Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Filosofie van het wonen (2406)
|
3,0 stptn |
|
|
Geschiedenis van de interieurarchitectuur (2399)
|
3,0 stptn |
|
|
Semiotiek van kunst en ruimte (2398)
|
3,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de interieurarchitectuur | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| Kan een interieure ruimte, al dan niet van architectuurhistorische waarde, ontwerpen waarbij men de beleving en wensen van de gebruiker en/of opdrachtgever steeds centraal stelt. | - EC
| Kan inzichten uit de humane wetenschappen, exacte wetenschappen en kunsten integreren met kennis en inzicht in de methoden, theorieën en (inter)nationale historische en actuele ontwikkelingen binnen de interieurarchitectuur. | - EC
| Kan het beroep van interieurarchitect en de rol ervan binnen de evoluerende maatschappelijke context ethisch en kritisch kaderen, bewaken en profileren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Herbestemming
Actualia herbestemming behandelt de hedendaagse theorie en praktijk van herbestemming van erfgoed. De colleges zijn georganiseerd rond een aantal thema's: op welke manier verhoudt herbestemming zich tot restoratie en conservatie? Hoe kan een gebouw aangepst worden aan een nieuw programma en vice versa? Hoe kunnen we omgaan met de immateriële waarden van een plek bij herbestemming? Welke concepten uit andere disciplines kunnen een inspiratie vormen bij herbestemming van gebouwen? Wat kunnen we leren van informele en/of spontaan hergebruik van sites en gebouwen door de lokale gemeenschap? De lessen combineert analyse van historische en hedendaagse voorbeelden met theorieën rond herbestemming.
Meubel
Actualia meubel traint de studenten interieurarchitectuur in kennis en inzicht van de rol van meubilair in de wooncontext. De cursus is opgebouwd in drie deel-groepen: met 'Look In' wordt een inleiding gegeven in de geschiedenis van het meubilair in de vertrouwde Europese omgeving. Specifieke aandacht gaat uit naar meubels gemaakt door (interieur)architecten uit de 20ste eeuw. In 'Look Out' wordt de blik van de student gericht op niet-Europese culturen en op meer anonieme ontwerpen en op tradities in het wonen waarbij architectonische elementen fungeren als meubilair. De derde luik 'Look Around' ondersteunt het inzicht van de student met directe meubelervaringen in het bezoeken van tentoonstellingen en het lezen van artikelen uit vakliteratuur. Dit leidt tot een training in observatie, analyse en reflectie. De cursus combineert historische kennis met het ontwikkelen van analytische vaardigheden in meubelontwerp
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
Schriftelijk examen | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | enkel indien geslaagd (minstens 10 op 20) op het volledige deel meubel/herbestemming kan het deelcijfer behouden worden voor deze module |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere: | Deze evaluatievorm is enkel voor herbestemming bedoeld. |
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 15 % |
|
|
Andere: | Deze evaluatievorm is enkel voor herbestemming bedoeld. |
|
|
|
|
|
Ander examen | 45 % |
|
Andere: | Beeldessay over meubelgeschiedenis, met omschrijvend tekst en bronvermelding in te dienen. |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient zowel voor het volledige deel herbestemming als voor het deel meubel minimum 8/20 te behalen om voor het totale opleidingsonderdeel te kunnen slagen. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een deel van dit opleidingsonderdeel minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans, en moet hij/zij het volledige opleidingsonderdeel hernemen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Adaptive Reuse of the Built Heritage: Concepts and Cases of an Emerging Discpline.,Plevoets, B. en Van Cleempoel, K.,Routledge,9781138062764,paperback |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Aanvullend studiemateriaal ((ingesproken)powerpoints, Pdf-bundel/reader en andere documenten in les besproken/getoond) worden steeds via blackboard ter beschikking gesteld. Zowel voor meubel als herbestemming is blackboard het communicatiekanaal en doorgeefluik. |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master in de interieurarchitectuur | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Herbestemming
Actualia herbestemming behandelt de hedendaagse theorie en praktijk van herbestemming van erfgoed. De colleges zijn georganiseerd rond een aantal thema's: op welke manier verhoudt herbestemming zich tot restoratie en conservatie? Hoe kan een gebouw aangepst worden aan een nieuw programma en vice versa? Hoe kunnen we omgaan met de immateriële waarden van een plek bij herbestemming? Welke concepten uit andere disciplines kunnen een inspiratie vormen bij herbestemming van gebouwen? Wat kunnen we leren van informele en/of spontaan hergebruik van sites en gebouwen door de lokale gemeenschap? De lessen combineert analyse van historische en hedendaagse voorbeelden met theorieën rond herbestemming.
