Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master informatica volledig keuzepakket | 2-jaarlijks keuze (huidig academiejaar) | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 8: De afgestudeerde is in staat om informatie, ideeën en oplossingen te communiceren naar een publiek bestaande uit collega's informatici maar ook naar niet-specialisten door zich op het juiste abstractieniveau uit te drukken. | - EC
| EC 10: De afgestudeerde functioneert goed in teamverband; zij/hij is in staat, door overleg in kleine en grote groepen, werkzaamheden te verdelen en op elkaar af te stemmen. | - EC
| EC 12: De afgestudeerde kan kritisch reflecteren over het eigen handelen, hierover verantwoording afleggen en zichzelf bijsturen waar nodig. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel worden principes, architectecturen en systemen m.b.t tot webinformatiesystemen aangebracht. Het opleidingsonderdeel is opgedeeld in 4 delen.
Deel 1: Inleiding & architectuur van het web.
De student leert de basisdoelstellingen van webinformatiesystemen. De student maakt kennis met de architectuur van het Web, in de context van webinformatiesystemen (URIs, HTTP en Resource Representatietalen inclusief HTML, XML en JSON).
Deel 2: Services op het Web.
De student leert de mogelijkheden kennen van Web Services als communicatiemiddel tussen informatiesystemen onderling en tussen informatiesystemen en informatieconsumenten. Studie en vergelijking van Web Services gestoeld op het de REST architectuur en Web Services gestoeld op de Big-WS* architectuur (SOAP, WSDL). Kritische evaluatie van de voor-en nadelen van beide architecturen.
Deel 3: Het Semantische Web en Linked Open Data
De student leert werken met de belangrijkste technologieën in verband met het Semantic Web: RDF, OWL, en SPARQL. De student begrijpt de logische fundering van OWL als een Description Logic, en van SPARQL als een algebra van operaties op relaties. De student bestudeert semantische annotaties d.m.v. ontologieen De student leert de basisdoelstellingen en filosofie van Linked Open Data, hoe het te consumeren, en hoe het te produceren. De student begrijpt hoe deze technologieën toegepast worden in moderne Knowledge Graphs, en kan ze toewenden om Knowledge Graphs te ondervragen.
Deel 4: Informatiesystemen over het web.
De student leert de principes achter zoekmachines op het web (PageRank, search query optimalisatie).
Over de delen heen zet de student de opgedane kennis om in de praktijk door het ontwikkelen van een prototype van een webinformatiesysteem, waarin de student onder andere zelf een ontologie in een bestaand domein moet ontwerpen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien een voldoende behaald wordt voor het project hoeft dit niet herdaan te worden bij herkansing in tweede zittijd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Extra info | De evaluatie bestaat uit een traditioneel examen (50%) en uit een in groep ontwikkeld project (50%), waarin de studenten een prototype van een webinformatiesysteem moeten ontwerpen en ontwikkelen. De verdediging van het project gebeurd door een schriftelijke rapportering (uiteenzetting van doelstellingen, analyse van ontwerpmogelijkheden m.b.t. de geziene leerstof, motivering van gekozen ontwerp, beschrijving van implementatie) en mondelinge presentatie tijdens de laatste of voorlaatste lesweek. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien een onvoldoende werd behaald voor het project, wordt een aangepaste individuele projectopgave opgegeven. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De opleidingsonderdelen Databases (2196) en Computernetwerken (4379). Van deelnemende studenten worden parate programmeerkennis verwacht. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Presentaties en relevante papers. Deze worden ofwel digitaal via BlackBoard, ofwel analoog via kopies beschikbaar gesteld. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Information Modeling and Relational Databases: From Conceptual Analysis to Logical Design,T. Halpin,1,Morgan Kaufmann,9781558606722,Beschikbaar als e-book: https://www.sciencedirect.com/book/9781558606722/information-modeling-and-relational-databases
- Foundations of Semantic Web Technologies,Pascal Hitzler; Markus Krötzsch; Sebastian Rudolph,Chapman and Hall/CRC,9781420090505
- Logical Foundations of Artificial Intelligence,Michael R. Genesereth; Nils J. Nilsson,Morgan Kaufmann,9781493305988
- Web Services: Concepts, Architectures and Applications,Alonso, G.; Casati, F.; Kuno, H.; Machiraju, V.,1,Springer-Verlag Berlin Heidelberg,9783540440086
- Information Sharing on the Semantic Web,Stuckenschmidt, Heiner; Harmelen, Frank van,1,Springer-Verlag Berlin Heidelberg,9783540205944,Beschikbaar als e-book: https://link.springer.com/book/10.1007%2Fb138282
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
|
|
|
|
| master informatica profiel Data Management | 2-jaarlijks verplicht (huidig academiejaar) | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 5: De afgestudeerde kan zelfstandig een complex informaticaprobleem modelleren, de nodige abstracties invoeren, de oplossing gestructureerd beschrijven en implementeren, en ten slotte tegenover de stakeholders argumenteren waarom de gekozen oplossing en de bijhorende implementatie voldoen aan de gestelde specificaties. | - EC
| EC 8: De afgestudeerde is in staat om informatie, ideeën en oplossingen te communiceren naar een publiek bestaande uit collega's informatici maar ook naar niet-specialisten door zich op het juiste abstractieniveau uit te drukken. | - EC
| EC 10: De afgestudeerde functioneert goed in teamverband; zij/hij is in staat, door overleg in kleine en grote groepen, werkzaamheden te verdelen en op elkaar af te stemmen. | - EC
| EC 12: De afgestudeerde kan kritisch reflecteren over het eigen handelen, hierover verantwoording afleggen en zichzelf bijsturen waar nodig. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel worden principes, architectecturen en systemen m.b.t tot webinformatiesystemen aangebracht. Het opleidingsonderdeel is opgedeeld in 4 delen.
