Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Klinische omnistage deel 1 (2518)
|
14,0 stptn |
|
|
Klinische omnistage deel 2 (2519)
|
14,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen | Overgangscurriculum | 567 | 21,0 | 114 | 453 | 21,0 | Nee | Nee | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan voor complexe problemen en op geïntegreerd niveau een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de patiënt/cliënt, van de doelgerichte anamnese en van de resultaten van het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek. | | - DC
| De student kan een anamnese en kinesitherapeutisch onderzoek zelfstandig en tijdsefficiënt uitvoeren voor complexe situaties. | | | - BC
| De student kan gerichte vragen stellen. | | | - BC
| De student kan een patiënt binnen de juiste socio-economische context plaatsen. | | | - BC
| De student kan de gegevens uit de anamnese op een adequate manier inventariseren (ICF). | | | - BC
| De student kan informatie uit de doorgemaakte ontwikkeling en eerder verleende zorg verzamelen. | | | - BC
| De student kan een geschikte onderzoeksstrategie opbouwen. | | | - BC
| De student kan de geschikte vragenlijsten/instrumenten gebruiken. | | | - BC
| De student kan een klinisch kinesitherapeutisch onderzoek uitvoeren. | | | - BC
| De student kan de gekozen onderzoekstechniek technisch toepassen. | | - DC
| De student kan zelfstandig een kinesitherapeutische diagnose opstellen voor complexe situaties en tijdsefficiënt. | | | - BC
| De student kan zo nodig terug verwijzen naar of kan een extra consult aan bij andere disciplines vragen of zelf aanvullend onderzoek verrichten. | | | - BC
| De student kan de resultaten van het onderzoek interpreteren en een kinesitherapeutische diagnose stellen. | | | - BC
| De student kan een inschatting van het complexiteitsniveau maken. | | | - BC
| De student kan relevant wetenschappelijk materiaal over de casus aan de hand van de meest belangrijke kritische vragen over de patiënt opzoeken. | | | - BC
| De student kan verzamelde informatie aan feedback van de stagementor en collega's toetsen. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor complexe problemen en op geïntegreerd niveau -op basis van een kinesitherapeutische diagnose een preventie- en behandelingsplan opstellen, de preventieve/curatieve behandeling uitvoeren en de resultaten van deze behandeling evalueren en rapporteren. | | - DC
| De student kan een preventie- en behandelingsplan opstellen zelfstandig en tijdsefficiënt uitvoeren voor complexe situaties. | | | - BC
| De student kan in samenspraak met de patiënt een behandeling- en/of preventieplan opstellen, rekening houdend met de mogelijkheden binnen de instelling. | | | - BC
| De student kent de adequate indicaties en contra-indicatie voor het kinesitherapeutisch handelen. | | - DC
| De student kan de behandeling zelfstandig en tijdsefficiënt uitvoeren en bijsturen voor complexe situaties. | | | - BC
| De student ken kinesitherapeutische behandeltechnieken en de effecten ervan en kan ze uitvoeren. | | | - BC
| De student kan nieuwe toepassingen en oplossingen creëren indien gekende concepten en technieken niet voldoen. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan communiceren met de patiënt/cliënt in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de eigenheid/privacy van de patiënt/cliënt. | | - DC
| De student kan tijdsefficiënt communiceren met de patiënt in functie van het kinesitherapeutisch handelen met respect voor de eigenheid/privacy. | | | - BC
| De student kan gesprekken voeren op het niveau van de patiënt rekening houdend met diens leeftijd, geslacht, opleiding en emotionele toestand. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen schriftelijk en mondeling communiceren, ook binnen een multidisciplinaire samenwerking. | | - DC
| De student kan communiceren over het resultaat van elke fase van het kinesitherpeutisch handelen voor complexe situaties en tijdsefficiënt. | | | - BC
| De student kan duidelijke informatie en instructies geven aan de verwijzer en zorgverlener van de patiënt. | | | - BC
| De student kan het resultaat van het kinesitherapeutisch handelen mondeling rapporteren tijdens een inter- en multidisciplinair overleg. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan het kinesitherapeutisch dossier van een reële patiënt/cliënt aanmaken en actualiseren. | | - DC
