Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Dimensioneren van beton 1 (4385)
|
5,0 stptn |
|
|
Dimensioneren van hout (4387)
|
4,0 stptn |
|
|
Dimensioneren van metselwerk (4386)
|
3,0 stptn |
|
|
Dimensioneren van staal (4388)
|
4,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in de industriële wetenschappen: bouwkunde | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC-M9 - kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | - BC
| De student rapporteert over een (virtuele) renovatie of restauratie van een case, waarin de oorzaken van structurele schade en relevante herstellingstechnieken worden geargumenteerd. | | | - BC
| De student is in staat om de praktische uitvoerbaarheid op een beknopte en gerichte wijze te synthetiseren en te rapporteren (schriftelijk) en vlot en duidelijk te communiceren en te beargumenteren (mondeling). | - EC
| EC4 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde beoordeelt en maakt een verantwoorde selectie van kwalitatieve ontwerp en -uitvoeringsmethoden rekening houdend met budget, duurzaamheid, veiligheid, ergonomische aspecten en innovatieve technologieën. | | - DC
| DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student evalueert de praktische uitvoerbaarheid van technieken rekening houdend met duurzaamheid, kwaliteit, veiligheid, ergonomische en economische aspecten. | | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student moet in staat zijn om eventuele varianten die aangereikt worden te evalueren en bezit voldoende basiskennis met betrekking tot structuren en bouwmaterialen om hierover (mondeling) te kunnen evalueren en argumenteren. | - EC
| EC5 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde kan nieuwbouw- en renovatieprojecten beoordelen op hun kwaliteit, veiligheid, bouwfysisch comfort en duurzaamheid. | | - DC
| DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student bezit voldoende basiskennis met betrekking tot structuren en bouwmaterialen om zijn keuzes van herstellingstechnieken (mondeling) te kunnen evalueren en argumenteren. | | - DC
| DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| De student is in staat om de nodige relevante informatie op te zoeken en beknopt te synthetiseren. | | - DC
| DC-M3 - kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | | - BC
| De student is in staat om een structureel probleem te herkennen en kan doelgericht de noodzaklijke vooronderzoeken selecteren om het probleem te kwantificeren. | | - DC
| DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student dient de ernst van structurele schade in te schatten rekening houdend met de beschikbare informatie en gegevens en dient te argumenteren of al dan niet overgegaan moet worden tot interventie. | | | - BC
| De student analyseert en interpreteert resultaten en formuleert wetenschappelijk verantwoorde besluiten. | | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen)
| | | - BC
| De student moet in staat zijn om de meest geschikte methode te selecteren voor de herstelling en versterking van funderingen, metselwerk, hout, beton en staal. Hij houdt hierbij rekening met duurzaamheids-, economische, wettelijke, bouwfysische en bouwmechanische aspecten en hun onderlinge interactie. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel worden de technieken aangeleerd waarmee een gebouw en zijn structuurelementen geïnspecteerd, hersteld en gemonitord worden. De student moet na het volgen van dit vak in staat zijn relevante methoden te selecteren voor de herstelling en versterking van funderingen, metselwerk, hout, beton en staal. Daarnaast wordt specifieke aandacht besteed aan de pathologie van materialen en constructies. De student moet alzo in staat zijn om de oorzaak van schade aan constructies aan te wijzen (bv. vochtschade, schade door zettingen van de ondergrond, ... ).
De hoorcolleges zijn opgevat als een forum waar enkele externe specialisten aan het woord komen. Tijdens de lessen zullen ook één of meerdere werfbezoeken worden gepland om zo de uitwerking van de theoretische kennis te aanschouwen.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Mondeling examen | 100 % |
|
Andere: | mondeling examen met uitgebreide open boek schriftelijke voorbereiding |
|
|
|
|
|
Extra info | De werfbezoeken en excursies maken integraal deel uit van het opleidingsonderdeel en zijn dus verplicht. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Cursustekst deel 1
- Cursustekst deel 2
- Slides
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Cursustekst en -slides, extra informatie (bv. gids voor restauratie van metselwerk, technische voorlichtingen) beschikbaar op elektronisch leerplatform. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Gebouwen.
Relatie met onderzoek In de lessen wordt regelmatig verwezen naar relevante onderzoeksprojecten (KU Leuven, WTCB, ...). Hierbij wordt bekeken of en hoe de resultaten van state of the art onderzoek kunnen aangewend worden in de praktijk. Sommige besproken cases maken ook deel uit van een wetenschappelijk onderzoeksproject.
Relatie met werkveld In de lessen worden veelvuldig voorbeelden uit de praktijk aangehaald om alle gedoceerde technieken en modelleringen te illustreren. Hierdoor verhoogt ook het praktijkgericht denken van de studenten. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek engineering & technology | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| ENG&TECH 2. De educatieve master heeft een gespecialiseerde kennis van en inzicht in de verworven vakdidactieken en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren in een educatieve context en in het bijzonder als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair STEM project met een belangrijke onderzoeks‑ en/of innovatiecomponent. | - EC
| ENG&TECH 3. De educatieve master heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse industriële processen en technieken relevant voor zijn specifieke vakdidactieken en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor de toepassing, selectie van materialen, automatisatie, veiligheid, milieu en duurzaamheid, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel worden de technieken aangeleerd waarmee een gebouw en zijn structuurelementen geïnspecteerd, hersteld en gemonitord worden. De student moet na het volgen van dit vak in staat zijn relevante methoden te selecteren voor de herstelling en versterking van funderingen, metselwerk, hout, beton en staal. Daarnaast wordt specifieke aandacht besteed aan de pathologie van materialen en constructies. De student moet alzo in staat zijn om de oorzaak van schade aan constructies aan te wijzen (bv. vochtschade, schade door zettingen van de ondergrond, ... ).
De hoorcolleges zijn opgevat als een forum waar enkele externe specialisten aan het woord komen. Tijdens de lessen zullen ook één of meerdere werfbezoeken worden gepland om zo de uitwerking van de theoretische kennis te aanschouwen.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Mondeling examen | 100 % |
|
Andere: | mondeling examen met uitgebreide open boek schriftelijke voorbereiding |
|
|
|
|
|
Extra info | De werfbezoeken en excursies maken integraal deel uit van het opleidingsonderdeel en zijn dus verplicht. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Cursustekst deel 1
- Cursustekst deel 2
- Slides
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Cursustekst en -slides, extra informatie (bv. gids voor restauratie van metselwerk, technische voorlichtingen) beschikbaar op elektronisch leerplatform. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Gebouwen.
Relatie met onderzoek In de lessen wordt regelmatig verwezen naar relevante onderzoeksprojecten (KU Leuven, WTCB, ...). Hierbij wordt bekeken of en hoe de resultaten van state of the art onderzoek kunnen aangewend worden in de praktijk. Sommige besproken cases maken ook deel uit van een wetenschappelijk onderzoeksproject.
Relatie met werkveld In de lessen worden veelvuldig voorbeelden uit de praktijk aangehaald om alle gedoceerde technieken en modelleringen te illustreren. Hierdoor verhoogt ook het praktijkgericht denken van de studenten. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|