Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Algemene wetenschappelijke stage en masterproef (4570)
|
21,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 243 | 9,0 | 162 | 81 | 9,0 | Ja | Nee | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 4. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zelfstandig functioneren in multi- of interdisciplinair teamverband en dit functioneren evalueren en optimaliseren. | | - DC
| De student kan efficiënt samenwerken met alle actoren in het werkveld. | | | - BC
| De student is tijdig aanwezig tijdens gemaakte afspraken. | | | - BC
| De student komt voorbereid naar teambijeenkomsten. | - EC
| 9. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan een kritische synthese maken van internationale wetenschappelijke en vakliteratuur met impact op het evidence-based handelen. | | - DC
| De student kan op een kritisch, wetenschappelijk onderbouwde manier wetenschappelijke en internationale peerreviewed literatuur opzoeken en beoordelen. | | | - BC
| De student kan op een kritisch, wetenschappelijk onderbouwde manier wetenschappelijke en internationale peerreviewed literatuur opzoeken en beoordelen. | | - DC
| De student handelt op een wetenschappelijk onderbouwde manier | | - DC
| De student kan internationale wetenschappelijke en vakliteratuur beoordelen met het oog op het evidence-based handelen voor de (eigen) klinische praktijk. | | | - BC
| De student kan resultaten van literatuur interpreteren volgens ernst van aandoening en klinische relevantie. | | - DC
| De student kan op een kritische, wetenschappelijk onderbouwde wijze interageren met stakeholders. | - EC
| 10. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zelfstandig een relevant en complex wetenschappelijk onderzoek in het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie opzetten, uitvoeren, evalueren en hierover communiceren binnen een ethisch verantwoord onderzoekskader. | | - DC
| De student kan op grond van een onderzoeksvraag op een systematische manier wetenschappelijke en internationale peerreviewed literatuur opzoeken en beoordelen. (WS) | | - DC
| De student kan relevante literatuur interpreteren en hiervan een wetenschappelijk verslag maken. (WS) | | - DC
| De student kan rekening houdende met de bevindingen uit de literatuurstudie een operationele onderzoeksvraag en een gepast onderzoeksopzet uitwerken. (WS) | | - DC
| De student kan een academische communicatiestijl hanteren. (WS) | | - DC
| De student kan zelfstandig onderzoeksresultaten, schriftelijk rapporteren in het format van een wetenschappelijk artikel (VWS) | | - DC
| De student kan zijn onderzoek presenteren en hierbij in interactie met deskundigen (VWS) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De wetenschappelijke stage bestaat uit het schrijven van een masterproef. Het moet een bijdrage zijn tot de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie. Uit het werk blijkt tevens dat de student(e) een probleem zelfstandig, op een persoonlijke en een wetenschappelijke wijze kan aanpakken. Doorheen het proces van de masterproef levert de student(e) het bewijs zelfstandig te kunnen werken.VWS bestaat uit het verwerken, analyseren, uitschrijven en presenteren van wetenschappelijke gegevens. Studies met een fundamenteel, experimenteel, beschrijvend/exploratief of kwalitatief karakter zijn toegelaten, alsook een literatuurstudie. De literatuurstudie van VWS beantwoordt aan de criteria van een systematische review met data-pooling (meta-analyse). Het eindprodukt is een uitgeschreven artikel en een presentatie met verdeding voor inhoudsdeskundingen.
