Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Algemene chemie 1 (3830)
|
6,0 stptn |
|
|
Organische chemie en procestechnologie (4088)
|
4,0 stptn |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Industriële proceschemie (2512)
|
3,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - chemie | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| CE 1.3 De student kent de kernbegrippen, werkingsprincipes, denkkaders en berekeningswijzen van eenheidsbewerkingen, courante installaties en procesregelingen in de (bio)chemische industrie. | | | - BC
| De student kent de nodige begrippen met betrekking tot regeltechniek: integrator, actuator, PID regelaar, ... | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| CE 2.6 De student kan proces- en regelschema's opstellen, lezen en begrijpen. | | | - BC
| De student toont dit aan de hand van praktijkopdrachten omtrent schema lezen. | | - DC
| CE 2.3 De student kan kernbegrippen, denkkaders en berekeningswijzen van diverse eenheidsbewerkingen uit de chemische industrie herkennen en toepassen. | | | - BC
| De student heeft inzicht in geautomatiseerde processturingen en de courante bijhorende onderdelen. | - EC
| EC3 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan zelfstandig problemen herkennen, op eigen initiatief activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | - DC
| 3.2 De student kan op gestructureerde wijze een technisch-wetenschappelijk project plannen. | | | - BC
| De student wordt tijdens de theorie en werksessies aangezet om zelfstandig meet- en regelsystemen te herkennen, te analyseren en aan te passen indien nodig. Hierbij omvat een van de delen het op een veilige en economische manier laten werken van een realistische chemische fabriek. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| De student kan extra info vergaren over praktische meet en regelsystemen indien nodig/gevraagd. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren. | | | - BC
| De student kan ter beschikking gestelde info over praktische meet en regelsystemen verwerken en interpreteren. | | - DC
| CE 5.1 De student kan bestaande processen, technieken of reacties uit de (bio)chemie, materiaalkunde of microbiologie doelgericht analyseren | | | - BC
| De student kan complete meet en regelsystemen analyseren en opsplitsen in de verschillende onderdelen. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| CE 6.1 De student kan onderbouwde keuzes maken inzake productiemethode, analysetechniek, materialen, apparatuur en/of procesparameters. | | | - BC
| De student kan voor meet en regelproblemen een gepaste keuze maken voor de verschillende onderdelen alsook voor de instellingen van het meet en regelsysteem als geheel. | | | - BC
| De student kan voor een voorgesteld regelsysteem de gepaste instellingen kiezen. | | - DC
| CE 6.3 De student kan een (bio)chemisch, materiaalkundig of microbiologische proces, test of analyse ontwerpen of optimaliseren. | | | - BC
| De student kan met technologische toepassingsgerichte kennis en inzicht in het vakgebied van de regeltechniek de praktische regeling van een realistische chemische fabriek uitwerken. | | | - BC
| De student kan zelfstandig een opstartprocedure uitwerken voor een industrieel proces of deel van een proces op laboschaal. | - EC
| EC7 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| CE 7.1 De student kan een (zelfgemaakt) werkplan van een proces of analyse implementeren, valideren en optimaliseren. | | | - BC
| De student kan voor een realistische chemische fabriek een uitgewerkte regeling implementeren. | | | - BC
| De student kan a.h.v bestaande simulatiepakketten unit operaties en eenvoudige chemische processen simuleren en een chemisch proces correct regelen. | | | - BC
| De student kan omgaan met de goede veilige werking van een realistische fabriek en hiervoor gepaste acties doorvoeren. | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.2 De student kan kritisch reflecteren met betrekking tot een technisch-wetenschappelijk project. | | | - BC
| De student kan mogelijke oorzaken van een mogelijks slechte werking herkennen en analyseren. Hij/zij kan hiervoor gepaste acties voorstellen. | | - DC
| 8.1 De student kan (berekende, gemeten of gesimuleerde) resultaten toetsen aan de literatuur en de werkelijkheid. | | | - BC
| De student controleert kritisch elke tussenstap en het eindresultaat op zijn waarheidsgehalte. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan op schriftelijke wijze correcte (technische) informatie over meet- en regelsystemen op een taalkundig correcte, duidelijke en gestructureerde wijze overbrengen. | | - DC
| 9.2 De student kan correct, gestructureerd en gepast mondeling communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan op mondelinge wijze correcte (technische) informatie over meet- en regelsystemen op een taalkundig correcte, duidelijke en gestructureerde wijze overbrengen. | - EC
| EC12 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...). | | | - BC
| De student is zich bewust van praktische implicaties inzake veiligheid en milieu op industriële schaal: hij houdt rekening met opgegeven beperkingen voor de veilige, economische en milieuverantwoorde werking van meet- en regelsystemen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Procescontrole - theorie
- studie van diverse schemas: kenmerken, lezen, opstellen, coderingen - overzicht van de verschillende elementen bij procescontrole - meettechnieken: niveau, druk, debiet, temperatuur - intro regelkringen
- systemen:wiskundige modellen, types, voorbeelden, eigenschappen, stabiliteit,...
