Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 3de bachelor jaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde kan op een zelfstandige wijze internationale wetenschappelijke vakliteratuur uit het vakgebied van mobiliteitswetenschappen raadplegen en synthetiseren. Hij/zij kan met behulp van deze informatie een standpunt innemen en dit beargumenteren. | - EC
| De afgestudeerde kan functioneren als lid van een (multidisciplinair) team en heeft zicht op de eigen rol binnen de organisatie en in een brede maatschappelijke en internationale context. | - EC
| De afgestudeerde is in staat om te communiceren en anderen te overtuigen (zowel schriftelijk als mondeling) over zijn vakgebied (in de vorm van wetenschappelijke verslagen, presentaties, case studies en het verkeerskundig afstudeerproject) met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen (bijv. bewoners, overheden, handelaars). | - EC
| De afgestudeerde reikt een realistische oplossing aan voor complexe verkeersveiligheids- en mobiliteitsproblemen door het aanwenden van relevante theorieën en/of modellen uit het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en uit gerelateerde vakgebieden. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel verdiepen de studenten hun inzicht in de milieu- en gezondheidsimpact van transport. Daarnaast leren zij deze impact op het vlak van milieu en gezondheid uitdrukken in monetaire termen met behulp van economische waarderingsmethoden. Met deze informatie kunnen studenten de kosten en baten van een betere milieukwaliteit in de transportsector beoordelen. Dit laat hen toe om vervolgens onderbouwde voorstellen te formuleren op het vlak van transportbeleid vanuit het perspectief van een verbeterde milieukwaliteit. De theoretische kaders worden geïllustreerd aan de hand van actuele case studies op het vlak van transportbeleid en schone transporttechnologie. De studenten passen de theoretische kaders toe aan de hand van een paper waarin zij zich verdiepen in één van de voorgestelde case studies.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Andere: | Paper met mondelinge toelichting en presentatie |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Extra info | Bij een onvoldoende tijdens de eerste examenkans moet je enkel het schriftelijk examen herdoen. De punten voor de paper blijven behouden. Enkel studenten die bij de 1ste examenkans een onvoldoende behaalden op de paper, kunnen indien zij dit wensen een individuele opdracht aanvragen ter vervanging van de paper. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij een onvoldoende tijdens de eerste examenkans moet je enkel het schriftelijke examen herdoen. De punten voor de paper blijven behouden. Enkel studenten die bij de 1ste examenkans een onvoldoende behaalden op de paper, kunnen indien zij dit wensen een individuele opdracht aanvragen ter vervanging van de paper. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student beschikt over de volgende kennis/vaardigheden uit de opleidingsonderdelen ‘Algemene economie’ en ‘Transport economics’:
- De student kan de werking van de markteconomie, in het bijzonder de werking van de markt voor transportdiensten, uitleggen aan de hand van het vraag-en-aanbodmodel met perfecte competitie;
- De student kan uitleggen hoe marktmacht prijs- en productiebeslissingen beïnvloedt, in het bijzonder op de markt voor transportdiensten;
- De student kan ongewenste neveneffecten van de vrije marktwerking identificeren, in het bijzonder de externe effecten van transport;
- De student kan uitleggen hoe de overheid ongewenste neveneffecten van de vrije marktwerking kan corrigeren en in het bijzonder hoe de overheid tussenkomt op de transportmarkt.
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Inleiding tot de milieueconomie,Proost, Stef & Rousseau, Sandra,2,acco,9789463441957 |
|
|
|
|
|
 | schakelprogramma master in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde kan op een zelfstandige wijze (anderstalige) vakliteratuur raadplegen uit het vakgebied van mobiliteitswetenschappen. Hij/zij kan informatie m.b.t. het eigen vakgebied kritisch beoordelen en synthetiseren. | - EC
| De afgestudeerde heeft zicht op het bredere 'interdisciplinaire' kader waarin mobiliteitswetenschappen zich situeert. De student ziet de samenhang tussen het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en aanverwante disciplines. | - EC
| De afgestudeerde beschouwt de maatschappij in zijn geheel als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. De student kan naast de maatschappij ook de andere stakeholders (belanghebbenden) en hun specifieke belangen identificeren en hiermee rekening houden in zijn aanpak. | - EC
| De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de methodes en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen. Hij/zij kan uit veel voorkomende onderzoeks- en evalatietechnieken, zelfstandig de juiste keuze maken in functie van de context en kan deze keuze verantwoorden. Hij/zij kan de onderzoeksmethode of techniek op een adequate wijze uitvoeren met de hulp van courante computertechnieken zoals softwarepakketten. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel verdiepen de studenten hun inzicht in de milieu- en gezondheidsimpact van transport. Daarnaast leren zij deze impact op het vlak van milieu en gezondheid uitdrukken in monetaire termen met behulp van economische waarderingsmethoden. Met deze informatie kunnen studenten de kosten en baten van een betere milieukwaliteit in de transportsector beoordelen. Dit laat hen toe om vervolgens onderbouwde voorstellen te formuleren op het vlak van transportbeleid vanuit het perspectief van een verbeterde milieukwaliteit. De theoretische kaders worden geïllustreerd aan de hand van actuele case studies op het vlak van transportbeleid en schone transporttechnologie.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student beschikt over de volgende kennis/vaardigheden uit de opleidingsonderdelen ‘Algemene economie’ en ‘Transport economics’:
- De student kan de werking van de markteconomie, in het bijzonder de werking van de markt voor transportdiensten, uitleggen aan de hand van het vraag-en-aanbodmodel met perfecte competitie;
- De student kan uitleggen hoe marktmacht prijs- en productiebeslissingen beïnvloedt, in het bijzonder op de markt voor transportdiensten;
- De student kan ongewenste neveneffecten van de vrije marktwerking identificeren, in het bijzonder de externe effecten van transport;
- De student kan uitleggen hoe de overheid ongewenste neveneffecten van de vrije marktwerking kan corrigeren en in het bijzonder hoe de overheid tussenkomt op de transportmarkt.
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Inleiding tot de milieueconomie,Proost, Stef & Rousseau, Sandra,2,acco,9789463441957 |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|