Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Beginselen van het recht (1874)
|
8,0 stptn |
|
|
Français juridique (1882)
|
4,0 stptn |
|
|
Internationaal en Europees recht (1880)
|
12,0 stptn |
|
|
Legal English (1877)
|
3,0 stptn |
|
|
Methodologie 1: Oplossen van juridische problemen (1876)
|
3,0 stptn |
|
|
Methodologie 2: Juridisch schrijven (1878)
|
3,0 stptn |
|
|
Methodologie 3: Rechtsvergelijking (1881)
|
4,0 stptn |
|
|
Staats- en bestuursrecht (1879)
|
8,0 stptn |
|
|
Verbintenissenrecht (1875)
|
10,0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Beginselen van het recht (1874)
|
8,0 stptn |
|
|
Français juridique (1882)
|
4,0 stptn |
|
|
Internationaal en Europees recht (1880)
|
12,0 stptn |
|
|
Legal English (1877)
|
3,0 stptn |
|
|
Methodologie 1: Oplossen van juridische problemen (1876)
|
3,0 stptn |
|
|
Methodologie 2: Juridisch schrijven (1878)
|
3,0 stptn |
|
|
Methodologie 3: Rechtsvergelijking (1881)
|
4,0 stptn |
|
|
Staatsrecht (3843)
|
6,0 stptn |
|
|
Verbintenissenrecht (1875)
|
10,0 stptn |
|
Of groep 3 |
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Beginselen van het recht (1874)
|
8,0 stptn |
|
|
Economie (3844)
|
5,0 stptn |
|
|
Internationaal en Europees recht (1880)
|
12,0 stptn |
|
|
Legal English (1877)
|
3,0 stptn |
|
|
Methodologie 1: Oplossen van juridische problemen (1876)
|
3,0 stptn |
|
|
Methodologie 2: Juridisch schrijven (1878)
|
3,0 stptn |
|
|
Rechtsfilosofie (1892)
|
6,0 stptn |
|
|
Rechtsgeschiedenis (3923)
|
4,0 stptn |
|
|
Staatsrecht (3843)
|
6,0 stptn |
|
|
Verbintenissenrecht (1875)
|
10,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 3de bachelorjaar in de rechten | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: onderkent ethische en sociaal-maatschappelijke aspecten in een juridische context. Hij kan deze aspecten laten meewegen bij het richting geven aan zijn oordeelsvorming. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan op een actieve en constructieve manier bijdragen aan een gemeenschappelijke doelstelling en dit al dan niet in teamverband (formeel of informeel). | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan op zelfstandige en heldere wijze mondeling en schriftelijk adequaat communiceren over juridische informatie, ideeën, argumenten, problemen en oplossingen. De student maakt hierbij desgevallend gebruik van de meest adequate gespreks- of presentatietechnieken. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat zijn eigen aanpak en leerprocessen (in toenemende mate zelfstandig en zelfgestuurd) te plannen en te evalueren en hij doet dit vanuit een ingesteldheid tot levenslang leren. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en juridische standpunten naar waarde te schatten, in vraag te stellen en hierover te reflecteren. Hij kan een argumentatie opbouwen en verdedigen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan een eenvoudig juridisch probleem onderkennen, benaderen vanuit het betrokken rechtsgebied en de bijhorende elementen en relevante rechtsregels detecteren. Hij kan een aan bachelorniveau aangepaste casus oplossen door het toepassen van oplossingsstrategieën onder andere vanuit een rechtsvergelijkende benadering. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemeen-wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan in toenemende mate van zelfstandigheid omgaan met verschillende (digitale) bronnen van het juridische vakgebied, zowel Nederlandstalige, Franstalige als Engelstalige. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemeen-wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan wetgeving, rechtspraak, rechtsleer en andere juridische teksten en bronnenmateriaal verzamelen, selecteren, analyseren en kritisch verwerken. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft juridische (basis)kennis van en inzicht in de leerstukken en systematiek van de belangrijkste rechtsgebieden behorende tot het nationale, internationale en supranationale recht gekoppeld aan de recente ontwikkelingen en aan het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied en met aandacht voor de maatschappelijke realiteit. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: kan een nationaal rechtsgebied benaderen vanuit een Europees, internationaal en rechtsvergelijkend perspectief. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft (basis)kennis van meta-juridische wetenschappen, waaronder historische, filosofische, sociale en politieke aspecten van het recht en economische beginselen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De multiculturele samenleving, die heden ten dage in belangrijke mate het gevolg is van immigratie, stelt ons voor de vraag of de huidige rechtsordes met haar eigen historisch gegroeide normen en waarden moeten openstaan voor nieuwe normen en waarden, alsmede op welke wijze op deze ontwikkelingen dient te worden gereageerd. De vragen die rijzen, laten zich gelden op alle terreinen van het recht: van islamitische huwelijken en scheidingen in het familierecht, eerwraakkwesties in het strafrecht, tot de vraag naar een bestuursrechtelijk verbod op het dragen van boerka's in het openbare leven of op de werkvloer, en racisme. Wetgever, beleidsmakers en rechterlijke macht zien zich genoopt om te werken aan een juridisch kader waarin verwantwoorde keuzes worden gemaakt; keuzes die vanuit een democratische rechtsorde te verantwoorden zijn. Belangrijke ontwikkelingen vinden plaats, niet alleen in België en in Nederland, maar ook op Europees en internationaal niveau.
