Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Revalidatie bij neurologische aandoeningen (4416)
|
10,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op autonome wijze (met behulp van technologie) een (contra-)indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en op geïntegreerd niveau een kinesitherapeutische diagnose stellen voor complexe problemen, uitgaande van de hulpvraag, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek. | | - DC
| De student kan, op basis van omgang met simulanten of beeldmateriaal, een kinesitherapeutische diagnose stellen. | | | - BC
| De student formuleert, op basis van simulanten of beeldmateriaal, een kinesitherapeutische diagnose. (GPNR) | | - DC
| De student kan op basis van een kinesitherapeutische diagnose patiëntgerichte behandeldoelen en een behandelingsplan opstellen. | | | - BC
| De student stelt behandeldoelen en een behandelplan op, op basis van de kinesitherapeutische diagnose. | - EC
| 2. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op geïntegreerd niveau op basis van een kinesitherapeutische diagnose voor complexe problemen, in overleg met de patiënt/cliënt, behandeldoelen en een preventie- en behandelingsplan opstellen, uitvoeren (met behulp van technologie) en de klinische effectiviteit evalueren. | | - DC
| De student kan op basis van een kinesitherapeutische diagnose patiëntgerichte behandeldoelen en een behandelingsplan opstellen. | | | - BC
| De student formuleert, op basis van simulanten of beeldmateriaal, een kinesitherapeutische diagnose. | | - DC
| De student kan kinesitherapeutische handelingen correct uitvoeren. | | | - BC
| De student voert kinesitherapeutische handelingen correct uit. | - EC
| 9. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan een kritische synthese maken van internationale wetenschappelijke en vakliteratuur met impact op het evidence-based handelen. | | - DC
| De student kan internationale wetenschappelijke en vakliteratuur beoordelen met het oog op het evidence-based handelen voor de (eigen) klinische praktijk. | | | - BC
| De student kan resultaten van literatuur interpreteren volgens ernst van aandoening en klinische relevantie. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel worden thema's diepgaand uitgewerkt en in praktische lessen toegepast.
De thema's handelen ondermeer over neurofysiologische inzichten, motorische inbeelding en actie-observatie, analyse van de reikbeweging, inzichten in rompcontrole, muziek als therapiemiddel, cognitief-motorische interferentie en dubbeltaak training, intensiteit en dosis van training, gezondheidspromotie alsook multidisciplinaire behandeling van spasticiteit, en blaas- en sexuele dysfuncties. Er is ook levendige casuistiek ifv klinische rederenen en toepassen van leerstof op het einde van het OPO.
Er zijn leerpaden waarin de thema's geclusterd zijn.
1. Fysiek functioneren: van diagnose tot revalidatie
2. Gezondheidspromotie en participatie
3. Neurale netwerken en toepassingen in de neurorevalidatie
4. Multidisicplinaire behandeling van symptomen
5. Integratie
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
|
Extra info | Als de student een onvoldoende behaalt op 1 onderdeel van de evaluatie van het opleidingsonderdeel, wordt het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen berekend en wordt er van dit niet-afgerond gewogen resultaat 0,5 punt (op 20) afgetrokken. Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. De compensatieregel wordt toegepast ongeacht de proportie van de betrokken onderdelen. |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Physical rehabilitation, assessment and treatment,S.B. O'Sullivan, T.J. Schmitz,5th,F.A. Davis,9780803612471
- Motor control, translating research into clinical practice,A. Shumway-Cook & M.Woollacott,4th,Lippincott Williams & Wilkins,9781608310180
- Lifespan Neurorehabilitation,Fell, Lunnen, Rauk
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Online leerpaden in SOFIA |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|