Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste masterjaar in de toegepaste economische wetenschappen: handelsingenieur | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI neemt initiatief en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan waardecreatie voor een organisatie. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master HI toont zelfstandigheid bij het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master HI toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master HI gebruikt ICT-toepassingen en basis programmeervaardigheden om bedrijfseconomische en –technische data te vertalen naar bedrijfsrelevante informatie. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Bedrijven beschikken vandaag de dag over een grote hoeveelheid data. Deze data zijn echter pas waardevol als ze er kennis uit kunnen halen die de bedrijfsstrategie ten goede komt. Een eerste stap die daarin gezet moet worden is een juiste analyse van de data.
In dit opleidingsonderdeel leer je werken met een verscheidenheid aan statistische data analyse technieken die vaak toegepast worden in zowel praktijkgericht als wetenschappelijk onderzoek. Tevens wordt er aandacht besteed aan het effectief communiceren van de resultaten en inzichten aan verschillende doelgroepen. Een belangrijke onderdeel van dit opleidingsonderdeel bestaat uit het zelf analyseren van data om vervolgens de resultaten te vertalen in praktische aanbevelingen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Het deelcijfer wordt enkel behouden voor de tweede examenkans indien de student geslaagd is op deze deelevaluatie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere: | Peer evaluatie kan een onderdeel zijn van deze evaluatie |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Het deelcijfer wordt enkel behouden voor de tweede examenkans indien de student geslaagd is op deze deelevaluatie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Het deelcijfer wordt enkel behouden voor de tweede examenkans indien de student geslaagd is op deze deelevaluatie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Studenten mogen hun handboek gebruiken tijdens het examen en de slides behorende bij PLS-SEM. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet voor alle onderdelen van de evaluatie minimaal een tolereerbaar cijfer behalen om als eindresultaat een tolereerbaar cijfer te kunnen behalen. |
|
|
|
Gevolg | Indien niet op alle delen een tolereerbaar cijfer werd behaald, kan de student voor het eindresultaat een maximale score van 7/20 behalen. |
|
|
|
Extra info | De student moet alle tussentijdse opdrachten binnengeleverd hebben tijdens de onderwijsperiode om te mogen deelnemen aan het examen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student niet geslaagd is voor de schriftelijke groepsopdracht (40%), bestaat de tweede examenkans voor dit deel van de evaluatie uit een individuele schriftelijke opdracht.
Indien de student niet geslaagd is voor de mondelinge groepsopdracht (10%), bestaat de tweede examenkans voor dit deel van de evaluatie uit een individuele schriftelijke opdracht. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student dient bekend te zijn (i.e., begrijpen en kunnen toepassen) met het testen van statistische hypotheses (nulhypothese, alternatieve hypothese, betrouwbaarheidsintervallen, p-waarden), beschrijvende statistiek, univariate statistiek, en (meer)voudige regressie. Verder is het belangrijk dat de student beschikt over een basiskennis onderzoeksmethoden (onderzoeksvraag formuleren, steekproeven).
- De student is bekend met beschrijvende en univariate statistiek en kan deze kennis toepassen in de praktijk
- De student is bekend met de basisprincipes van meervoudige regressie analyse
- De student is bekend met de basisprincipes van kwantitatieve onderzoeksmethoden
- De student beschikt over een basis kennis matrix algebra
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Naast het boek behoren de additionele papers/documenten die geplaatst worden op Blackboard tot het verplichte studiemateriaal. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|