| De student kan zelfstandig en tijdsefficiënt een kinesitherapeutisch dossier aanmaken voor complexe situaties. | | | - BC
| De student kan onderzoeksbevindingen en behandelingsdoelstellingen bondig schriftelijk rapporteren en classificeren volgens het ICF model. | | | - BC
| De student kan een patiëntendossier op een overzichtelijke wijze opmaken. | - EC
| De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen ethisch en deontologisch, binnen een diversiteitscontext. | | - DC
| De student kan de gedragsregels voor de stagiair - kinesitherapeut van de nationale raad voor de kinesitherapie toepassen. | | | - BC
| De student dient zich te schikken naar alle voor hem relevante gedragsregels voor de erkende kinesitherapeut. | | | - BC
| De student dient zich als stagiair kenbaar te maken aan de patiënt. | | | - BC
| De student erkent het eigen karakter van de stageplaats. | | | - BC
| De student houdt zich aan de bepalingen die zijn vastgelegd in de stageovereenkomst. | | | - BC
| De student dient zich begeleidbaar op te stellen. | | | - BC
| De student dient zich nauwgezet te houden aan de afspraken die met de stagementor inzake zijn vrijheid van functioneren zijn gemaakt. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan internationale wetenschappelijke en vakliteratuur beoordelen met het oog op het evidence-based handelen voor de (eigen) klinische praktijk. | | - DC
| De studenten kan relevante wetenschappelijke literatuur opzoeken, interpreteren en vertalen naar de praktijk. | | | - BC
| De student formuleert een klinische vraag naar een wetenschappelijke vraag. | | | - BC
| De student kan in functie van de gevonden level of evidence de nodige stappen ondernemen. | | | - BC
| De student kan de conclusie van het wetenschappelijk artikel interpreteren in functie van zijn klinische vraag en tot een gefundeerde uitspraak komen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In 2de master loopt de student 15 weken klinische stage (3x5 weken), hoofdzakelijk in de discipline van zijn/haar afstudeervariant. Tijdens de verdiepende stages leert de student om te gaan met complexe patientenproblematiek en verdiept deze zich in gespecialiseerde techieken. Informatie met betrekking tot het stageverloop, evenals richtlijnen en beoordeling, kunnen teruggevonden worden in de stagerichtlijnen.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 21,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 12 % |
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 88 % |
|
Andere: | Performance assessment |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient elke afwezigheid te wettigen conform de stagerichtlijnen. |
|
|
|
Gevolg | In geval van ongewettigde afwezigheid, resulteert dit in een 0 voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Extra info | De methode voor de berekening van het eindcijfer wordt uiteengezet in de stagerichtlijnen. |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student heeft parate kennis van de anatomie, biomechanica, pathologie en fysiologie. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Werkkledij: broekpak
Stagerichtlijnen Verdiepende stage |
|
|
|
|
|
 | 2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen | Overgangscurriculum | 594 | 22,0 | 119 | 475 | 22,0 | Nee | Nee | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan voor complexe problemen en op geïntegreerd niveau een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de patiënt/cliënt, van de doelgerichte anamnese en van de resultaten van het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek. | | - DC
| De student kan een anamnese en kinesitherapeutisch onderzoek zelfstandig en tijdsefficiënt uitvoeren voor complexe situaties. | | | - BC
| De student kan gerichte vragen stellen. | | | - BC
| De student kan een patiënt binnen de juiste socio-economische context plaatsen. | | | - BC
| De student kan de gegevens uit de anamnese op een adequate manier inventariseren (ICF). | | | - BC
| De student kan informatie uit de doorgemaakte ontwikkeling en eerder verleende zorg verzamelen. | | | - BC
| De student kan een geschikte onderzoeksstrategie opbouwen. | | | - BC
| De student kan de geschikte vragenlijsten/instrumenten gebruiken. | | | - BC
| De student kan een klinisch kinesitherapeutisch onderzoek uitvoeren. | | | - BC
