Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Integratieblok geriatrische revalidatie (3076)
|
9,0 stptn |
|
|
Kinesitherapeutisch handelen vanuit GGZ-perspectief (3243)
|
9,0 stptn |
|
|
Klinische exploratie (3074)
|
3,0 stptn |
|
|
Neurologische revalidatie (2962)
|
9,0 stptn |
|
|
Pathologie, diagnostiek en revalidatie van de wervelkolom (2964)
|
9,0 stptn |
|
|
Pediatrische revalidatie (2963)
|
9,0 stptn |
|
|
Revalidatie van cardiorespiratoire en inwendige aandoeningen (2961)
|
9,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Overgangscurriculum | 81 | 3,0 | 19 | 19 | 19 | 24 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - op basis van een kinesitherapeutische diagnose een preventie- en behandelingsplan opstellen voor een gesimuleerde patiënt/cliënt, de preventieve/curatieve behandeling uitvoeren en de resultaten van deze behandeling evalueren en rapporteren. | | - DC
| De student kan op basis van een klinische casus een kinesitherapeutisch behandelingsplan opstellen. | | | - BC
| De student kan korte en lange termijndoelstellingen formuleren en een hierop gebaseerde behandelstrategie uitwerken. | | | - BC
| De student kan op basis van een klinische casus toelichting geven bij het klinisch redeneren tijdens het opstellen van het behandelingsplan. | | - DC
| De student kan de effectiviteit en efficiëntie van het behandelplan en van het handelen evalueren. | | | - BC
| De student kan zowel voor zijn eigen kinesitherapeutisch dossier als dit van een medestudent onderscheid maken tussen klinisch relevante en overbodige informatie. | - EC
| De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan in functie van preventief of curatief handelen een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek. (Deze competentie heeft betrekking op courante problematieken en bevindt zich op basisniveau.) | | - DC
| De student kan aan de hand van een casus klinisch redeneren in functie van het opstellen van een kinesitherapeutische diagnose. | | | - BC
| De student kan op basis van een klinische casus een kinesitherapeutische diagnose documenteren en toelichting geven bij het klinisch redeneren tijdens het diagnostisch proces. | - EC
| De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen schriftelijk en mondeling communiceren. | | - DC
| De student kan het behandelingsplan schriftelijk uitwerken. | | | - BC
| De student kan het behandelingsplan uitwerken op een professionele wijze met oog voor het klinisch redeneren. | | - DC
| De student kan het behandelingsplan mondeling toelichten. | | | - BC
| De student kan het behandelingsplan mondeling toelichten op een professionele wijze met oog voor het klinisch redeneren. | | - DC
| De student schrijft een professioneel verslag voor andere professionele zorgdragers. | | | - BC
| De student kan een kinesitherapeutisch eindverslag opstellen | | - DC
| De student kan in team overleggen en rapporteren in functie van de cliënt. | | | - BC
| De student kan op een correcte manier deelnemen aan een gesimuleerde teamvergadering | - EC
| De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan het kinesitherapeutisch dossier van een gesimuleerde patiënt/cliënt aanmaken. | | - DC
| De student kan voor een klinische casus de diagnostische en therapeutische fase van het kinesitherapeutisch dossier opmaken. | | | - BC
| De student levert voor elke klinische casus een kinesitherapeutisch dossier aan conform de verstrekte richtlijnen. | | | - BC
| De student kan het ICF model hanteren en doelstellingen en verrichtingen formuleren conform opgegeven richtlijnen. | - EC
| De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie gaat in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen (niveau gesimuleerde patiënt/cliënt) op een ethisch verantwoorde wijze tewerk, en dit binnen een multiculturele context. | | - DC
| De student gaat in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen op een ethisch verantwoorde wijze tewerk. | | | - BC
| De student kan de beslissingen en acties aangeven die hij op het vlak van het ethisch handelen heeft genomen voor een klinische casus (diagnostische en therapeutische fase). | - EC
| De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft kennis van de algemene organisatie van de gezondheidszorg en de taken van de verschillende stakeholders. | | - DC
| De student heeft kennis van de algemene organisatie van de gezondheidszorg. | | | - BC
| De student kan aan de hand van een klinische casus de betrokken actoren in kaart brengen. | | - DC
| De student heeft kennis betreffende de taken van de verschillende stakeholders. | | | - BC
| De student kan aan de hand van een klinische casus de taken van de verschillende stakeholders toelichten. | - EC
| De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zijn/haar werk doelmatig en tijdsefficiënt organiseren. | | - DC
| De student kan de gemaakte afspraken en het tijdspad van de opdrachten opvolgen. | | | - BC
| De student kan de gegeven instructies omtrent de klinische casussen en integratiecasus opvolgen binnen de gestelde deadlines. | | - DC
| De student kan zijn klinische opdrachten (kijkstage, casuïstiek, ...) organiseren conform de richtlijnen. | | | - BC
| De student houdt bij de organisatie van zijn klinische opdrachten (kijkstage, casuïstiek) rekening met de onderwijsorganisatie evenals met de organisatie van de kijkstageplaats en met zijn cliënt. | - EC
| De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan relevante onderzoeksbevindingen in het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie opzoeken, beoordelen en interpreteren in functie van de kinesitherapeutische praktijk. | | - DC
| De student kan wetenschappelijke gegevens gerelateerd aan de inhouden van de diagnostisch en therapeutische fase integreren in de uitwerking van de klinische casus. | | | - BC
| De student kan een wetenschappelijk artikel gerelateerd aan de kinesitherapeutische diagnostiek en therapie van de uitgewerkte klinische casus opzoeken. | | | - BC
| De student kan op basis van het geselecteerde wetenschappelijke artikel kritisch reflecteren over de toegepaste diagnostische tests en gekozen behandelingsstrategie. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De klemtoon van het stroomblok Klinische Bachelorproef ligt op het ontwikkelen en integreren van de canmedsrollen in het kinesitherapeutisch handelen. De opbouw hiervan gebeurt in zes periodes die parallel lopen met de zes onderwijsblokken. Tijdens elke periode wordt aan de hand van een klinische casus een kinesitherapeutisch dossier opgemaakt of een alternatieve opdracht uitgevoerd. De inhoud van dit dossier of de alternatieve opdracht bevat naast de thematische inhouden een integratie van de employability skills en canmedsrollen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Klinische les ✔
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | *Om de integratiecasus (schriftelijk examen) te mogen indienen en presenteren (mondeling examen), dient de student aan volgende voorwaarden te voldoen: - het volgen van alle kijkstages conform de richtlijnen - alle opdrachten indienen conform de richtlijnen |
|
|
|
Gevolg | *Bij het niet opvolgen van de voorwaarden mag de student zijn integratiecasus niet indienen en presenteren en wordt hij automatisch doorverwezen naar de tweede zittijd. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student kan een kinesitherapeutisch dossier voor een patiënt volgens de richtlijnen invullen tot en met de kinesitherapeutische diagnose. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Cursus op blackboard
werkkledij:broekpak |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|