Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 3de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Overgangscurriculum | 243 | 9,0 | 243 | 9,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - op basis van een kinesitherapeutische diagnose een preventie- en behandelingsplan opstellen voor een gesimuleerde patiënt/cliënt, de preventieve/curatieve behandeling uitvoeren en de resultaten van deze behandeling evalueren en rapporteren. | | - DC
| De student kan de behandeling van de cervicale en lumbale wervelkolom beschrijven en verklaren. | | | - BC
| De student kan de materie juist situeren, evenals juist interpreteren en kritische reflectie de student kan verbanden leggen. | | | - BC
| De student legt verticaal en horizontaal verbanden in het eigen vakgebied met inhouden van verwante vakgebieden en vakoverschrijdende domeinen. | | - DC
| De student kan zelfstandig een kinesitherapeutische behandeling uitvoeren van de cervicale en lumbale wervelkolom in functie van de pathologie met inbegrip van de principes van revalidatie en klinisch redeneren. | | | - BC
| De student kan de materie juist situeren er is een juiste interpretatie en kritische reflectie de student kan verbanden leggen. | | | - BC
| De student legt verticaal en horizontaal verbanden in het eigen vakgebied met inhouden van verwante vakgebieden en vakoverschrijdende domeinen. | - EC
| De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan in functie van preventief of curatief handelen een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek. (Deze competentie heeft betrekking op courante problematieken en bevindt zich op basisniveau.) | | - DC
| De student kan de anatomie, pathologie, biomechanica en diagnostiek van de cervicale en lumbale wervelkolom beschrijven en verklaren. | | | - BC
| De student kan de materie juist situeren, evenals juist interpreteren en kritische reflectie de student(e) kan verbanden leggen | | | - BC
| De student legt verticaal en horizontaal verbanden in het eigen vakgebied met inhouden van verwante vakgebieden en vakoverschrijdende domeinen. | | - DC
| De student kan zelfstandig een kinesitherapeutisch onderzoek uitvoeren van de cervicale en lumbale wervelkolom in functie van de pathologie met inbegrip van de principes van revalidatie en klinisch redeneren. | | | - BC
| De student(e) kan de materie juist situeren er is een juiste interpretatie en kritische reflectie de student(e) kan verbanden leggen | | | - BC
| De student(e) legt verticaal en horizontaal verbanden in het eigen vakgebied met inhouden van verwante vakgebieden en vakoverschrijdende domeinen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit vak omvat de anatomie (myologie, osteologie), klinisch redeneren, diagnostiek, motorische controle, pathologie van (niet-)traumatische aandoeningen, neurale structuren, en pijn van de cervicale en lumbale wervelkolom.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student is verplicht aanwezig op het onderdeel mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode. De compensatieregel wordt toegepast op onderdeel 1 (schriftelijk examen én mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode) en onderdeel 2 (praktijkexamen). De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen, de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op onderdeel 1 wordt gecompenseerd door een 12/20 op onderdeel 2). Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. |
|
|
|
Gevolg | In geval van ongewettigde afwezigheid voor het onderdeel mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode krijgt de student een 0. Is de student gewettigd afwezig, dan zal er een vervangopdracht aangeboden worden. Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de 3 niet-afgeronde deelcijfers (d.w.z. schriftelijk examen, mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode en praktijkexamen). Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de 3 niet-afgeronde deelcijfers is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een 9. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de 3 niet-afgeronde deelcijfers is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken. Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Kinesiology of the musculoskeletal system,Neumann,2010,Mosby Elsevier,9780323039895
- Therapeutic Exercise,Kisner, Colby,2007,FA Davies, Philadelphia,9780803615847
|
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|