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Ander examen | 100 % |
|
Andere: | Evaluatie op basis van de ingeleverde scriptie en de presentatie ervan voor de jury. |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | - Elke masterproef dient in orde te zijn conform de heersende regelgeving en procedures van de Medische Ethiek (verzekering, informed consent, goedkeuring bevoegd ethisch committee,..) - Elke masterproef moet voldoen aan de methodologische criteria zoals aangeleerd in de leerlijn WOK (design, statistische analyse conform beslissingsboom BB, toetsing voorwaarden, ) - Elke masterproef moet voldoen aan de regelgeving over plagiaat conform artikel 9.1 OER UHasselt |
|
|
|
Gevolg | Wanneer aan één van deze voorwaarden niet voldaan is zal dit resulteren in een fail als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel VWS. |
|
|
|
Extra info | De promotor geeft de student een niet-bindend advies om de masterproef in te dienen tijdens de eerste, respectievelijk tweede zittijd. De promotor schat hierbij de slaagkansen van de student realistisch in. De student is vrij om met dit advies al dan niet rekening te houden. De student realiseert zich echter best dat de promotor de eindscore grotendeels bepaalt. De beoordeling komt tot stand door het gemiddelde punt te berekenen ifv de wegingsfactoren (promotor/ jury). Het gemiddelde wordt enkel berekend indien het verschil tussen het promotorpunt(/20) en het jurypunt(/20) < 4. Elke masterproef dient hierbij door alle examinatoren beoordeeld te worden met de beoordelingscriteria. Bij een verschil van > 4 tussen promotor en jury of bij het niet correct toepassen van de beoordelingscriteria door de examinatoren kan de CV gemotiveerd afwijken van het mathematisch gemiddelde op basis van de beoordelingscriteria. |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Foundations of clinical research. Applications to practice,Portney, L.G. & Watkins, M.P.,3rd Edition,Pearson Education |
|
|
|
|
|
 | 2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Overgangscurriculum | 378 | 14,0 | 189 | 189 | 14,0 | Ja | Nee | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zelfstandig een relevant wetenschappelijk onderzoek in het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie voorbereiden, opzetten en uitvoeren binnen een ethisch verantwoord onderzoekskader. | | - DC
| De student kan op grond van een onderzoeksprotocol (methodologie) zelfstandig de data acquisitie uitvoeren. | | | - BC
| De student kan op efficiënte manier participanten rekruteren. | | | - BC
| De student kan op een gestandaardiseerde manier metingen uitvoeren. | | - DC
| De student kan de verzamelde gegevens mbv eenvoudige statistische technieken zelfstandig verwerken en de resultaten van de dataverwerking interpreteren. | | | - BC
| De student kan de juiste statische technieken selecteren in relatie tot de specifieke dataset en onderzoeksvragen. | | | - BC
| De student kan voor complexere statistische technieken indien nodig advies inwinnen bij een statisticus. | | - DC
| De student geeft blijk van een academische communicatiestijl. | | | - BC
| De student kan op grond van de wetenschappelijke resultaten zelfstandig een inleiding, discussie en conclusie formuleren. | | | - BC
| De student kan een artikel volgens de richtlijnen van een peer reviewed tijdschrift schrijven. | | | - BC
| De student kan de resultaten op een wetenschappelijk verantwoorde wijze mondeling toelichten en verduidelijken aan wetenschappers uit eigen en aangrenzende vakgebieden. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De wetenschappelijke stage bestaat uit het schrijven van een masterproef. Het moet een bijdrage zijn tot de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie. Uit het werk blijkt tevens dat de student(e) een probleem zelfstandig, op een persoonlijke en een wetenschappelijke wijze kan aanpakken. Doorheen het proces van de masterproef levert de student(e) het bewijs wetenschappelijk te kunnen werken. Masterproef deel 2 bestaat uit het eigenlijke wetenschappelijke onderzoek. Studies met een fundamenteel, experimenteel, beschrijvend/exploratief of kwalitatief karakter zijn toegelaten, alsook een literatuurstudie. De literatuurstudie van masterproef deel 2 beantwoordt aan de criteria van een systematische review met data-pooling (meta-analyse) en onderscheidt zich op deze manier van masterproef deel 1.
|
|
|
|
|
|
|
Begeleid wetenschappelijk projectwerk ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 14,00
Evaluatievorm | |
|
Ander examen | 100 % |
|
Andere: | masterproef en mondelinge verdediging van de masterproef |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | - Elke masterproef dient in orde te zijn conform de heersende regelgeving en procedures van de Medische Ethiek (verzekering, informed consent, goedkeuring bevoegd ethisch committee,..) - Elke masterproef moet voldoen aan de methodologische criteria zoals aangeleerd in de leerlijn WOK (design, statistische analyse conform beslissingsboom BB, toetsing voorwaarden, ) - Elke masterproef moet voldoen aan de regelgeving over plagiaat conform artikel 9.1 OER UHasselt |
|
|
|
Gevolg | Wanneer aan één van deze voorwaarden niet voldaan is zal dit resulteren in een fail als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel wetenschappelijke stage deel 2. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Extra info | De promotor geeft de student een niet-bindend advies om de masterproef in te dienen tijdens de eerste, respectievelijk tweede zittijd. De promotor schat hierbij de slaagkansen van de student realistisch in. De student is vrij om met dit advies al dan niet rekening te houden. De student realiseert zich echter best dat de promotor de eindscore grotendeels bepaalt. De beoordeling komt tot stand door het gemiddelde punt te berekenen ifv de wegingsfactoren (promotor/ jury). Het gemiddelde wordt enkel berekend indien het verschil tussen het promotorpunt(/20) en het jurypunt(/20) < 4. Elke masterproef dient hierbij door alle examinatoren beoordeeld te worden met de beoordelingscriteria. Bij een verschil van > 4 tussen promotor en jury of bij het niet correct toepassen van de beoordelingscriteria door de examinatoren kan de CV gemotiveerd afwijken van het mathematisch gemiddelde op basis van de beoordelingscriteria. |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Foundations of clinical research. Applications to practice,Portney, L.G. & Watkins, M.P.,3rd Edition,Pearson Education |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|