| De student kan de gekozen onderzoekstechniek technisch toepassen. | | - DC
| De student kan zelfstandig een kinesitherapeutische diagnose opstellen voor complexe situaties en tijdsefficiënt. | | | - BC
| De student kan zo nodig terug verwijzen naar of kan een extra consult aan bij andere disciplines vragen of zelf aanvullend onderzoek verrichten. | | | - BC
| De student kan de resultaten van het onderzoek interpreteren en een kinesitherapeutische diagnose stellen. | | | - BC
| De student kan een inschatting van het complexiteitsniveau maken. | | | - BC
| De student kan relevant wetenschappelijk materiaal over de casus aan de hand van de meest belangrijke kritische vragen over de patiënt opzoeken. | | | - BC
| De student kan verzamelde informatie aan feedback van de stagementor en collega's toetsen. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor complexe problemen en op geïntegreerd niveau -op basis van een kinesitherapeutische diagnose een preventie- en behandelingsplan opstellen, de preventieve/curatieve behandeling uitvoeren en de resultaten van deze behandeling evalueren en rapporteren. | | - DC
| De student kan de behandeling zelfstandig en tijdsefficiënt uitvoeren en bijsturen voor complexe situaties. | | | - BC
| De student ken kinesitherapeutische behandeltechnieken en de effecten ervan en kan ze uitvoeren. | | | - BC
| De student kan nieuwe toepassingen en oplossingen creëren indien gekende concepten en technieken niet voldoen. | | - DC
| De student kan een preventie- en behandelingsplan zelfstandig en tijdsefficiënt opstellen voor complexe situaties. | | | - BC
| De student kan in samenspraak met de patiënt een behandeling- en/of preventieplan opstellen, rekening houdend met de mogelijkheden binnen de instelling. | | | - BC
| De student kent de adequate indicaties en contra-indicatie voor het kinesitherapeutisch handelen. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan communiceren met de patiënt/cliënt in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de eigenheid/privacy van de patiënt/cliënt. | | - DC
| De student kan tijdsefficiënt communiceren met de patiënt in functie van het kinesitherapeutisch handelen met respect voor de eigenheid/privacy. | | | - BC
| De student kan gesprekken voeren op het niveau van de patiënt rekening houdend met diens leeftijd, geslacht, opleiding en emotionele toestand. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen schriftelijk en mondeling communiceren, ook binnen een multidisciplinaire samenwerking. | | - DC
| De student kan communiceren over het resultaat van elke fase van het kinesitherpeutisch handelen voor complexe situaties en tijdsefficiënt. | | | - BC
| De student kan duidelijke informatie en instructies geven aan de verwijzer en zorgverlener van de patiënt. | | | - BC
| De student kan het resultaat van het kinesitherapeutisch handelen mondeling rapporteren tijdens een inter- en multidisciplinair overleg. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan het kinesitherapeutisch dossier van een reële patiënt/cliënt aanmaken en actualiseren. | | - DC
| De student kan zelfstandig en tijdsefficiënt een kinesitherapeutisch dossier aanmaken voor complexe situaties. | | | - BC
| De student kan onderzoeksbevindingen en behandelingsdoelstellingen bondig schriftelijk rapporteren en classificeren volgens het ICF model. | | | - BC
| De student kan een patiëntendossier op een overzichtelijke wijze opmaken. | - EC
| De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen ethisch en deontologisch, binnen een diversiteitscontext. | | - DC
| De student kan de gedragsregels voor de stagiair - kinesitherapeut van de nationale raad voor de kinesitherapie toepassen. | | | - BC
| De student dient zich te schikken naar alle voor hem relevante gedragsregels voor de erkende kinesitherapeut. | | | - BC
| De student dient zich als stagiair kenbaar te maken aan de patiënt. | | | - BC
| De student erkent het eigen karakter van de stageplaats. | | | - BC
| De student houdt zich aan de bepalingen die zijn vastgelegd in de stageovereenkomst. | | | - BC
| De student dient zich begeleidbaar op te stellen. | | | - BC
| De student dient zich nauwgezet te houden aan de afspraken die met de stagementor inzake zijn vrijheid van functioneren zijn gemaakt. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan internationale wetenschappelijke en vakliteratuur beoordelen met het oog op het evidence-based handelen voor de (eigen) klinische praktijk. | | - DC
