Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Constructie en materiaalleer 1A (2386)
|
3,0 stptn |
|
|
Constructie en materiaalleer 1B (2394)
|
3,0 stptn |
|
|
Inleiding tot de materiaalleer (2385)
|
3,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de interieurarchitectuur | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| Kan vorm en inhoud geven aan de bijzondere relatie tussen gebruiker, (gebouwde) ruimte en meubilair en kan hierover basisonderzoek verrichten en integreren in het ontwerpproces. | - EC
| Kan een ontwerp communiceren aan leken en specialisten in beeld, geschreven en gesproken woord en daarbij gebruik maken van de gepaste visualisatietechnieken, zowel digitale als handmatige. | - EC
| Kan wetenschappelijke informatie zoeken, ontsluiten, beheren en kritisch synthetiseren en ontwerpt vanuit een onderzoekende houding. | - EC
| Kan bij het ontwerpen met inzicht in de eigenschappen, mogelijkheden en beperkingen van materialen, een concept vertalen naar specifieke ontwerpelementen zoals licht, kleur, vorm en oppervlaktetechnieken. | - EC
| Kan een ruimtelijk concept vertalen naar een ontwerp, rekening houdend met bouw- en installatietechnieken, comfort en energie, en ecologie. | - EC
| Kan op zelfstandige wijze plannen, organiseren, ondernemen en samenwerken in de context van een ontwerpproces en eenvoudige managementtaken uitvoeren in de context van een (ver)bouw(ings)proces. De student kan hierbij kritisch reflecteren om zo eigen werk, visie en proces bij te sturen. | - EC
| Kan het beroep van interieurarchitect en de rol ervan binnen de evoluerende maatschappelijke context ethisch en kritisch kaderen, bewaken en profileren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Theoretisch luik:
In het theoretisch luik ligt de nadruk op TACTILITEIT. Enerzijds door focus op MATERIALEN. Er wordt dieper ingegaan op glas, natuursteen, natuursteencomposieten, houten, keramische en soepele vloeren en lichte wanden. Anderzijds door focus op (KUNST-)LICHT. Het opmaken van een verlichtings- en elektriciteitsplan.
Practicum-luik:
De theoretische kennis wordt toegepast in diverse opdrachten met aandacht voor het tekenkundig, constructief aspect. Doorheen het semester wordt er ingezet op het observeren, analyseren en toepassen van de theoretische kennis. Verder is er ook ruimte om te experimenteren. De opdrachten worden zelfstandig door de student uitgevoerd. Begeleidingsmogelijkheid tijdens de practicum-uren.
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De evaluatie van de tweede examenkans bestaat opnieuw uit 40% practicum-opdrachten en 60% schriftelijk examen. Indien de student geslaagd is voor de practicum-opdrachten in eerste zit, kan hij/zij ervoor kiezen dit punt over te dragen naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient de practicum-opdrachten tijdig volgens afspraak in te leveren/voor te stellen. |
|
|
|
Gevolg | Het tijdig indienen van de practicum-opdrachten is een voorwaarde om deel te nemen aan het theoretisch examen. In geval van laattijdig/niet indienen van een practicum-opdracht resulteert dit dus in een 0/20 voor de volledige evaluatie in deze periode. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De evaluatie van de tweede examenkans bestaat opnieuw voor 40% uit een opdracht en voor 60% uit een schriftelijk examen. Indien de student geslaagd is voor de opdrachten in eerste zit, kan dit punt worden overgedragen naar de tweede examenkans. Indien de student niet geslaagd is voor de opdrachten in eerste zit, dient hij/zij opnieuw een opdracht in te dienen. Ook voor de tweede examenkans geldt dat het indienen van de opdracht een voorwaarde is om deel te nemen aan het examen. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Construction and Detailing for Interior Design, Plunkett, Drew. Construction and Detailing for Interior Design Second Edition, Laurence King Publishing, 2015. |
|
Handleiding hout, materiaal en toepassing, Hout Info Bois |
|
Cursus constructie en materiaalleer Deel 2B beschikbaar via Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Jellema deel 5 Afbouw,L.W. ter Laan,ThiemeMeulenhoff bv,9789006951677 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Gemengd (theorie & praktijk) |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|