Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master TEW-AFF | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW neemt initiatief en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan waardecreatie voor een organisatie. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master TEW toont zelfstandigheid bij het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master TEW toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan strategische beleidsvraagstukken oplossen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan evidence based de strategische beleidsopties voor een organisatie formuleren en beargumenteren. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan het strategisch beleid van een organisatie ontwikkelen en bijsturen met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel beoogt de studenten eerst een inzicht te geven in de rol van financiële instellingen en de financiële dienstensector. Verder worden de risico's van financiële intermediatie (o.a. interestvoetrisico, marktrisico, kredietrisico,wisselkoersrisico, liquiditeitsrisico) besproken.
In een derde deel wordt besproken hoe financiële instellingen hun risico's kunnen managen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
basisinzichten in statistiek en wiskunde, meer bepaald elementaire kansverdelingen, statistische monenten (gemiddelde, variantie, scheefheid, ...), kansberekeningen, Taylor-reeksen, eenvoudige eerste en tweede graads diffentiaalberekeningen, elementaire afgeleiden.
Toepassing van begrippen uit financiële algebra : returnberekeningen, verdiscontering, samengestelde rentevoeten, continuously compounded returns
Elementaire inzichten in het gebruik van Futures en Interest Rate Swaps |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Extra studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Blackboard |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Studiemateriaal: zie Blackboard |
|
|
|
|
|
| 2de master handelsingenieur - accountancy en financiering - finance track | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI neemt initiatief en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan waardecreatie voor een organisatie. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master HI toont zelfstandigheid bij het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master HI toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master HI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master HI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –technische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master HI kan complexe technologische en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master HI gebruikt ICT-toepassingen en basis programmeervaardigheden om bedrijfseconomische en –technische data te vertalen naar bedrijfsrelevante informatie. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master HI evalueert technologische innovaties vanuit een bedrijfseconomisch en maatschappelijk perspectief. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel beoogt de studenten eerst een inzicht te geven in de rol van financiële instellingen en de financiële dienstensector. Verder worden de risico's van financiële intermediatie (o.a. interestvoetrisico, marktrisico, kredietrisico,wisselkoersrisico, liquiditeitsrisico) besproken.
In een derde deel wordt besproken hoe financiële instellingen hun risico's kunnen managen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
basisinzichten in statistiek en wiskunde, meer bepaald elementaire kansverdelingen, statistische monenten (gemiddelde, variantie, scheefheid, ...), kansberekeningen, Taylor-reeksen, eenvoudige eerste en tweede graads diffentiaalberekeningen, elementaire afgeleiden.
Toepassing van begrippen uit financiële algebra : returnberekeningen, verdiscontering, samengestelde rentevoeten, continuously compounded returns
Elementaire inzichten in het gebruik van Futures en Interest Rate Swaps |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Extra studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Blackboard |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Studiemateriaal: zie Blackboard |
|
|
|
|
|
| master TEW - minor accountancy en financiering - finance track | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW neemt initiatief en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan waardecreatie voor een organisatie. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master TEW toont zelfstandigheid bij het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master TEW toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan strategische beleidsvraagstukken oplossen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan evidence based de strategische beleidsopties voor een organisatie formuleren en beargumenteren. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan het strategisch beleid van een organisatie ontwikkelen en bijsturen met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel beoogt de studenten eerst een inzicht te geven in de rol van financiële instellingen en de financiële dienstensector. Verder worden de risico's van financiële intermediatie (o.a. interestvoetrisico, marktrisico, kredietrisico,wisselkoersrisico, liquiditeitsrisico) besproken.
In een derde deel wordt besproken hoe financiële instellingen hun risico's kunnen managen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
basisinzichten in statistiek en wiskunde, meer bepaald elementaire kansverdelingen, statistische monenten (gemiddelde, variantie, scheefheid, ...), kansberekeningen, Taylor-reeksen, eenvoudige eerste en tweede graads diffentiaalberekeningen, elementaire afgeleiden.
Toepassing van begrippen uit financiële algebra : returnberekeningen, verdiscontering, samengestelde rentevoeten, continuously compounded returns
Elementaire inzichten in het gebruik van Futures en Interest Rate Swaps |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Extra studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Blackboard |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Studiemateriaal: zie Blackboard |
|
|
|
|
|
| 2de masterjaar handelsingenieur optie finance | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI neemt initiatief en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan waardecreatie voor een organisatie. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master HI toont zelfstandigheid bij het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master HI toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master HI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master HI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –technische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master HI kan complexe technologische en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master HI gebruikt ICT-toepassingen en basis programmeervaardigheden om bedrijfseconomische en –technische data te vertalen naar bedrijfsrelevante informatie. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master HI evalueert technologische innovaties vanuit een bedrijfseconomisch en maatschappelijk perspectief. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel beoogt de studenten eerst een inzicht te geven in de rol van financiële instellingen en de financiële dienstensector. Verder worden de risico's van financiële intermediatie (o.a. interestvoetrisico, marktrisico, kredietrisico,wisselkoersrisico, liquiditeitsrisico) besproken.
In een derde deel wordt besproken hoe financiële instellingen hun risico's kunnen managen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
basisinzichten in statistiek en wiskunde, meer bepaald elementaire kansverdelingen, statistische monenten (gemiddelde, variantie, scheefheid, ...), kansberekeningen, Taylor-reeksen, eenvoudige eerste en tweede graads diffentiaalberekeningen, elementaire afgeleiden.
Toepassing van begrippen uit financiële algebra : returnberekeningen, verdiscontering, samengestelde rentevoeten, continuously compounded returns
Elementaire inzichten in het gebruik van Futures en Interest Rate Swaps |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Extra studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Blackboard |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Studiemateriaal: zie Blackboard |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de economie vrije keuze | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master kan managementvragen, strategische beleidsvraagstukken of bedrijfseconomische problemen beantwoorden met behulp van conceptuele, bedrijfseconomische denkkaders of vanuit een praktijkgericht perspectief m.b.t. de functionele managementdomeinen. | - EC
| De educatieve master toont zelfstandigheid bij en rapporteert over het uitvoeren van een literatuurstudie, het opstellen van een onderzoeksplan, het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden en het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten binnen de bedrijfseconomische wetenschappen. | - EC
| De educatieve master volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken en reflecteert hierover vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel beoogt de studenten eerst een inzicht te geven in de rol van financiële instellingen en de financiële dienstensector. Verder worden de risico's van financiële intermediatie (o.a. interestvoetrisico, marktrisico, kredietrisico,wisselkoersrisico, liquiditeitsrisico) besproken.
In een derde deel wordt besproken hoe financiële instellingen hun risico's kunnen managen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
basisinzichten in statistiek en wiskunde, meer bepaald elementaire kansverdelingen, statistische monenten (gemiddelde, variantie, scheefheid, ...), kansberekeningen, Taylor-reeksen, eenvoudige eerste en tweede graads diffentiaalberekeningen, elementaire afgeleiden.
Toepassing van begrippen uit financiële algebra : returnberekeningen, verdiscontering, samengestelde rentevoeten, continuously compounded returns
Elementaire inzichten in het gebruik van Futures en Interest Rate Swaps |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Extra studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Blackboard |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Studiemateriaal: zie Blackboard |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|