In het blok wordt gewerkt met een rechtsvergelijkende aanpak en een Europese invalshoek. Het blok kent vier componenten:
1) bestudering van theoretische grondslagen
2) bestudering van recht (en beleid) van België, en voor een aantal oinderwerpen rechtsvergelijkend met Nederland; vanuit een juridisch theoretisch kader gecombineerd met een casuïstische benadering: bestudering van het juridisch kader door middel van wetgeving, verdragen, nationale rechtspraak, oordelen van het College voor de Rechten van de Mens en andere organen.
3) bestudering van rechtspraak van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM), in het bijzonder op de volgende gebieden:
vrijheid van godsdienst, godsdienstuitoefening en levensovertuiging (artikel 9 EVRM)
bescherming van het gezinsleven (family life) (artikel 8 EVRM)
vrijheid van meningsuiting (artikel 10 EVRM)
verbod van discriminatie naar godsdienst, ras en etniciteit (artikel 14 EVRM)
4) bestudering van achtergronden van culturen en religies, zoals kennisname van beginselen van islamitisch familierecht, van traditioneel bepaalde beginselen van eergerelateerd geweld end.
Bestudeerd wordt met welke rechtskwesties Belgische en Nederlandse autoriteiten in aanraking komen, hoe zij tot oplossingen komen, welke argumenten in de overwegingen worden betrokken, en op welk niveau oplossingen worden gezocht. De te bestuderen onderwerpen liggen op verschillende rechtsgebieden: mensenrechten, grondslagen van het recht, anti-discriminatiewetgeving, strafrecht, strafprocesrecht, internationaal privaatrecht, staats- en bestuursrecht, arbeidsrecht, familierecht, Europees recht en metajuridica. Onderzocht wordt eveneens welke rol de vrijheid van godsdienst en de expressievrijheid in dit alles spelen.
Het blok is opgezet rond zeven onderwijsbijeenkomsten en zeven colleges. Daarnaast zullen online opdrachten kunnen worden uitgezet die ook online ingeleverd dienen te worden.
In de colleges zullen dogmatische leerstukken aan de orde worden gesteld: grondslagen van het recht in een multiculturele samenleving, rechtspluralisme, aspecten van rechtsfilosofie, alsmede achtergronden, en theoretische en conceptuele basis voor leerstukken die nader worden uitgewerkt in de onderwijsbijeenkomsten.
In de onderwijsbijeenkomsten krijgen de theoretische en conceptuele leerstukken een "gezicht" doordat gewerkt gaat worden met concrete casuïstiek. Hierbij zal steeds worden aangesloten bij bestaande en actuele casuïstiek, rechtsvragen, en beleidszaken. Studenten dienen voorbereid naar de bijeenkomsten te komen, en van eenieder wordt tijdens de bijeenkomsten een actieve participatie verwacht. Dat geldt zowel voor studenten die fysiek in de onderwijsgroep aanwezig zijn alsook voor hen die mogelijk via een online-verbinding aan de onderwijsbijeenkomsten deelnemen.
Inhoudelijk gaat het hierbij (achtereenvolgens) om:
1) denken over pluriformiteit in het recht;
2) godsdienstvrijheid/vrijheid van godsdienstbeleving;
3) anti-discriminatiewetgeving;
4) vrijheid van meningsuiting, en verbod van aanzetten tot discriminatie, haatzaaien of geweld
5) strafrecht (eerwraak en andere kwesties) en strafprocesrecht (bejegening van culturele diversiteit in opsporingsonderzoeksfase, ter terechtzitting, en bij de uitvoering van straffen);
6) familierecht en IPR : islamitische en joodse echtscheidingen;
7) familierecht en gezin; huwelijk (polygamie, huwelijksdwang) en opvoeding (generatieconflicten, besnijdenis);
De onderwerpen worden vanuit Belgisch perspectief behandeld, voor enkele thema's ook uit Nederlands perspectief, en steeds vaker is ook relevant, vanuit Europees perspectief.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Mogelijk Digitale tools ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
|
Extra info | Dit examen zal open vragen bevatten. De vragen zullen bestaan uit een casus met te beantwoorden sub-vragen, en kunnen voorts ook bestaan uit één of meer stellingen die moeten worden besproken.
De docent bepaalt in overleg met het Opleidingsbestuur en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | In beginsel schriftelijk (open vragen), maar afhankelijk van het aantal deelnemers kan de evaluatievorm bij de tweede kans gewijzigd worden. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Voor enkele specifieke onderdelen in de cursus dient over de volgende basiscompetenties te worden beschikt:
- de student is bekend met het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) en het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ EU), weet over welke thema's deze colleges rechtspreken en hoe de procedure verloopt.
- de student kent de hoofdvragen van het Belgisch strafprocesrecht, de Belgische strafuitsluitingsgronden en verschoningsgronden. |
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Recht in een multiculturele samenleving,S. Rutten, E. Ramakers en M. Lenaerts (eds.),2018,Intersentia Antwerpen - Cambridge,9789400009905 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
VRG Codex,2021-2022,Kluwer |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|