Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 3de bachelor jaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde kan op een zelfstandige wijze (anderstalige) vakliteratuur raadplegen uit het vakgebied van mobiliteitswetenschappen. Hij/zij kan informatie m.b.t. het eigen vakgebied kritisch beoordelen en synthetiseren. | | - DC
| De student kan met betrekking tot specifieke thema's gelinkt aan verkeersveiligheid, feiten en kennis uit relevante literatuur inventariseren, categoriseren en structureren. | | | - BC
| De student kan de bestudeerde inhoud kritisch bespreken en onderbouwen met onderzoeksgegevens | | | - BC
| De student kan kennis en feiten uit wetenschappelijke literatuur structureren | | | - BC
| De student kan kennis en feiten uit wetenschappelijke literatuur categoriseren | | | - BC
| De student kan kennis en feiten uit wetenschappelijke literatuur inventariseren | | - DC
| De student is in staat om relevante literatuur op te zoeken in functie van het gekozen onderwerp, hieruit relevante informatie te betrekken en vervolgens te synthetiseren | | | - BC
| De student kan in het kader van een opdracht gebruikmaken van wetenschappelijke bronnen die voldoende aansluiten het gekozen onderwerp | | | - BC
| De student kan in het kader van een opdracht relevante informatie selecteren uit wetenschappelijke bronnen die voldoende aansluiten het gekozen onderwerp | | | - BC
| De student kan de geselecteerde informatie uit de wetenschappelijke bronnen op een heldere wetenschappelijke verantwoorde manier synthetiseren en rapporteren | | - DC
| De student is in staat om in Europese mediabronnen op zoek te gaan naar actuele mobiliteitsgerichte onderwerpen, deze informatie te synthetiseren en een vergelijking te maken met de Vlaamse context. | | | - BC
| De student toont d.m.v. duidelijke referenties aan dat hij/zij verschillende Europese media heeft geraadpleegd in het kader van de opdracht. | | - DC
| De studenten kunnen een populair wetenschappelijk document verwerken, kritisch evalueren en in verband brengen met zowel de gedoceerde cursus als beleidsrelevante toepassingen. | | | - BC
| De student kan populair wetenschappelijke literatuur doornemen en een overzicht maken van een geselecteerd deel | | | - BC
| De student kan het geselecteerd deel relateren aan de gedoceerde cursus aan de hand van eigen voorbeelden | | | - BC
| De student kan naar aanleiding van het geselecteerd deel suggesties voor het beleid vormgeven | | - DC
| De studenten kunnen de APA richtlijnen toepassen. | | | - BC
| De opgenomen referenties in de opdracht zijn correct weergegeven. | - EC
| De afgestudeerde wordt bewustgemaakt van en heeft inzicht in het internationale kader, gelijkenissen en verschillen inzake mobiliteitsbeleid. De bachelor wordt gestimuleerd om contacten te leggen met diverse internationale gesprekspartners inzake verkeerskunde. Hij/zij wordt aangemoedigd om zelf een eerste internationale ervaring op te doen. | | - DC
| De student is zich bewust van het internationale karakter van verkeersveiligheidsproblemen en van mogelijke concepten en maatregelen voor verbetering. | | | - BC
| verschillen in proces- en outputindicatoren tussen landen kunnen duiden | | | - BC
| een (algemeen of specifiek) verkeersveiligheidsprobleem kaderen in een internationaal perspectief | - EC
| De afgestudeerde heeft een gedegen interdisciplinaire kennis en inzicht in de belangrijkste theorieën en bevindingen van de verschillende basisdisciplines in mobiliteitswetenschappen. | | - DC
| De student kan de belangrijkste theoretische denkkaders toepassen in de praktijk | | | - BC
| begrippen in eigen woorden uitleggen en met elkaar in verband brengen | | | - BC
| de juiste terminologie hanteren | | - DC
| De student beoordeelt de aard en dimensie van verkeersveiligheidsproblemen | | | - BC
| behandelde en nieuwe cijfersgegevens, tabellen, figuren, resultaten e.d. correct en met voldoende diepgang interpreteren | | | - BC
| op basis van aangereikte informatie stellingen afleiden | | - DC
| De student verwerft een referentiekader op basis waarvan maatregelen voorgesteld worden | | | - BC
| gegeven de context, mogelijke maatregelen opsommen | | | - BC
| na kritische beoordeling de meest ideale (mix van) maatregel(en) selecteren en beargumenteren |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel Verkeersveiligheid wordt de klemtoon op twee aspecten gelegd: enerzijds de factoren en processen die een rol spelen bij het veroorzaken van verkeersongevallen en die de ernst van de resulterende letsels bepalen, anderzijds de mogelijke maatregelen die kunnen genomen worden om verkeersongevallen te vermijden of de gevolgen ervan te beperken. Zowel relevante theoretische denkkaders komen aan bod als de toepassing van deze denkkaders in de verkeerspraktijk. Behandelde topics zijn onder andere objectieve en subjectieve verkeersveiligheid, snelheid, rijden onder invloed, beveiligingsmiddelen, leeftijd en rijervaring. Ook veiligheidsaspecten van de verschillende vervoersmodi in het wegverkeer komen aan bod (voetgangers, fietsers, auto's, bromfietsers, motorrijders, bussen, vrachtwagens, elektrische vervoerswijzen, autonome voertuigen,...). Beleidsmaatregelen in de sfeer van wetgeving en handhaving, infrastructuur, voertuigtechnologie, educatie en sensibilisatie worden gekaderd en toegelicht aan de hand van praktijkvoorbeelden.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Factsheet ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Seminarie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel behoud van deelcijfer in het academiejaar indien minimum 10/20 op de opdracht (evaluatie tijdens onderwijsperiode) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel behoud van deelcijfer in het academiejaar indien minimum 10/20 op het debat en/of de presentatie (evaluatie tijdens onderwijsperiode) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel behoud van deelcijfer in het academiejaar indien min 10/20 op het schriftelijk gesloten-boek examen (evaluatie tijdens examenperiode) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Tijdens het schriftelijk gesloten boek examen mogen de studenten enkel schrijfgerief gebruiken. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het tijdig inleveren van de opdracht(en) (evaluatie tijdens onderwijsperiode) is verplicht. De student dient deel te nemen aan het debat, de presentatie en het seminarie. |
