Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Statistiek voor verkeerskundigen (1557)
|
6,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 3de bachelor jaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde heeft een gedegen interdisciplinaire kennis en inzicht in de belangrijkste theorieën en bevindingen van de verschillende basisdisciplines in mobiliteitswetenschappen. | | - DC
| De studenten kunnen relaties tussen verkeersmodellen en andere disciplines zoals verkeerskundig onderzoek, verkeersgedrag, statistiek herkennen en beschrijven. | | | - BC
| De studenten kunnen in eigen woorden vertellen welke data-inputs nodig zijn voor modellen die het verplaatsingsgedrag van mensen voorspellen. Ze kunnen de verschillende disciplines van mobiliteitswetenschappen identificeren om de grote hoeveelheid aan data-inputs te classificeren | | | - BC
| De studenten geven het belang weer van statistiek en van andere wiskundige modellen in de formulering van modellen verplaatsingsgedrag. Ze kunnen een aantal wiskundige principes reproduceren en gebruiken | - EC
| De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de methodes en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen. Hij/zij kan uit veel voorkomende onderzoeks- en evalatietechnieken, zelfstandig de juiste keuze maken in functie van de context en kan deze keuze verantwoorden. Hij/zij kan de onderzoeksmethode of techniek op een adequate wijze uitvoeren met de hulp van courante computertechnieken zoals softwarepakketten. | | - DC
| Studenten kunnen de verschillende methodes en technieken zoals die worden gebruikt in een traditioneel 4-staps model benoemen, beargumenteren en toepassen. | | | - BC
| De studenten kunnen de verschillende methodes en technieken van een 4-staps model opsommen. Ze kunnen de voordelen en nadelen van de verschillende methodes in eigen woorden vertellen. | | | - BC
| De studenten kunnen het resultaat van de verschillende methodes en technieken zoals die worden gebruikt in een 4-staps model, berekenen, en dit voor een aantal realistische probleemsituaties zoals ze zich in de mobiliteitswetenschappen kunnen voordoen. | | - DC
| De studenten kunnen het softwareprogramma OmniTRANS gebruiken en toepassen op een vooraf gedefinieerde (realistische) probleemstelling uit de mobiliteitswetenschappen. | | | - BC
| De studenten kunnen foutloos het software programma Omnitrans hanteren en kunnen op deze manier een verkeerskundig probleem modelmatig uitrekenen met behulp van deze software. | | - DC
| De studenten verdedigen de gemaakte parameterkeuzes binnen het Omnitrans softwarepakket en kunnen redeneren over de implicaties van een bepaald scenario wanneer de aanbevelingen van het model worden doorgevoerd in de realiteit | | | - BC
| De student kan zich mondeling verdedigen wanneer kritische vragen worden gesteld over de realiteit en sensitiviteit van een voorgestelde oplossing. | | | - BC
| De student kan de problematiek van een kritisch gestelde vraag juist situeren, en kan hij indien nodig zelfs verbanden leggen tussen de verschillende disciplines van de mobiliteitswetenschappen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- Verkeers- en vervoersplanning: het voorspellen van de effecten van beleidsbeslissingen vooraleer ze worden doorgevoerd.
- Aan de hand van Transportmodellen, met focus op het Traditioneel 4-staps model
- Productie/Attractie Distributie Vervoerswijzekeuze Routekeuze/Toedeling
- Modeltechnieken: Regressie-analyse, Categorie-analyse, Zwaartekrachtmodellen, Furness, Toedelingstechnieken,
- OmniTRANS Transport Planning Software
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De score voor de mondelinge verdediging blijft behouden in tweede zittijd. De score voor het schriftelijke verslag blijft behouden in tweede zittijd wanneer de student in eerste zittijd hierop een voldoende behaalde. Indien een student in eerste zittijd een onvoldoende haalde op het schriftelijk verslag, moet er een individueel herwerkte versie ingediend te worden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Extra info | Een evaluatie van een schriftelijk verslag en mondelinge verdediging voor een totaal van 35% van de punten. De opdracht wordt in groep uitgevoerd en individueel afwijkende scores zijn mogelijk. Laattijdig of niet indienen kan leiden tot een aangepaste score. Een schriftelijk gesloten boek examen bestaande uit een oefeningengedeelte (35%) en een theoriegedeelte (30%) (zowel in eerste als in een eventuele tweede zit). De student moet zowel op het schriftelijk verslag als op het schriftelijk gesloten boek examen een tolereerbaar examenresultaat ( 8/20) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. Een student die op een (of meerdere) onderdelen een niettolereerbaar cijfer behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier fail . Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Een schriftelijk gesloten boek examen bestaande uit een oefeningengedeelte (35%) en een theoriegedeelte (30%). De score voor de mondelinge verdediging blijft behouden in tweede zittijd. De score voor het schriftelijke verslag blijft behouden in tweede zittijd wanneer de student in eerste zittijd hierop een voldoende behaalde. Indien een student in eerste zittijd een onvoldoende haalde op het schriftelijk verslag, moet er een individueel herwerkte versie ingediend te worden. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
1557 Statistiek voor Verkeerskundigen |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Modellen Verplaatsingsgedrag (1763),Syllabus Theorie |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De dia's van de hoorcolleges alsook lesmateriaal voor de werkzittingen worden via Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Modelling Transport,Juan de Dios Ortúzar; Luis G. Willumsen,4,Wiley,9780470760390,Beschikbaar als e-book: https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=699410&pq-origsite=summon |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in het schakelprogramma (3 SP) nemen niet deel aan het onderdeel over Omnitrans. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|