Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Ruimtelijke ontwikkeling 1 (3498)
|
6,0 stptn |
|
|
Verkeerskunde 1 (1255)
|
6,0 stptn |
|
|
Verkeersonderzoeksmethodologie (3499)
|
6,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde kan zelfstandig en zelfsturend kennis opbouwen. Hij is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | - DC
| De student kan een planning opstellen m.b.t. de eigen studieinzet in afstemming en overleg met medestudenten die deel uitmaken van de groep waarmee de student samenwerkt aan de gevalstudie | | | - BC
| de student kan toelichten hoe men binnen het team gekomen is tot een taakverdeling en hoe hij hierop zijn eigen studieplanning heeft afgestemd | | - DC
| De student is in staat zijn planning m.b.t. eigen studieinzet te bewaken en waar nodig bij te sturen in functie van de voortgang van de studieactiviteiten binnen de groep | | | - BC
| de student kan aantonen hoe hij is omgegaan met onverwachte of niet geplande gebeurtenissen die zijn oorspronkelijke studieplanning hebben beïnvloed | - EC
| De afgestudeerde is in staat in teamverband naar oplossingen toe te werken, ook in overleg met andere disciplines. Hij/zij staat open voor het gedachtegoed van andere relevante disciplines. | | - DC
| De student kan verschillende invalshoeken van de aangereikte gevalstudie identificeren (bv. ruimtelijke planning, verkeerstechniek, gedrag, verkeersonderzoek, ) en voor elk van deze invalshoeken relevante informatie verzamelen om te komen tot een geïntegreerde benadering van de gevalstudie | | | - BC
| de student heeft verschillende bronnen geraadpleegd die relevant zijn om de verschillende invalshoeken van het probleem te kunnen beoordelen | | - DC
| De student kan uit al deze verzamelde informatie en in overleg met de medestudenten uit zijn groep komen tot een gedragen en onderbouwd voorstel voor onderzoeksmethoden | | | - BC
| de student kan toelichten op welke manier hij kennis genomen heeft van en rekening gehouden heeft met andere meningen binnen zijn of haar team | | - DC
| De student levert een significante bijdrage aan het groepsresultaat | | | - BC
| Meewerken aan het groepsresultaat door afspraken na te leven | - EC
| De afgestudeerde beschouwt de maatschappij in zijn geheel als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. De bachelor kan naast de maatschappij ook de andere stakeholders (belanghebbenden) en hun specifieke belangen identificeren en hiermee rekening houden in zijn aanpak. | | - DC
| De student kan zich inleven in en rekening houden met de standpunten van verschillende stakeholders (bv. handelaars, bewoners, stadsbestuur, ) bij het beoordelen van verschillende onderzoeksmethoden | | | - BC
| De student kan de belangen van de verschillende stakeholders weergeven | | | - BC
| De student kan de verschillende stakeholders in de gevalstudie samenbrengen (of integreren) om onderzoeksmethoden uit te werken | - EC
| De afgestudeerde is in staat om te communiceren (zowel schriftelijk als mondeling) over zijn vakgebied (in de vorm van wetenschappelijke verslagen, presentaties, case studies en het verkeerskundig afstudeerproject) met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen (bijv. bewoners, overheden, handelaars). | | - DC
| de student kan in de schriftelijke en mondelinge rapportering over de gevalstudie de voorgestelde onderzoeksmethoden beargumenteren en in zijn communicatie respectvol omgaan met de mening van andere stakeholders | | | - BC
| de student kan een verslag schrijven over de gevalstudie waarin hij onderbouwd zijn onderzoeksmethoden en onderzoeksaanpak beargumenteert | | | - BC
| tijdens de presentatie voor de jury toont de student dat hij respectvol kan omgaan met feedback van verschillende stakeholders |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel verwerven de studenten meer kennis en inzicht in diverse methoden voor verkeersonderzoek zoals een enquête, kentekenonderzoek, parkeeronderzoek, etc. Vervolgens passen de studenten deze kennis op een geïntegreerde en concrete wijze toe bij het oplossen van een concreet probleem uit het domein van de mobiliteitswetenschappen. Voor het uitwerken van het praktijkprobleem of de casestudie maken de studenten niet enkel gebruik van de in dit opleidingsonderdeel behandelde methoden voor verkeersonderzoek maar ook van de theoretische concepten uit de verkeerskundige basisvakken van het eerste jaar Mobiliteitswetenschappen.