|
|
|
Gevolg | Indien de opdracht(en) (evaluatie tijdens onderwijsperiode) niet of na de deadline ingeleverd is/zijn en/of de student niet heeft deelgenomen aan de presentatie, het seminarie en/of het debat kan dit leiden tot een N als eindresultaat op het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student 2e zit heeft, dient de student navraag te doen bij de docent welk(e) onderde(e)l(en) hernomen moeten worden tijdens 2e zit. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De slides van de hoorcolleges, de studieleidraad en aanvullende teksten worden via Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Handbook of Transport Systems and Traffic Control,Kenneth J. Button; David A. Hensher,Emerald,9780080435954
- Handboek verkeersveiligheid,CROW,9789066285248
- The Handbook of Road Safety Measures,Rune Elvik; Truls Vaa; Alena Hoye; Michael Sorensen,2,Emerald Group Publishing Limited,9781848552500,Beschikbaar als e-book: https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=471090
- Traffic Safety,Leonard Evans,Science Serving Society,9780975487105
- Engineering a Safer World: Systems Thinking Applied to Safety,Nancy G. Leveson,MIT Press,9780262016629,Beschikbaar als e-book: https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=3339365&pq-origsite=summon
- Handbook of Traffic Psychology,Bryan E. Porter,Academic Press,9780123819840,Beschikbaar als e-book: https://ebookcentral-proquest-com.bib-proxy.uhasselt.be/lib/ubhasselt/detail.action?docID=730204&pq-origsite=summon
- Traffic Safety and Human Behavior,David Shinar,1,Emerald Group Publishing Limited,9780080450292,Beschikbaar als e-book: https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=4717198
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in het schakelprogramma (3 SP) nemen uitsluitend deel aan de hoorcolleges en het schriftelijk examen. |
|
|
|
|
|
 | schakelprogramma master in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
|
|
In het opleidingsonderdeel Verkeersveiligheid wordt de klemtoon op twee aspecten gelegd: enerzijds de factoren en processen die een rol spelen bij het veroorzaken van verkeersongevallen en die de ernst van de resulterende letsels bepalen, anderzijds de mogelijke maatregelen die kunnen genomen worden om verkeersongevallen te vermijden of de gevolgen ervan te beperken. Zowel relevante theoretische denkkaders komen aan bod als de toepassing van deze denkkaders in de verkeerspraktijk. Behandelde topics zijn onder andere objectieve en subjectieve verkeersveiligheid, snelheid, rijden onder invloed, beveiligingsmiddelen, leeftijd en rijervaring. Ook veiligheidsaspecten van de verschillende vervoersmodi in het wegverkeer komen aan bod (voetgangers, fietsers, auto's, bromfietsers, motorrijders, bussen, vrachtwagens, elektrische vervoerswijzen, autonome voertuigen,...). Beleidsmaatregelen in de sfeer van wetgeving en handhaving, infrastructuur, voertuigtechnologie, educatie en sensibilisatie worden gekaderd en toegelicht aan de hand van praktijkvoorbeelden.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Tijdens het schriftelijk gesloten boek examen mogen de studenten enkel schrijfgerief gebruiken. |
|
|
|
Extra info | Studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in het schakelprogramma (3 SP) nemen uitsluitend deel aan de hoorcolleges en het schriftelijk examen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | In de tweede zittijd wordt het gesloten boek examen (100%) opnieuw afgelegd in geval van een onvoldoende op dit opleidingsonderdeel in eerste zittijd. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De slides van de hoorcolleges, de studieleidraad en aanvullende teksten worden via Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Handbook of Transport Systems and Traffic Control,Kenneth J. Button; David A. Hensher,Emerald,9780080435954
- Handboek verkeersveiligheid,CROW,9789066285248
- The Handbook of Road Safety Measures,Rune Elvik; Truls Vaa; Alena Hoye; Michael Sorensen,2,Emerald Group Publishing Limited,9781848552500,Beschikbaar als e-book: https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=471090
- Traffic Safety,Leonard Evans,Science Serving Society,9780975487105
- Engineering a Safer World: Systems Thinking Applied to Safety,Nancy G. Leveson,MIT Press,9780262016629,Beschikbaar als e-book: https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=3339365&pq-origsite=summon
- Handbook of Traffic Psychology,Bryan E. Porter,Academic Press,9780123819840,Beschikbaar als e-book: https://ebookcentral-proquest-com.bib-proxy.uhasselt.be/lib/ubhasselt/detail.action?docID=730204&pq-origsite=summon
- Traffic Safety and Human Behavior,David Shinar,1,Emerald Group Publishing Limited,9780080450292,Beschikbaar als e-book: https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=4717198
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in het schakelprogramma (3 SP) nemen uitsluitend deel aan de hoorcolleges en het schriftelijk examen. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|