Meubel
Actualia meubel traint de studenten interieurarchitectuur in kennis en inzicht van de rol van meubilair in de wooncontext. De cursus is opgebouwd in drie deel-groepen: met 'Look In' wordt een inleiding gegeven in de geschiedenis van het meubilair in de vertrouwde Europese omgeving. Specifieke aandacht gaat uit naar meubels gemaakt door (interieur)architecten uit de 20ste eeuw. In 'Look Out' wordt de blik van de student gericht op niet-Europese culturen en op meer anonieme ontwerpen en op tradities in het wonen waarbij architectonische elementen fungeren als meubilair. De derde luik 'Look Around' ondersteunt het inzicht van de student met directe meubelervaringen in het bezoeken van tentoonstellingen en het lezen van artikelen uit vakliteratuur. Dit leidt tot een training in observatie, analyse en reflectie. De cursus combineert historische kennis met het ontwikkelen van analytische vaardigheden in meubelontwerp.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
Schriftelijk examen | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | enkel indien geslaagd (minstens 10 op 20) op het volledige deel meubel/herbestemming kan het deelcijfer behouden worden voor deze module |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere: | Deze evaluatievorm is enkel voor herbestemming bedoeld. |
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 15 % |
|
|
Andere: | Deze evaluatievorm is enkel voor herbestemming bedoeld. |
|
|
|
|
|
Ander examen | 45 % |
|
Andere: | Beeldessay over meubelgeschiedenis, met omschrijvend tekst en bronvermelding in te dienen. |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient zowel voor het volledige deel herbestemming als voor het deel meubel minimum 8/20 te behalen om voor het totale opleidingsonderdeel te kunnen slagen. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een deel van dit opleidingsonderdeel minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans, en moet hij/zij het volledige opleidingsonderdeel hernemen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Adaptive Reuse of the Built Heritage: Concepts and Cases of an Emerging Discpline.,Plevoets, B. en Van Cleempoel, K.,Routledge,9781138062764,paperback |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Aanvullend studiemateriaal ((ingesproken)powerpoints, Pdf-bundel/reader en andere documenten in les besproken/getoond) worden steeds via blackboard ter beschikking gesteld. Zowel voor meubel als herbestemming is blackboard het communicatiekanaal en doorgeefluik. |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma master in de interieurarchitectuur | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Herbestemming
Actualia herbestemming behandelt de hedendaagse theorie en praktijk van herbestemming van erfgoed. De colleges zijn georganiseerd rond een aantal thema's: op welke manier verhoudt herbestemming zich tot restoratie en conservatie? Hoe kan een gebouw aangepst worden aan een nieuw programma en vice versa? Hoe kunnen we omgaan met de immateriële waarden van een plek bij herbestemming? Welke concepten uit andere disciplines kunnen een inspiratie vormen bij herbestemming van gebouwen? Wat kunnen we leren van informele en/of spontaan hergebruik van sites en gebouwen door de lokale gemeenschap? De lessen combineert analyse van historische en hedendaagse voorbeelden met theorieën rond herbestemming.
Meubel
Actualia meubel traint de studenten interieurarchitectuur in kennis en inzicht van de rol van meubilair in de wooncontext. De cursus is opgebouwd in drie deel-groepen: met 'Look In' wordt een inleiding gegeven in de geschiedenis van het meubilair in de vertrouwde Europese omgeving. Specifieke aandacht gaat uit naar meubels gemaakt door (interieur)architecten uit de 20ste eeuw. In 'Look Out' wordt de blik van de student gericht op niet-Europese culturen en op meer anonieme ontwerpen en op tradities in het wonen waarbij architectonische elementen fungeren als meubilair. De derde luik 'Look Around' ondersteunt het inzicht van de student met directe meubelervaringen in het bezoeken van tentoonstellingen en het lezen van artikelen uit vakliteratuur. Dit leidt tot een training in observatie, analyse en reflectie. De cursus combineert historische kennis met het ontwikkelen van analytische vaardigheden in meubelontwerp.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
Schriftelijk examen | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | enkel indien geslaagd (minstens 10 op 20) op het volledige deel meubel/herbestemming kan het deelcijfer behouden worden voor deze module |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere: | Deze evaluatievorm is enkel voor herbestemming bedoeld. |
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 15 % |
|
|
Andere: | Deze evaluatievorm is enkel voor herbestemming bedoeld. |
|
|
|
|
|
Ander examen | 45 % |
|
Andere: | Beeldessay over meubelgeschiedenis, met omschrijvend tekst en bronvermelding in te dienen. |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient zowel voor het volledige deel herbestemming als voor het deel meubel minimum 8/20 te behalen om voor het totale opleidingsonderdeel te kunnen slagen. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een deel van dit opleidingsonderdeel minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans, en moet hij/zij het volledige opleidingsonderdeel hernemen. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Adaptive Reuse of the Built Heritage: Concepts and Cases of an Emerging Discpline.,Plevoets, B. en Van Cleempoel, K.,Routledge,9781138062764,paperback |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Aanvullend studiemateriaal ((ingesproken)powerpoints, Pdf-bundel/reader en andere documenten in les besproken/getoond) worden steeds via blackboard ter beschikking gesteld. Zowel voor meubel als herbestemming is blackboard het communicatiekanaal en doorgeefluik. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|