Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de chemie optie materiaalchemie | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen. | - EC
| EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in:
- de analytische chemie
- de anorganische chemie
- de fysische en de theoretische chemie
- de organische chemie
- de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie
- de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie
- elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs | - EC
| EC 5: De bachelor in de chemie is in staat experimenten te begrijpen en zelfstandig uit te voeren en daarover te rapporteren. Hij of zij is daarenboven in staat risico's in te schatten en de daarbij behorende veiligheidsprocedures toe te passen. | - EC
| EC 10: De bachelor in de chemie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en Engels en een beargumenteerd standpunt innemen over topics uit zijn/haar vakgebied. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het KMT heeft twee hoofddoelen. Enerzijds wordt de vervolmaking en vervollediging van een aantal vaardigheden nagestreefd, m.n. onderzoeksvaardigheden, experimenteervaardigheden en communicatievaardigheden. Anderzijds biedt het KMT de gelegenheid aan de student om kennis te maken met het huidig onderzoek in de verschillende takken van de chemie.De studenten maken kennis met het wetenschappelijk onderzoek in de experimentele onderzoeksgroepen van de vakgroep chemie en voeren theoretisch chemische berekeningen uit. Dit mondt uit in het geven van presentaties en opstellen van verslagen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Labo ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 65 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
|
|
|
Extra info | Voor ieder onderdeel uitgevoerd bij de 3 verschillende experimentele onderzoeksgroepen (AFC, OBPC en TANC) wordt voor iedere student een apart cijfer op 20 gegeven. Voor de opdrachten uitgevoerd binnen het Theoretische Chemie onderdeel wordt eveneens per student een cijfer op 20 gegeven. Het bekomen cijfer is het resultaat van een permanente evaluatie van de uitgevoerde taken. Het eindcijfer is het rekenkundig gemiddelde van al de deelcijfers. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student is ervaren met labovaardigheden gerelateerd aan anorganische/organische/polymeer synthese en analytische chemie. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De nodige leidraden met verwijzingen naar bijkomend studiemateriaal worden ter beschikking gesteld via BB en/of tijdens de contactmomenten. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Practical skills in chemistry,J.R. Dean, A.M. Jones, D. Holmes, R. Reed, A. Jones, J. Weyers,2,Prentice Hall,9780273731184 |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de chemie optie onderwijs | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen. | - EC
| EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in:
- de analytische chemie
- de anorganische chemie
- de fysische en de theoretische chemie
- de organische chemie
- de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie
- de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie
- elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs | - EC
| EC 5: De bachelor in de chemie is in staat experimenten te begrijpen en zelfstandig uit te voeren en daarover te rapporteren. Hij of zij is daarenboven in staat risico's in te schatten en de daarbij behorende veiligheidsprocedures toe te passen. | - EC
| EC 10: De bachelor in de chemie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en Engels en een beargumenteerd standpunt innemen over topics uit zijn/haar vakgebied. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het KMT heeft twee hoofddoelen. Enerzijds wordt de vervolmaking en vervollediging van een aantal vaardigheden nagestreefd, m.n. onderzoeksvaardigheden, experimenteervaardigheden en communicatievaardigheden. Anderzijds biedt het KMT de gelegenheid aan de student om kennis te maken met het huidig onderzoek in de verschillende takken van de chemie.De studenten maken kennis met het wetenschappelijk onderzoek in de experimentele onderzoeksgroepen van de vakgroep chemie en voeren theoretisch chemische berekeningen uit. Dit mondt uit in het geven van presentaties en opstellen van verslagen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Labo ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 65 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
|
|
|
Extra info | Voor ieder onderdeel uitgevoerd bij de 3 verschillende experimentele onderzoeksgroepen (AFC, OBPC en TANC) wordt voor iedere student een apart cijfer op 20 gegeven. Voor de opdrachten uitgevoerd binnen het Theoretische Chemie onderdeel wordt eveneens per student een cijfer op 20 gegeven. Het bekomen cijfer is het resultaat van een permanente evaluatie van de uitgevoerde taken. Het eindcijfer is het rekenkundig gemiddelde van al de deelcijfers. |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student is ervaren met labovaardigheden gerelateerd aan anorganische/organische/polymeer synthese en analytische chemie. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De nodige leidraden met verwijzingen naar bijkomend studiemateriaal worden ter beschikking gesteld via BB en/of tijdens de contactmomenten. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Practical skills in chemistry,J.R. Dean, A.M. Jones, D. Holmes, R. Reed, A. Jones, J. Weyers,2,Prentice Hall,9780273731184 |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|