen en verschillen inzake mobiliteitsbeleid. De bachelor wordt gestimuleerd om contacten te leggen met diverse internationale gesprekspartners inzake verkeerskunde. Hij/zij wordt aangemoedigd om zelf een eerste internationale ervaring op te doen. | | - DC
| De student kent het internationale kader inzake verkeersplanning, en kan gelijkenissen en verschillen bespreken en beoordelen. | | | - BC
| De student kan het Vlaamse juridisch kader inzake mobiliteitsplanning vergelijken met buitenlandse benaderingen. | | | - BC
| De student kan de doelstellingen van de EU inzake het Europese verkeers- en vervoersbeleid duiden. | | | - BC
| De student kan vanuit de literatuur de door de EU gepropageerde benaderingswijzen en methodieken inzake verkeersplanning in stedelijke omgevingen (Sustainable Urban Mobility Plans)(SUMP) bespreken. | | - DC
| De student kan zelfstandig nagaan hoe in een buitenlandse stad/regio mobiliteitsplanning tot stand komt en met welke resultaten, en in welke mate deze overdraagbaar is naar een binnenlandse stad/regio. | | | - BC
| De student is in staat om via literatuur, contacten en achtergrondsgegevens, zelfstandig gegevens over recente planprocessen en de daarbijhorende planningsdocumenten van een buitenlandse stad/regio te verzamelen. | | | - BC
| De student kan dit concreet buitenlands planningsproces en de onderdelen ervan synthetiseren en er vervolgens de voornaamste sterkten en zwakten van schetsen. | | | - BC
| De student kan de overdraagbaarheid (van onderdelen) van het planproces naar een Vlaamse vergelijkbare context beoordelen, kan planmethodieken beoordelen naar een Vlaamse context en kan de kansen en bedreigingen daarvan beargumenteren. | - EC
| De afgestudeerde heeft een gedegen interdisciplinaire kennis en inzicht in de belangrijkste theorieën en bevindingen van de verschillende basisdisciplines in mobiliteitswetenschappen. | | - DC
| De studenten kunnen de essentiële kenmerken van lange termijngerichte beleidsvormingsprocessen inzake verkeer en vervoer beschrijven, beargumenteren en duiden in concrete planningsprocessen. | | | - BC
| De student heeft een operationele kennis van en inzicht in de kenmerken van middellange en lange termijngerichte beleidsvormingsprocessen op vlak van verkeer en vervoer. | | | - BC
| De student kan wetenschappelijk onderbouwde methodes inzake toekomstverkenning op middellange en lange termijn juist situeren en hun rol in planningsprocessen inzake verkeer en vervoer motiveren. | | | - BC
| De student kan diverse ontwikkelingstendensen in reële planningsprocessen (o.a. cyclisch karakter, coördinatie met andere beleidsdomeinen en andere bevoegdheidsniveaus, vormen van betrokkenheid van belanghebbenden) aangeven en beargumenteren. | | - DC
| De studenten kunnen de rol en kenmerken van formele fasen aanwijzen, beschrijven en motiveren in concrete planningsprocessen. | | | - BC
| De student kan gemeentelijke mobiliteitsplannen situeren in het kader van het Vlaamse mobiliteitsconvenant. | | | - BC
| De student kan de rol van de betrokken overlegorganen, de functie van het informatief en richtinggevend gedeelte, de mogelijke werkdomeinen, aangeven en beargumenteren op gemeentelijk en op gewestelijk niveau | | | - BC
| De student kan de formele fasen in de besluitvorming op gemeentelijk en Vlaams niveau illustreren. | | | - BC
| De student kan de rol van monitoring en vormen van evaluatie in Vlaamse verkeersplanningsprocessen aanwijzen en motiveren. | | - DC
| De studenten kunnen de in de verschillende deelfasen van het besluitvormingsproces gebruikte methodes en technieken verwoorden. | | | - BC
| De student kan prognose- en scenario-methodieken implementeren/hanteren. | | | - BC
| De student kan de planologische denkkaders die gehanteerd worden inzake verkeers- en vervoersinfrastructuren omschrijven. | | | - BC
| De student kan technieken voor effectraming (o.a. MOBER's, MER's) en de toepassingsmodaliteiten in Vlaanderen beschrijven. | | | - BC
| De student kan de technieken voor evaluatie van alternatieven (o.a. MKBA's, MCA's) bespreken en de toepassingsmodaliteiten in Vlaanderen motiveren. | | | - BC
| De student kan de rol van monitoring en evaluatie kritisch bespreken. | | | - BC
| De student kan de organisatorische aspecten van verkeers- en vervoersplanning schetsen. | | | - BC
| De student kan de verschillende rollen van communicatie, participatie, de betrokkenen, methodieken, met inbegrip van juridische aspecten en de toepassingsmodaliteiten in Vlaanderen correct weergeven. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- Planningsconcepten: een algemene inleiding, aspecten van mobiliteitsplanning in de praktijk, wettelijke basis en juridische randvoorwaarden in Vlaanderen
- Planningsinstrumenten: prognoses en scenario's, toekomstbeelden
- Vormen van verkeersplanning op lokaal en regionaal niveau (bijv. gemeentelijke mobiliteitsplannen, planning van deelsystemen).
- Inschatting van gevolgen van beleidsmaatregelen op mobiliteitsaspecten, van gewenste en ongewenste gevolgen van mobiliteitsapecten.
- Rollen in verkeersplanning - organisatieaspecten - betrokkenheid van stakeholders - (wettelijk bepaalde) bevoegdheden, monitoring en kwaliteitszorgsystemen in verkeer en vervoer.
- Binnenlandse en buitenlandse praktijk inzake verkeersplanologie.
- Via verschillende werkzittingen wordt er op een interactieve manier dieper ingegaan op de theorie uit de hoorcolleges. Daar waar mogelijk wordt een vergelijking gemaakt met de Nederlandse context.
- Afhankelijk van het aanbod doorheen het semester, bestaat de mogelijkheid om een vervoerregioraad mee te volgen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van de paper blijven behouden bij tweede examenkans indien de student hierop een score van minimaal 10/20 behaalde. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 75 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het schriftelijk examen blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Tijdig indienen en actieve deelname aan alle evaluaties tijdens de onderwijsperiode is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien opdrachten niet of laattijdig worden ingediend leidt dit tot een N als eindresultaat. |
|
|
|
Extra info | Indien de student 2e zit heeft, dient de student navraag te doen bij de docent welk(e) onderde(e)l(en) hernomen moeten worden tijdens 2e zit. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- De presentaties van de hoorcolleges worden via Blackboard ter beschikking gesteld.
- Bijkomend informatief materiaal en specifieke verdiepende literatuur, lesmateriaal en opdrachten worden eveneens via Blackboard aangereikt.
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Verkeerskunde, Mobiliteitsbrief, De verkeersspecialist (maandelijkse tijdschriften over de verkeerskundige activiteit). Websites zoals www.mobielvlaanderen.be, eltis.org/mobility-plans
|
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|