Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Casestudie 1 (1558)
|
6,0 stptn |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Verkeersplanning (1381)
|
6,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 2de bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Nee | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde kan zelfstandig en zelfsturend kennis opbouwen. Hij is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | - DC
| De student kan een planning opstellen m.b.t. de eigen studieinzet in afstemming en overleg met medestudenten die deel uitmaken van de groep waarmee de student samenwerkt aan de gevalstudie | | | - BC
| De student kan toelichten hoe men binnen het team gekomen is tot een taakverdeling en hoe hij hierop zijn eigen studieplanning heeft afgestemd | | - DC
| De student is in staat zijn planning m.b.t. eigen studieinzet te bewaken en waar nodig bij te sturen in functie van de voortgang van de studieactiviteiten binnen de groep | | | - BC
| De student kan aantonen hoe hij is omgegaan met onverwachte of niet geplande gebeurtenissen die zijn oorspronkelijke studieplanning hebben beïnvloed | - EC
| De afgestudeerde is in staat in teamverband naar oplossingen toe te werken, ook in overleg met andere disciplines. Hij/zij staat open voor het gedachtegoed van andere relevante disciplines. | | - DC
| De student kan verschillende invalshoeken van de aangereikte gevalstudie identificeren (bv. ruimtelijke planning, verkeerstechniek, gedrag, verkeersonderzoek, ) en voor elk van deze invalshoeken relevante informatie verzamelen om te komen tot een geïntegreerde benadering van de gevalstudie | | | - BC
| De student heeft verschillende bronnen geraadpleegd die relevant zijn om de verschillende invalshoeken van het probleem te kunnen beoordelen | | - DC
| De student kan uit al deze verzamelde informatie en in overleg met de medestudenten uit zijn groep komen tot een gedragen en onderbouwd oplossingsvoorstel | | | - BC
| De student kan toelichten op welke manier hij kennis genomen heeft van en rekening gehouden heeft met andere meningen binnen zijn of haar team | | - DC
| De student levert een significante bijdrage aan het groepsresultaat | | | - BC
| Meewerken aan het groepsresultaat door afspraken na te leven | - EC
| De afgestudeerde beschouwt de maatschappij in zijn geheel als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. De bachelor kan naast de maatschappij ook de andere stakeholders (belanghebbenden) en hun specifieke belangen identificeren en hiermee rekening houden in zijn aanpak. | | - DC
| De student kan zich inleven in en rekening houden met de standpunten van verschillende stakeholders (bv. handelaars, bewoners, stadsbestuur, ) bij het beoordelen van verschillende oplossingsmogelijkheden | | | - BC
| De student kan de belangen van de verschillende stakeholders weergeven. | | | - BC
| De student kan de verschillende stakeholders in de gevalstudie samenbrengen (of integreren) om tot een oplossing te komen. | - EC
| De afgestudeerde is in staat om te communiceren (zowel schriftelijk als mondeling) over zijn vakgebied (in de vorm van wetenschappelijke verslagen, presentaties, case studies en het verkeerskundig afstudeerproject) met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen (bijv. bewoners, overheden, handelaars). | | - DC
| de student kan in de schriftelijke en mondelinge rapportering over de gevalstudie de voorgestelde oplossingen beargumenteren en in zijn communicatie respectvol omgaan met de mening van andere stakeholders | | | - BC
| De student kan een verslag schrijven over de gevalstudie waarin hij onderbouwd zijn oplossingsvoorstel beargumenteert | | | - BC
| Tijdens de presentatie voor de jury toont de student dat hij respectvol kan omgaan met feedback van verschillende stakeholders |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel passen de studenten de theoretische concepten uit de verkeerskundige basisvakken van het eerste en tweede jaar Mobiliteitswetenschappen op een geïntegreerde en concrete wijze toe, bij het oplossen van een concreet probleem uit het domein van de mobiliteitswetenschappen.
De studenten maken in projectgroepen het vervolg van de project-cyclus van Casestudie 1 (1558) door, waar de focus vooral zal liggen op het uitvoeren van onderzoek, uitwerken van scenario’s en het uitwerken van verkeerskundige oplossingen voor het projectgebied.
In de laatste werkzitting presenteren de studenten het eindresultaat van dit projectwerk in groep aan een jury.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Deelcijfer op de presentatie (25%) uit de onderwijsperiode blijft behouden. Ook in het geval van een onvoldoende op de presentatie is er geen mogelijkheid om dit deelcijfer te verbeteren tijdens de tweede examenkans |
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Andere: | Procesevaluatie (individuele evaluatie obv actieve medewerking/aanwezigheid tijdens werkzittingen en begeleidingsmomenten, logboek en evolutie die de student heeft doorgemaakt) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Deelcijfer op de procesevaluatie (15%) uit de onderwijsperiode blijft behouden. Ook in het geval van een onvoldoende op de procesevaluatie is er geen mogelijkheid om dit deelcijfer te verbeteren tijdens de tweede examenkans |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan alle onderdelen van de evaluatie (tijdens de onderwijsperiode) is verplicht alsook het tijdig indienen van het rapport, het logboek en de presentatie. Daarnaast is aanwezigheid bij en actieve deelname aan de werkzittingen verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student het rapport, het logboek of de presentatie niet tijdig indient en/of ongewettigd afwezig is tijdens de werkzittingen, dan kan dit leiden tot een N als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel. Gewettigde afwezigheid tijdens de werkzittingen moet op een wetmatige manier worden aangetoond. |
|
|
|
Extra info | Tijdens de begeleidingsmomenten in groep kunnen de studenten tussentijdse feedback ontvangen op de casestudy. Om van deze tussentijdse feedback gebruik te kunnen maken dienen de studenten hun documenten ten laatste 3 werkdagen voor de ingeplande werkzitting/begeleidingsmoment aan de begeleidende docent te bezorgen. Is dit niet het geval, dan ontvangen de studenten geen tussentijdse feedback. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | In de tweede zittijd dient een individuele vervangende opdracht aangevraagd te worden. In de tweede zittijd worden de scores van de presentatie en procesevaluatie overgenomen uit de eerste zittijd, ook wanneer het om een onvoldoende gaat. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Verplicht studiemateriaal: De presentaties van de hoorcolleges en overig lesmateriaal worden via Blackboard ter beschikking gesteld. Daarnaast voeren de studenten zelf een literatuurstudie uit over het onderwerp. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal van het 1e en 2e bachelorjaar vormen samen met het studiemateriaal dat voor Casestudie 2 ter beschikking gesteld wordt de basis om de case studie tot een goed einde te brengen.
Begeleiders bezorgen ook achtergrondliteratuur via Blackboard. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|