- tijdrespons van eerste en tweede orde systemen, dode tijd; overdrachtsfuncties - de regelkring: terugkoppeling, stabiliteit, nauwkeurigheid; schematische voorstelling - de klassieke regelaars (P, PI, PD, PID), praktijkinstelregels, praktische aspecten - overzicht verschillende regelkringen (achterwaartse koppeling, voorwaartse koppeling, cascaderegeling, split range control, override control - logische schakelingen
PC & labo‑zittingen
- Intro werkzitting regelkringen en basiselementen procescontrole
‑ Case study van een proces met simulatieprogramma (Process trainee)
- Case study van PID-parameters met simulatieprogramma (Process trainee)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
simulaties- pc ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 80 % |
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
Extra info | Permanente evaluatie aan de hand van opdrachten, verslagen en testen. De student kan enkel slagen indien hij minimaal 30% behaalt voor elk evaluatieactiviteit; indien op 1 evaluatieactiviteit minder behaald wordt, bedraagt het eindcijfer maximaal 7/20. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Mondeling examen met schriftelijk voorbereiding over de opdrachten en verslagen en testen. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
MEET- EN REGELTECHNIEK
Cursus Meet- en regeltechniek.Materiaal beschikbaar via Toledo. Aanvullende leermateriaal: notities uit de les, schema's, brochures, handboeken/boeken (beschikbaar in les), boeken (mediatheek).
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum:
Met de opleiding willen we ingenieurs vormen met een brede algemene, wetenschappelijke en technische kennis, gecombineerd met voldoende voeling voor de praktijk. Het vak Procescontrole behoort tot de leerlijn Proces design en engineering. Het is een ingenieursvak met als voornaamste inhoud de keuze en de instelling van meetsystemen en regelkringen. Elk (continu) proces dat automatisch dient te verlopen dwingt het invoeren van een vorm van controle met behulp van meetsystemen en een regelaar af. Het doel is de scheikundige ingenieur in wording in staat te stellen de werking van meetsystemen en regelaars te begrijpen en op een zinvolle wijze te kunnen communiceren met procesoperators en regeltechnici.
Relatie met onderzoek
De student komt in contact met enkele typische onderzoeksvaardigheden: hij/zij wordt aangezet tot kritisch beredeneren van de verschillende stappen uit een proces en net als in het onderzoek komt de vraag naar het waarom (waarom wordt een stap uit het proces zo of zo gedaan) hier sterk aan bod. Relatie met werkveld Meet- en regeltechniek vormt in zijn finaliteit een onmisbare basiskennis bij elk mogelijk automatiseringsproces of ingenieursontwerp in een breed gamma aan technische domeinen, bijvoorbeeld in de procesindustrie (regelen van druk, temperatuur, niveau, debiet). Bij de controle en het onderhoud van processystemen is een zekere meet- en regeltechnische basiskennis onontbeerlijk. |
|
|
|
|
|
| schakel IW Chemie: optie duurzame procestechnologie of farma en fijnchemie - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Chemie: optie voeding en packaging of kunststoffen en packaging deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Chemie: pba chemie afstudeerrichting procestechnologie voor alle opties deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Procescontrole - theorie
- studie van diverse schemas: kenmerken, lezen, opstellen, coderingen - overzicht van de verschillende elementen bij procescontrole - meettechnieken: niveau, druk, debiet, temperatuur - intro regelkringen
- systemen:wiskundige modellen, types, voorbeelden, eigenschappen, stabiliteit,...
- tijdrespons van eerste en tweede orde systemen, dode tijd; overdrachtsfuncties - de regelkring: terugkoppeling, stabiliteit, nauwkeurigheid; schematische voorstelling - de klassieke regelaars (P, PI, PD, PID), praktijkinstelregels, praktische aspecten - overzicht verschillende regelkringen (achterwaartse koppeling, voorwaartse koppeling, cascaderegeling, split range control, override control - logische schakelingen
PC & labo‑zittingen
- Intro werkzitting regelkringen en basiselementen procescontrole
‑ Case study van een proces met simulatieprogramma (Process trainee)
- Case study van PID-parameters met simulatieprogramma (Process trainee)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
simulaties- pc ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 80 % |
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
Extra info | Permanente evaluatie aan de hand van opdrachten & verslagen en testen. De student kan enkel slagen indien hij minimaal 30% behaalt voor elk evaluatieactiviteit; indien op 1 evaluatieactiviteit minder behaald wordt, bedraagt het eindcijfer maximaal 7/20. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Mondeling examen met schriftelijk voorbereiding over de opdrachten en verslagen en testen. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
MEET- EN REGELTECHNIEK
Cursus Meet- en regeltechniek.Materiaal beschikbaar via Toledo. Aanvullende leermateriaal: notities uit de les, schema's, brochures, handboeken/boeken (beschikbaar in les), boeken (mediatheek).
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum:
Met de opleiding willen we ingenieurs vormen met een brede algemene, wetenschappelijke en technische kennis, gecombineerd met voldoende voeling voor de praktijk. Het vak Procescontrole behoort tot de leerlijn Proces design en engineering. Het is een ingenieursvak met als voornaamste inhoud de keuze en de instelling van meetsystemen en regelkringen. Elk (continu) proces dat automatisch dient te verlopen dwingt het invoeren van een vorm van controle met behulp van meetsystemen en een regelaar af. Het doel is de scheikundige ingenieur in wording in staat te stellen de werking van meetsystemen en regelaars te begrijpen en op een zinvolle wijze te kunnen communiceren met procesoperators en regeltechnici.
Relatie met onderzoek
De student komt in contact met enkele typische onderzoeksvaardigheden: hij/zij wordt aangezet tot kritisch beredeneren van de verschillende stappen uit een proces en net als in het onderzoek komt de vraag naar het waarom (waarom wordt een stap uit het proces zo of zo gedaan) hier sterk aan bod. Relatie met werkveld Meet- en regeltechniek vormt in zijn finaliteit een onmisbare basiskennis bij elk mogelijk automatiseringsproces of ingenieursontwerp in een breed gamma aan technische domeinen, bijvoorbeeld in de procesindustrie (regelen van druk, temperatuur, niveau, debiet). Bij de controle en het onderhoud van processystemen is een zekere meet- en regeltechnische basiskennis onontbeerlijk. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|