Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de rechten | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: onderkent ethische en sociaal-maatschappelijke aspecten in een juridische context. Hij kan deze aspecten laten meewegen bij het richting geven aan zijn oordeelsvorming. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan op een actieve en constructieve manier bijdragen aan een gemeenschappelijke doelstelling en dit al dan niet in teamverband (formeel of informeel). | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en juridische standpunten naar waarde te schatten, in vraag te stellen en hierover te reflecteren. Hij kan een argumentatie opbouwen en verdedigen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan een eenvoudig juridisch probleem onderkennen, benaderen vanuit het betrokken rechtsgebied en de bijhorende elementen en relevante rechtsregels detecteren. Hij kan een aan bachelorniveau aangepaste casus oplossen door het toepassen van oplossingsstrategieën onder andere vanuit een rechtsvergelijkende benadering. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan de Nederlandse, Franse en Engelse (rechts)taal adequaat gebruiken in een juridische context. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemeen-wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan in toenemende mate van zelfstandigheid omgaan met verschillende (digitale) bronnen van het juridische vakgebied, zowel Nederlandstalige, Franstalige als Engelstalige. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende algemeen-wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan wetgeving, rechtspraak, rechtsleer en andere juridische teksten en bronnenmateriaal verzamelen, selecteren, analyseren en kritisch verwerken. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft juridische (basis)kennis van en inzicht in de leerstukken en systematiek van de belangrijkste rechtsgebieden behorende tot het nationale, internationale en supranationale recht gekoppeld aan de recente ontwikkelingen en aan het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied en met aandacht voor de maatschappelijke realiteit. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: kan een nationaal rechtsgebied benaderen vanuit een Europees, internationaal en rechtsvergelijkend perspectief. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de voortdurende interactie tussen nationaal, supranationaal en internationaal recht. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de rechten heeft volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de problematiek van eenmaking van het recht, in het bijzonder binnen de Europese context. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit blok beoogt in te gaan op een aantal basiselementen van het (inter)nationale recht van de rechten van de mens.
Na een korte inleiding over enkele kenmerken van grondrechten en over de nationale en de internationale bronnen van het recht inzake de grondrechten, worden twee grote thema's behandeld.
In een eerste thema wordt een aantal toezichts- en handhavingsmechanismen besproken, voornamelijk op het internationale vlak. De aandacht gaat hierbij vooral uit naar het de evoluties op het niveau van de UNO en de Raad van Europa (EVRM).
Een tweede thema gaat over het materieel recht terzake (normen). Daartoe worden een aantal grondrechten in het bijzonder behandeld, met name een aantal burgerlijke en politieke rechten, de economische, sociale en culturele rechten, de beginselen van gelijkheid en niet-discriminatie en de bijzondere waarborgen voor bepaalde kwetsbare groepen, en de collectieve rechten.
Een aantal van de hiervoor besproken grondrechten wordt nader verdiept, met name aan de hand van concrete gevallen. Er zal ook praktisch worden gewerkt met het vinden, lezen en interpreteren van relevante grondwets- en verdragsbepalingen.
Er wordt gepoogd tot een kritische reflectie te komen over de rechten van het individu, in verhouding tot de rechten van andere personen en de belangen van de samenleving. Tevens wordt gepoogd het belang van de grondrechten voor de dagelijkse rechtspraktijk duidelijk te maken.
- Rechten van de mens: algemene begrippen (theoretische grondslag; houders van grondrechten, instanties en personen die erdoor gebonden zijn; soorten grondrechten)
- Nationale bronnen van het recht van de rechten van de mens (voornamelijk Grondwet)
- Internationale bronnen van het recht van de rechten van de mens (internationale verdragen)
- Burgerlijke en politieke rechten (capita selecta)
- Economische, sociale en culturele rechten (capita selecta)
- Gelijkheid en niet-discriminatie; rechten van kwetsbare groepen; collectieve rechten (capita selecta)
- Handhavings- en toezichtsmechanismen (op internationaal vlak)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
|
Extra info | De docent bepaalt in overleg met het Opleidingsbestuur en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Afhankelijk van het aantal deelnemers kan de evaluatievorm bij de tweede kans gewijzigd worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handboek Mensenrechten,Stefaan Smis, Christine Janssens, Sophie Mirgaux en Karen Van Laethem,2011,Intersentia |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
VRG Codex, Wolters Kluwer, recentste editie.
|
|
|
|
|
|
| exchange rechten Erasmus Belgica | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Dit blok beoogt in te gaan op een aantal basiselementen van het (inter)nationale recht van de rechten van de mens.
Na een korte inleiding over enkele kenmerken van grondrechten en over de nationale en de internationale bronnen van het recht inzake de grondrechten, worden twee grote thema's behandeld.
In een eerste thema wordt een aantal toezichts- en handhavingsmechanismen besproken, voornamelijk op het internationale vlak. De aandacht gaat hierbij vooral uit naar het de evoluties op het niveau van de UNO en de Raad van Europa (EVRM).
Een tweede thema gaat over het materieel recht terzake (normen). Daartoe worden een aantal grondrechten in het bijzonder behandeld, met name een aantal burgerlijke en politieke rechten, de economische, sociale en culturele rechten, de beginselen van gelijkheid en niet-discriminatie en de bijzondere waarborgen voor bepaalde kwetsbare groepen, en de collectieve rechten.
Een aantal van de hiervoor besproken grondrechten wordt nader verdiept, met name aan de hand van concrete gevallen. Er zal ook praktisch worden gewerkt met het vinden, lezen en interpreteren van relevante grondwets- en verdragsbepalingen.
Er wordt gepoogd tot een kritische reflectie te komen over de rechten van het individu, in verhouding tot de rechten van andere personen en de belangen van de samenleving. Tevens wordt gepoogd het belang van de grondrechten voor de dagelijkse rechtspraktijk duidelijk te maken.
- Rechten van de mens: algemene begrippen (theoretische grondslag; houders van grondrechten, instanties en personen die erdoor gebonden zijn; soorten grondrechten)
- Nationale bronnen van het recht van de rechten van de mens (voornamelijk Grondwet)
- Internationale bronnen van het recht van de rechten van de mens (internationale verdragen)
- Burgerlijke en politieke rechten (capita selecta)
- Economische, sociale en culturele rechten (capita selecta)
- Gelijkheid en niet-discriminatie; rechten van kwetsbare groepen; collectieve rechten (capita selecta)
- Handhavings- en toezichtsmechanismen (op internationaal vlak)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
|
Extra info | De docent bepaalt in overleg met het Opleidingsbestuur en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Afhankelijk van het aantal deelnemers kan de evaluatievorm bij de tweede kans gewijzigd worden. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handboek Mensenrechten,Stefaan Smis, Christine Janssens, Sophie Mirgaux en Karen Van Laethem,2011,Intersentia |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
VRG Codex, Wolters Kluwer, recentste editie.
|
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|