| De studenten kan relevante wetenschappelijke literatuur opzoeken, interpreteren en vertalen naar de praktijk. | | | - BC
| De student formuleert een klinische vraag naar een wetenschappelijke vraag. | | | - BC
| De student kan in functie van de gevonden level of evidence de nodige stappen ondernemen. | | | - BC
| De student kan de conclusie van het wetenschappelijk artikel interpreteren in functie van zijn klinische vraag en tot een gefundeerde uitspraak komen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In 2de master loopt de student 15 weken klinische stage (3x5 weken), hoofdzakelijk in de discipline van zijn/haar afstudeervariant. Tijdens de verdiepende stages leert de student om te gaan met complexe patientenproblematiek en verdiept deze zich in gespecialiseerde techieken. Informatie met betrekking tot het stageverloop, evenals richtlijnen en beoordeling, kunnen teruggevonden worden in de stagerichtlijnen.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 22,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 12 % |
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 88 % |
|
Andere: | Performance assessment |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient elke afwezigheid te wettigen conform de stagerichtlijnen. |
|
|
|
Gevolg | In geval van ongewettigde afwezigheid, resulteert dit in een 0 voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Extra info | De methode voor de berekening van het eindcijfer wordt uiteengezet in de stagerichtlijnen. |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student heeft parate kennis van de anatomie, biomechanica, pathologie en fysiologie. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Werkkledij: broekpak
Stagerichtlijnen Verdiepende stage |
|
|
|
|
|
 | 2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij inwendige aandoeningen | Overgangscurriculum | 567 | 21,0 | | 567 | 21,0 | Nee | Nee | Numeriek |  |
2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij kinderen | Overgangscurriculum | 567 | 21,0 | | 567 | 21,0 | Nee | Nee | Numeriek |  |
2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij neurologische aandoeningen | Overgangscurriculum | 567 | 21,0 | | 567 | 21,0 | Nee | Nee | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan voor complexe problemen en op geïntegreerd niveau een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de patiënt/cliënt, van de doelgerichte anamnese en van de resultaten van het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek. | | - DC
| De student kan een anamnese en kinesitherapeutisch onderzoek zelfstandig en tijdsefficiënt uitvoeren voor complexe situaties. | | | - BC
| De student kan gerichte vragen stellen. | | | - BC
| De student kan een patiënt binnen de juiste socio-economische context plaatsen. | | | - BC
| De student kan de gegevens uit de anamnese op een adequate manier inventariseren (ICF). | | | - BC
| De student kan informatie uit de doorgemaakte ontwikkeling en eerder verleende zorg verzamelen. | | | - BC
| De student kan een geschikte onderzoeksstrategie opbouwen. | | | - BC
| De student kan de geschikte vragenlijsten/instrumenten gebruiken. | | | - BC
| De student kan een klinisch kinesitherapeutisch onderzoek uitvoeren. | | | - BC
| De student kan de gekozen onderzoekstechniek technisch toepassen. | | - DC
| De student kan zelfstandig een kinesitherapeutische diagnose opstellen voor complexe situaties en tijdsefficiënt. | | | - BC
| De student kan zo nodig terug verwijzen naar of kan een extra consult aan bij andere disciplines vragen of zelf aanvullend onderzoek verrichten. | | | - BC
| De student kan de resultaten van het onderzoek interpreteren en een kinesitherapeutische diagnose stellen. | | | - BC
| De student kan een inschatting van het complexiteitsniveau maken. | | | - BC
| De student kan relevant wetenschappelijk materiaal over de casus aan de hand van de meest belangrijke kritische vragen over de patiënt opzoeken. | | | - BC
| De student kan verzamelde informatie aan feedback van de stagementor en collega's toetsen. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor complexe problemen en op geïntegreerd niveau -op basis van een kinesitherapeutische diagnose een preventie- en behandelingsplan opstellen, de preventieve/curatieve behandeling uitvoeren en de resultaten van deze behandeling evalueren en rapporteren. | | - DC
