Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - elektronica-ICT | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| EA 2.5 De student heeft inzicht in de basisprincipes van hardware ontwerp. | | | - BC
| De student kan de definities en eigenschappen die aan de basis liggen van de verschillende hoofdstukken uitleggen en toepassen in afgebakende oefeningen die een deelaspect belichten. | | - DC
| EA 2.4 De student heeft inzicht in de functionaliteit van (geavanceerde) digitale componenten, signalen en systemen. | | | - BC
| De student kan de architectuur van de behandelde optellers en vermenigvuldigers tekenen en uitleggen. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.4 De student kan problemen opsplitsen in deelproblemen. | | | - BC
| De student kan grotere opgaven m.b.t. de inhoud van de hoofdstukken analyseren en opdelen in deelproblemen. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| EA 6.4 De student kan een geavanceerd analoog systeem ontwerpen. | | | - BC
| De student kan een CMOS-poort met een gegeven functie ontwerpen. | | | - BC
| De student kan een dynamische CMOS-poort ontwerpen. | | | - BC
| De student kan de lay-out van een CMOS-poort ontwerpen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Theorie:
- VLSI inleiding
- IC-ontwerp met standaardcellen
- Complexe cel layout met Eulerpaden
- Combinatorische logica
- Dynamische CMOS-schakelingen
- Row decoder
- Verbindingen op IC
- Datapadoperatoren (optellers, vermenigvuldigers, bit shift)
- Flexibele elektronica
|
Labo:
- Het ontwerpen van een complexe poort (design, layout, verificatie)
- Het gebruik van de industriële ontwerpsoftware Cadence met een gekozen technologie (X-FAB)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Geen vervangend examen voor project. Punten van de eerste zittijd worden overgenomen.
Overdracht van punten voor project naar volgend academiejaar indien minstens 12/20 behaald werd. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Digital Integrated Circuits: A design perspective,Jan M. Rabaey, Anantha P. Chandrakasan, Borivoje Nikolic,second edition,Pearson Education (US),0130909963 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie onderzoek: Een aantal topics die behandeld worden in dit vak, worden ook toegepast in het lopend onderzoek aan de universiteit. Er wordt in de les verwezen naar de relatie van de topics met het lopend onderzoek.
Relatie werkveld: De behandelde onderwerpen alsook de technieken die aangeleerd worden voor het tekenen van de lay-out van een chip en het simuleren van het resulterende ontwerp zijn belangrijk als de afgestudeerde ingenieur terecht komt in een bedrijf dat chips ontwikkelt.
Relatie curriculum: Dit vak bouwt verder op de leerlijnen analoge elektronica en digitale elektronica. Het vak geavanceerd chipontwerp bouwt verder op de behandelde onderwerpen in het vak chipontwerp. De aangeleerde technieken in het labo zijn belangrijk voor het vak gevorderde analoge elektronica in de master. |
|
|
|
|
|
| schakel IW Elektronica-ICT - deel 2 | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Theorie:
- VLSI inleiding
- IC-ontwerp met standaardcellen
- Complexe cel layout met Eulerpaden
- Combinatorische logica
- Dynamische CMOS-schakelingen
- Row decoder
- Verbindingen op IC
- Datapadoperatoren (optellers, vermenigvuldigers, bit shift)
- Flexibele elektronica
|
Labo:
- Het ontwerpen van een complexe poort (design, layout, verificatie)
- Het gebruik van de industriële ontwerpsoftware Cadence met een gekozen technologie (X-FAB)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Geen vervangend examen voor project. Punten van de eerste zittijd worden overgenomen.
Overdracht van punten voor project naar volgend academiejaar indien minstens 12/20 behaald werd. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Digital Integrated Circuits: A design perspective,Jan M. Rabaey, Anantha P. Chandrakasan, Borivoje Nikolic,second edition,Pearson Education (US),0130909963 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie onderzoek: Een aantal topics die behandeld worden in dit vak, worden ook toegepast in het lopend onderzoek aan de universiteit. Er wordt in de les verwezen naar de relatie van de topics met het lopend onderzoek.
Relatie werkveld: De behandelde onderwerpen alsook de technieken die aangeleerd worden voor het tekenen van de lay-out van een chip en het simuleren van het resulterende ontwerp zijn belangrijk als de afgestudeerde ingenieur terecht komt in een bedrijf dat chips ontwikkelt.
Relatie curriculum: Dit vak bouwt verder op de leerlijnen analoge elektronica en digitale elektronica. Het vak geavanceerd chipontwerp bouwt verder op de behandelde onderwerpen in het vak chipontwerp. De aangeleerde technieken in het labo zijn belangrijk voor het vak gevorderde analoge elektronica in de master. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|