Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | Module 3 Ondernemen | Keuze | 135 | 3,0 | 135 | 3,0 | Nee | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| Dit integratief opleidingsonderdeel doet beroep op creativiteit, analyse en samenwerking, maar nu in een competitieve en gecontroleerde omgeving. Hierbij worden ook een aantal managementvaardigheden aangescherpt, zoals onderhandelen en evalueren. Van de cursist wordt verwacht dat hij na afloop in staat is strategische en operationele beslissingen op hun waarde te schatten en meer bepaald ook correcte financiële berekeningen en prognoses uit te voeren.
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
 
|
Inhoud |
|
Een business game is een simulatie van de reële bedrijfsomgeving waarin een hele reeks beslissingen moeten genomen worden waarbij niet alleen met financiële, commerciële en strategische aspecten moet worden rekening gehouden maar ook met de menselijke factor. De deelnemer leert de concepten van de andere modules die in de voorafgaande periode werden gevolgd (o.a. Financieel boekhouden, Financieel management, Marketing) integreren in een gecontroleerde spelomgeving. Hierbij dienen strategische en operationele beslissingen te worden genomen die hun effect hebben in een competitieve, virtuele marktomgeving. |
|
 
|
Werkvorm |
|
De deelnemers worden gegroepeerd in kleine teams die elke een virtueel bedrijf vormen en tijdens de sessies regelmatig beslissingen (o.a. betreffende investeringen, publiciteitsbudget) aan de 'moderator' overmaken Deze gegevens worden ingebracht in een computermodel dat op basis daarvan de evolutie van de markt in kaart brengt en o.a. marktaandelen en financiële staten, zoals resultatenrekeningen, genereert. Na elke 'run' wordt de nieuwe situatie door de moderator publiek besproken waarna de deelnemende bedrijven ook kritische, individuele feedback ontvangen. |
|
 
|
Organisatie |
|
De sessies Bedrijfsspel worden gegeven door Rob Frederix (Top Team bedrijfssimulaties). |
|
 
|
Evaluatievorm en bijkomende condities |
|
De evaluatie gebeurt permanent vanaf de tweede sessie, waarbij de moderator vooral de evolutie, meer bepaald het leerproces (de vorderingen tijdens de opeenvolgende spelrondes) bij de diverse teams evalueert. Dit opleidingsonderdeel sluit niet af met een 'klassiek' schriftelijk examen maar met een nabespreking per team van de bereikte resultaten wat plaats heeft in de laatste sessie.
Aanwezigheid voor dit opleidingsonderdeel is verplicht. Er is geen tweede examenkans binnen hetzelfde academiejaar mogelijk. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|