| De student kan een preventie- en behandelingsplan opstellen zelfstandig en tijdsefficiënt uitvoeren voor complexe situaties. | | | - BC
| De student kan in samenspraak met de patiënt een behandeling- en/of preventieplan opstellen, rekening houdend met de mogelijkheden binnen de instelling. | | | - BC
| De student kent de adequate indicaties en contra-indicatie voor het kinesitherapeutisch handelen. | | - DC
| De student kan de behandeling zelfstandig en tijdsefficiënt uitvoeren en bijsturen voor complexe situaties. | | | - BC
| De student ken kinesitherapeutische behandeltechnieken en de effecten ervan en kan ze uitvoeren. | | | - BC
| De student kan nieuwe toepassingen en oplossingen creëren indien gekende concepten en technieken niet voldoen. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan communiceren met de patiënt/cliënt in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de eigenheid/privacy van de patiënt/cliënt. | | - DC
| De student kan tijdsefficiënt communiceren met de patiënt in functie van het kinesitherapeutisch handelen met respect voor de eigenheid/privacy. | | | - BC
| De student kan gesprekken voeren op het niveau van de patiënt rekening houdend met diens leeftijd, geslacht, opleiding en emotionele toestand. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen schriftelijk en mondeling communiceren, ook binnen een multidisciplinaire samenwerking. | | - DC
| De student kan communiceren over het resultaat van elke fase van het kinesitherpeutisch handelen voor complexe situaties en tijdsefficiënt. | | | - BC
| De student kan duidelijke informatie en instructies geven aan de verwijzer en zorgverlener van de patiënt. | | | - BC
| De student kan het resultaat van het kinesitherapeutisch handelen mondeling rapporteren tijdens een inter- en multidisciplinair overleg. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan het kinesitherapeutisch dossier van een reële patiënt/cliënt aanmaken en actualiseren. | | - DC
| De student kan zelfstandig en tijdsefficiënt een kinesitherapeutisch dossier aanmaken voor complexe situaties. | | | - BC
| De student kan onderzoeksbevindingen en behandelingsdoelstellingen bondig schriftelijk rapporteren en classificeren volgens het ICF model. | | | - BC
| De student kan een patiëntendossier op een overzichtelijke wijze opmaken. | - EC
| De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen ethisch en deontologisch, binnen een diversiteitscontext. | | - DC
| De student kan de gedragsregels voor de stagiair - kinesitherapeut van de nationale raad voor de kinesitherapie toepassen. | | | - BC
| De student dient zich te schikken naar alle voor hem relevante gedragsregels voor de erkende kinesitherapeut. | | | - BC
| De student dient zich als stagiair kenbaar te maken aan de patiënt. | | | - BC
| De student erkent het eigen karakter van de stageplaats. | | | - BC
| De student houdt zich aan de bepalingen die zijn vastgelegd in de stageovereenkomst. | | | - BC
| De student dient zich begeleidbaar op te stellen. | | | - BC
| De student dient zich nauwgezet te houden aan de afspraken die met de stagementor inzake zijn vrijheid van functioneren zijn gemaakt. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan internationale wetenschappelijke en vakliteratuur beoordelen met het oog op het evidence-based handelen voor de (eigen) klinische praktijk. | | - DC
| De studenten kan relevante wetenschappelijke literatuur opzoeken, interpreteren en vertalen naar de praktijk. | | | - BC
| De student formuleert een klinische vraag naar een wetenschappelijke vraag. | | | - BC
| De student kan in functie van de gevonden level of evidence de nodige stappen ondernemen. | | | - BC
| De student kan de conclusie van het wetenschappelijk artikel interpreteren in functie van zijn klinische vraag en tot een gefundeerde uitspraak komen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In 2de master loopt de student 15 weken klinische stage (3x5 weken), hoofdzakelijk in de discipline van zijn/haar afstudeervariant. Tijdens de verdiepende stages leert de student om te gaan met complexe patientenproblematiek en verdiept deze zich in gespecialiseerde techieken. Informatie met betrekking tot het stageverloop, evenals richtlijnen en beoordeling, kunnen teruggevonden worden in de stagerichtlijnen.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 21,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 12 % |