Deze vaardigheden worden ontwikkeld en getest in een concrete groepsopdracht. In projectgroepen doorlopen de studenten het begin van een projectcyclus, waar de focus vooral ligt op het correct uit werken van het plan van aanpak, probleemanalyse, doelstellingen, onderzoeksvragen, onderzoeksmethode(n), de presentatie en rapportering. Daarnaast testen de studenten de ontwikkelde onderzoeksmethode(n) ook uit op het terrein zodat deze kan/kunnen worden bijgestuurd indien nodig.
Het vervolg van de projectcyclus, namelijk het verzamelen en analyseren van onderzoeksgegevens met behulp van de ontwikkelde onderzoeksmethoden en het uitwerken van oplossingsvoorstellen en scenario’s, vindt plaats in Casestudie 2 (1382) in het 2de bachelorjaar Mobilteitswetenschappen.
Tijdens de laatste werkzitting presenteren de studenten het eindresultaat van dit projectwerk in groep aan een jury.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 45 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Deelcijfer op het plan van aanpak (15%) uit de onderwijsperiode blijft behouden bij de tweede examenkans ook indien de student een onvoldoende heeft behaald. Deelcijfer op het eindrapport (30%) uit de onderwijsperiode blijft behouden bij de tweede examenkans indien de student een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald. |
|
|
|
|
|
Andere: | plan van aanpak (15%), eindrapport (30%) |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Deelcijfer op de presentatie (10%) uit de onderwijsperiode blijft behouden bij de tweede examenkans indien de student een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Andere: | Procesevaluatie (individuele evaluatie obv actieve medewerking/aanwezigheid tijdens werkzittingen en begeleidingsmomenten, logboek en evolutie die de student heeft doorgemaakt). |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Deelcijfer op de procesevaluatie (10%) uit de onderwijsperiode blijft behouden bij de tweede examenkans ook wanneer het om een onvoldoende gaat. |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Deelcijfer op het schriftelijk gesloten boek examen (35%) blijft behouden bij de tweede examenkans indien de student een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald (evaluatie tijdens examenperiode). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | De student mag zijn/haar eindrapport en presentatie gebruiken tijdens de juryverdediging.
Bij het schriftelijk gesloten-boek examen is het gebruik van een gewone rekenmachine toegelaten (het intern geheugen van het toestel dient volledig leeg te zijn en grafische rekenmachines zijn niet toegelaten). |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het tijdig inleveren van het plan van aanpak, het eindrapport, het logboek en de presentatie is verplicht. De aanwezigheid tijdens de werkzittingen, feedbackmomenten in groep en juryverdediging is eveneens verplicht.
Een student moet geslaagd zijn (>= 10/20) op het eindrapport, de presentatie en het schriftelijk gesloten-boek examen om te kunnen slagen voor het volledige opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien het plan van aanpak, het eindrapport, het logboek of de presentatie (evaluatie tijdens onderwijsperiode) niet of na de deadline ingeleverd zijn en/of de student ongewettigd afwezig is tijdens de werkzitting(en), de feedbackmomenten in groep en/of juryverdediging kan dit leiden tot een N als eindresultaat op het opleidingsonderdeel.
Een student die voor een of meerdere onderdelen (het eindrapport, de presentatie en/of het schriftelijk gesloten-boek examen) minder dan 10/20 behaalt, krijgt als eindresultaat "fail".
Individueel afwijkende scores zijn mogelijk op basis van onder meer de procesevaluatie, presentatievaardigheden, etc. |
|
|
|
Extra info | Tijdens de begeleidingsmomenten in groep kunnen de studenten tussentijdse feedback ontvangen op de casestudie. Om van deze tussentijdse feedback gebruik te kunnen maken dienen de studenten hun documenten ten laatste 3 werkdagen voor de ingeplande werkzitting/begeleidingsmoment aan de begeleidende docent te bezorgen. Is dit niet het geval, dan ontvangen de studenten geen tussentijdse feedback. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student 2e zit heeft, dient de student navraag te doen bij de docent welk(e) onderde(e)l(en) hernomen moeten worden tijdens 2e zit.
In de tweede zittijd wordt de score van de procesevaluatie en het plan van aanpak overgenomen uit de eerste zittijd, ook wanneer het om een onvoldoende gaat. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De presentaties van de hoorcolleges, studieleidraad, instructies (ivm rapporteren, presenteren en refereren) en overig studiemateriaal worden via Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Studiemateriaal opleidingsonderdelen 1e bachelor Mobiliteitswetenschappen |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|