Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 3de bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor TEW bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemerszin) | - EC
| De bachelor TEW werkt samen in teamverband met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De bachelor TEW communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De bachelor TEW houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness) | - EC
| De bachelor TEW kan strategische beleidsvraagstukken benaderen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor TEW kan evidence based de strategische beleidskeuzes voor een organisatie onderbouwen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor TEW kan inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toepassen bij de analyse van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor TEW kan veranderende omgevingsfactoren identificeren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit 3 delen. - In het eerste deel worden een aantal basisbegrippen geïntroduceerd, of herhaald (vb. inflatie, werkloosheid, de betalingsbalans), alsook cijfermateriaal m.b.t. belangrijke macro-economische grootheden voor belangrijke economieën. - In het tweede deel wordt aandacht besteed aan het pre-crisis consensusmodel aangaande economische groei. Er wordt dieper ingegaan op het korte termijn model en het lange termijn model. Ten slotte komt het macro-economisch beleid (aanbod- en vraagbeleid) aan bod. - In het derde en laatste deel analysen we op welke manier de recente Globale Financiële Crisis (GFC) het pre-crisis consensusmodel heeft aangetast. Meer bepaald wordt het belang van financiële stabiliteit voor economische groei in de verf gezet.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | enkel voor studenten die slagen voor deze deelevaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Syllabus
a) Johan Van Overtveldt & Willem Vanlaer (2016), Macro-economisch beleid
i. Deze cursus wordt ter beschikking gesteld via Blackboard.
b) Een selectie van een vijftal teksten van belangrijke economische denkers
i. Deze selectie is afhankelijk van de economische actualiteit
ii. De teksten worden ter beschikking gesteld via Blackboard. |
|
|
|
|
|
 | schakelprogramma TEW | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
voorbereidingsprogramma TEW | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit 3 delen. - In het eerste deel worden een aantal basisbegrippen geïntroduceerd, of herhaald (vb. inflatie, werkloosheid, de betalingsbalans), alsook cijfermateriaal m.b.t. belangrijke macro-economische grootheden voor belangrijke economieën. - In het tweede deel wordt aandacht besteed aan het pre-crisis consensusmodel aangaande economische groei. Er wordt dieper ingegaan op het korte termijn model en het lange termijn model. Ten slotte komt het macro-economisch beleid (aanbod- en vraagbeleid) aan bod. - In het derde en laatste deel analysen we op welke manier de recente Globale Financiële Crisis (GFC) het pre-crisis consensusmodel heeft aangetast. Meer bepaald wordt het belang van financiële stabiliteit voor economische groei in de verf gezet.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | enkel voor studenten die slagen voor deze deelevaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Syllabus
a) Johan Van Overtveldt & Willem Vanlaer (2016), Macro-economisch beleid
i. Deze cursus wordt ter beschikking gesteld via Blackboard.
b) Een selectie van een vijftal teksten van belangrijke economische denkers
i. Deze selectie is afhankelijk van de economische actualiteit
ii. De teksten worden ter beschikking gesteld via Blackboard. |
|
|
|
|
|
 | 3de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica keuze | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor BI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor BI werkt samen in teamverband met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De bachelor BI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De bachelor BI houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor BI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit 3 delen. - In het eerste deel worden een aantal basisbegrippen geïntroduceerd, of herhaald (vb. inflatie, werkloosheid, de betalingsbalans), alsook cijfermateriaal m.b.t. belangrijke macro-economische grootheden voor belangrijke economieën. - In het tweede deel wordt aandacht besteed aan het pre-crisis consensusmodel aangaande economische groei. Er wordt dieper ingegaan op het korte termijn model en het lange termijn model. Ten slotte komt het macro-economisch beleid (aanbod- en vraagbeleid) aan bod. - In het derde en laatste deel analysen we op welke manier de recente Globale Financiële Crisis (GFC) het pre-crisis consensusmodel heeft aangetast. Meer bepaald wordt het belang van financiële stabiliteit voor economische groei in de verf gezet.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | enkel voor studenten die slagen voor deze deelevaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Syllabus
a) Johan Van Overtveldt & Willem Vanlaer (2016), Macro-economisch beleid
i. Deze cursus wordt ter beschikking gesteld via Blackboard.
b) Een selectie van een vijftal teksten van belangrijke economische denkers
i. Deze selectie is afhankelijk van de economische actualiteit
ii. De teksten worden ter beschikking gesteld via Blackboard. |
|
|
|
|
|
 | 1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master BI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit 3 delen. - In het eerste deel worden een aantal basisbegrippen geïntroduceerd, of herhaald (vb. inflatie, werkloosheid, de betalingsbalans), alsook cijfermateriaal m.b.t. belangrijke macro-economische grootheden voor belangrijke economieën. - In het tweede deel wordt aandacht besteed aan het pre-crisis consensusmodel aangaande economische groei. Er wordt dieper ingegaan op het korte termijn model en het lange termijn model. Ten slotte komt het macro-economisch beleid (aanbod- en vraagbeleid) aan bod. - In het derde en laatste deel analysen we op welke manier de recente Globale Financiële Crisis (GFC) het pre-crisis consensusmodel heeft aangetast. Meer bepaald wordt het belang van financiële stabiliteit voor economische groei in de verf gezet.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | enkel voor studenten die slagen voor deze deelevaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Syllabus
a) Johan Van Overtveldt & Willem Vanlaer (2016), Macro-economisch beleid
i. Deze cursus wordt ter beschikking gesteld via Blackboard.
b) Een selectie van een vijftal teksten van belangrijke economische denkers
i. Deze selectie is afhankelijk van de economische actualiteit
ii. De teksten worden ter beschikking gesteld via Blackboard. |
|
|
|
|
|
 | 3de bachelorjaar handelsingenieur keuze | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor HI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De bachelor HI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De bachelor HI houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor HI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit 3 delen. - In het eerste deel worden een aantal basisbegrippen geïntroduceerd, of herhaald (vb. inflatie, werkloosheid, de betalingsbalans), alsook cijfermateriaal m.b.t. belangrijke macro-economische grootheden voor belangrijke economieën. - In het tweede deel wordt aandacht besteed aan het pre-crisis consensusmodel aangaande economische groei. Er wordt dieper ingegaan op het korte termijn model en het lange termijn model. Ten slotte komt het macro-economisch beleid (aanbod- en vraagbeleid) aan bod. - In het derde en laatste deel analysen we op welke manier de recente Globale Financiële Crisis (GFC) het pre-crisis consensusmodel heeft aangetast. Meer bepaald wordt het belang van financiële stabiliteit voor economische groei in de verf gezet.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | enkel voor studenten die slagen voor deze deelevaluatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Syllabus
a) Johan Van Overtveldt & Willem Vanlaer (2016), Macro-economisch beleid
i. Deze cursus wordt ter beschikking gesteld via Blackboard.
b) Een selectie van een vijftal teksten van belangrijke economische denkers
i. Deze selectie is afhankelijk van de economische actualiteit
ii. De teksten worden ter beschikking gesteld via Blackboard. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|