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 88 % |
|
Andere: | Performance assessment |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient elke afwezigheid te wettigen conform de stagerichtlijnen. |
|
|
|
Gevolg | In geval van ongewettigde afwezigheid, resulteert dit in een 0 voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Extra info | De methode voor de berekening van het eindcijfer wordt uiteengezet in de stagerichtlijnen. |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student heeft parate kennis van de anatomie, biomechanica, pathologie en fysiologie. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Werkkledij: broekpak
Stagerichtlijnen Verdiepende stage |
|
|
|
|
|
 | 2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij inwendige aandoeningen | Overgangscurriculum | 594 | 22,0 | | 594 | 22,0 | Nee | Nee | Numeriek |  |
2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij kinderen | Overgangscurriculum | 594 | 22,0 | | 594 | 22,0 | Nee | Nee | Numeriek |  |
2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij neurologische aandoeningen | Overgangscurriculum | 594 | 22,0 | | 594 | 22,0 | Nee | Nee | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan voor complexe problemen en op geïntegreerd niveau een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de patiënt/cliënt, van de doelgerichte anamnese en van de resultaten van het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek. | | - DC
| De student kan een anamnese en kinesitherapeutisch onderzoek zelfstandig en tijdsefficiënt uitvoeren voor complexe situaties. | | | - BC
| De student kan gerichte vragen stellen. | | | - BC
| De student kan een patiënt binnen de juiste socio-economische context plaatsen. | | | - BC
| De student kan de gegevens uit de anamnese op een adequate manier inventariseren (ICF). | | | - BC
| De student kan informatie uit de doorgemaakte ontwikkeling en eerder verleende zorg verzamelen. | | | - BC
| De student kan een geschikte onderzoeksstrategie opbouwen. | | | - BC
| De student kan de geschikte vragenlijsten/instrumenten gebruiken. | | | - BC
| De student kan een klinisch kinesitherapeutisch onderzoek uitvoeren. | | | - BC
| De student kan de gekozen onderzoekstechniek technisch toepassen. | | - DC
| De student kan zelfstandig een kinesitherapeutische diagnose opstellen voor complexe situaties en tijdsefficiënt. | | | - BC
| De student kan zo nodig terug verwijzen naar of kan een extra consult aan bij andere disciplines vragen of zelf aanvullend onderzoek verrichten. | | | - BC
| De student kan de resultaten van het onderzoek interpreteren en een kinesitherapeutische diagnose stellen. | | | - BC
| De student kan een inschatting van het complexiteitsniveau maken. | | | - BC
| De student kan relevant wetenschappelijk materiaal over de casus aan de hand van de meest belangrijke kritische vragen over de patiënt opzoeken. | | | - BC
| De student kan verzamelde informatie aan feedback van de stagementor en collega's toetsen. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor complexe problemen en op geïntegreerd niveau -op basis van een kinesitherapeutische diagnose een preventie- en behandelingsplan opstellen, de preventieve/curatieve behandeling uitvoeren en de resultaten van deze behandeling evalueren en rapporteren. | | - DC
| De student kan een preventie- en behandelingsplan opstellen zelfstandig en tijdsefficiënt uitvoeren voor complexe situaties. | | | - BC
| De student kan in samenspraak met de patiënt een behandeling- en/of preventieplan opstellen, rekening houdend met de mogelijkheden binnen de instelling. | | | - BC
| De student kent de adequate indicaties en contra-indicatie voor het kinesitherapeutisch handelen. | | - DC
| De student kan de behandeling zelfstandig en tijdsefficiënt uitvoeren en bijsturen voor complexe situaties. | | | - BC
| De student ken kinesitherapeutische behandeltechnieken en de effecten ervan en kan ze uitvoeren. | | | - BC
| De student kan nieuwe toepassingen en oplossingen creëren indien gekende concepten en technieken niet voldoen. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan communiceren met de patiënt/cliënt in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de eigenheid/privacy van de patiënt/cliënt. | | - DC