Deel 1: Inleiding & architectuur van het web.
De student leert de basisdoelstellingen van webinformatiesystemen. De student maakt kennis met de architectuur van het Web, in de context van webinformatiesystemen (URIs, HTTP en Resource Representatietalen inclusief HTML, XML en JSON).
Deel 2: Services op het Web.
De student leert de mogelijkheden kennen van Web Services als communicatiemiddel tussen informatiesystemen onderling en tussen informatiesystemen en informatieconsumenten. Studie en vergelijking van Web Services gestoeld op het de REST architectuur en Web Services gestoeld op de Big-WS* architectuur (SOAP, WSDL). Kritische evaluatie van de voor-en nadelen van beide architecturen.
Deel 3: Het Semantische Web en Linked Open Data
De student leert werken met de belangrijkste technologieën in verband met het Semantic Web: RDF, OWL, en SPARQL. De student begrijpt de logische fundering van OWL als een Description Logic, en van SPARQL als een algebra van operaties op relaties. De student bestudeert semantische annotaties d.m.v. ontologieen De student leert de basisdoelstellingen en filosofie van Linked Open Data, hoe het te consumeren, en hoe het te produceren. De student begrijpt hoe deze technologieën toegepast worden in moderne Knowledge Graphs, en kan ze toewenden om Knowledge Graphs te ondervragen.
Deel 4: Informatiesystemen over het web.
De student leert de principes achter zoekmachines op het web (PageRank, search query optimalisatie).
Over de delen heen zet de student de opgedane kennis om in de praktijk door het ontwikkelen van een prototype van een webinformatiesysteem, waarin de student onder andere zelf een ontologie in een bestaand domein moet ontwerpen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien een voldoende behaald wordt voor het project hoeft dit niet herdaan te worden bij herkansing in tweede zittijd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Extra info | De evaluatie bestaat uit een traditioneel examen (50%) en uit een in groep ontwikkeld project (50%), waarin de studenten een prototype van een webinformatiesysteem moeten ontwerpen en ontwikkelen. De verdediging van het project gebeurd door een schriftelijke rapportering (uiteenzetting van doelstellingen, analyse van ontwerpmogelijkheden m.b.t. de geziene leerstof, motivering van gekozen ontwerp, beschrijving van implementatie) en mondelinge presentatie tijdens de laatste of voorlaatste lesweek. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien een onvoldoende werd behaald voor het project, wordt een aangepaste individuele projectopgave opgegeven. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De opleidingsonderdelen Databases (2196) en Computernetwerken (4379). Van deelnemende studenten worden parate programmeerkennis verwacht. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Presentaties en relevante papers. Deze worden ofwel digitaal via BlackBoard, ofwel analoog via kopies beschikbaar gesteld. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Information Modeling and Relational Databases: From Conceptual Analysis to Logical Design,T. Halpin,1,Morgan Kaufmann,9781558606722,Beschikbaar als e-book: https://www.sciencedirect.com/book/9781558606722/information-modeling-and-relational-databases
- Foundations of Semantic Web Technologies,Pascal Hitzler; Markus Krötzsch; Sebastian Rudolph,Chapman and Hall/CRC,9781420090505
- Logical Foundations of Artificial Intelligence,Michael R. Genesereth; Nils J. Nilsson,Morgan Kaufmann,9781493305988
- Web Services: Concepts, Architectures and Applications,Alonso, G.; Casati, F.; Kuno, H.; Machiraju, V.,1,Springer-Verlag Berlin Heidelberg,9783540440086
- Information Sharing on the Semantic Web,Stuckenschmidt, Heiner; Harmelen, Frank van,1,Springer-Verlag Berlin Heidelberg,9783540205944,Beschikbaar als e-book: https://link.springer.com/book/10.1007%2Fb138282
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|