| De student kan tijdsefficiënt communiceren met de patiënt in functie van het kinesitherapeutisch handelen met respect voor de eigenheid/privacy. | | | - BC
| De student kan gesprekken voeren op het niveau van de patiënt rekening houdend met diens leeftijd, geslacht, opleiding en emotionele toestand. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen schriftelijk en mondeling communiceren, ook binnen een multidisciplinaire samenwerking. | | - DC
| De student kan communiceren over het resultaat van elke fase van het kinesitherpeutisch handelen voor complexe situaties en tijdsefficiënt. | | | - BC
| De student kan duidelijke informatie en instructies geven aan de verwijzer en zorgverlener van de patiënt. | | | - BC
| De student kan het resultaat van het kinesitherapeutisch handelen mondeling rapporteren tijdens een inter- en multidisciplinair overleg. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan het kinesitherapeutisch dossier van een reële patiënt/cliënt aanmaken en actualiseren. | | - DC
| De student kan zelfstandig en tijdsefficiënt een kinesitherapeutisch dossier aanmaken voor complexe situaties. | | | - BC
| De student kan onderzoeksbevindingen en behandelingsdoelstellingen bondig schriftelijk rapporteren en classificeren volgens het ICF model. | | | - BC
| De student kan een patiëntendossier op een overzichtelijke wijze opmaken. | - EC
| De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen ethisch en deontologisch, binnen een diversiteitscontext. | | - DC
| De student kan de gedragsregels voor de stagiair - kinesitherapeut van de nationale raad voor de kinesitherapie toepassen. | | | - BC
| De student dient zich te schikken naar alle voor hem relevante gedragsregels voor de erkende kinesitherapeut. | | | - BC
| De student dient zich als stagiair kenbaar te maken aan de patiënt. | | | - BC
| De student erkent het eigen karakter van de stageplaats. | | | - BC
| De student houdt zich aan de bepalingen die zijn vastgelegd in de stageovereenkomst. | | | - BC
| De student dient zich begeleidbaar op te stellen. | | | - BC
| De student dient zich nauwgezet te houden aan de afspraken die met de stagementor inzake zijn vrijheid van functioneren zijn gemaakt. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan internationale wetenschappelijke en vakliteratuur beoordelen met het oog op het evidence-based handelen voor de (eigen) klinische praktijk. | | - DC
| De studenten kan relevante wetenschappelijke literatuur opzoeken, interpreteren en vertalen naar de praktijk. | | | - BC
| De student formuleert een klinische vraag naar een wetenschappelijke vraag. | | | - BC
| De student kan in functie van de gevonden level of evidence de nodige stappen ondernemen. | | | - BC
| De student kan de conclusie van het wetenschappelijk artikel interpreteren in functie van zijn klinische vraag en tot een gefundeerde uitspraak komen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In 2de master loopt de student 15 weken klinische stage (3x5 weken), hoofdzakelijk in de discipline van zijn/haar afstudeervariant. Tijdens de verdiepende stages leert de student om te gaan met complexe patientenproblematiek en verdiept deze zich in gespecialiseerde techieken. Informatie met betrekking tot het stageverloop, evenals richtlijnen en beoordeling, kunnen teruggevonden worden in de stagerichtlijnen.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 22,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 12 % |
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 88 % |
|
Andere: | Performance assessment |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient elke afwezigheid te wettigen conform de stagerichtlijnen. |
|
|
|
Gevolg | In geval van ongewettigde afwezigheid, resulteert dit in een 0 voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Extra info | De methode voor de berekening van het eindcijfer wordt uiteengezet in de stagerichtlijnen. |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student heeft parate kennis van de anatomie, biomechanica, pathologie en fysiologie. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Werkkledij: broekpak
Stagerichtlijnen Verdiepende stage |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|