Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen | Verplicht | 81 | 5,0 | 81 | 5,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| inzicht en toepassing | - EC
| verdieping van inzichten |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
 
|
Inhoud |
|
DEEL 1 | Mijn organisatie en ik Docent: Ilse Vanderstukken
Een 'organisatie' vatten we op als een menselijk bouwwerk dat organisatieleden met elkaar elke dag opnieuw op- en verbouwen. Medewerkers maken immers de vitaliteit van een organisatie uit. Daarom is het van belang een organisatiecultuur te scheppen waarbinnen mensen graag werken en zich optimaal kunnen ontplooien. Leiderschap, communicatie en motivatie spelen hierin een belangrijke rol. We onderzoeken hoe je kan bijdragen tot de uitbouw van een hedendaagse organisatie.
De cursisten krijgen een theoretisch begrippenkader over de organisatiestrategieën, -structuur en -cultuur.
Vertrekkend vanuit de eigen functie zal de cursist de dagdagelijkse werkrelaties analyseren en benoemen. Dit biedt de cursist de mogelijkheid zich lerend op te stellen als individu van de organisatie waarvan hij deel uitmaakt. Ook leert hij zijn eigen functioneren in kaart te brengen.
Delen: Organisatiestructuur en cultuur, Analyse van de eigen functie, Kernkwadrant en professionele identiteit, Bouwen aan vitale werkrelaties. |
|
DEEL 2 | Mijn team en ik Docent: Karen Van den Broeck
Organisaties zijn complexe systemen. De doelstellingen van de organisatie worden bereikt doordat velen een bijdrage leveren aan het geheel. Teams zijn hanteerbaar en overzichtelijk, terwijl organisaties dat minder zijn. Het verbeteren van deze teams is een manier om het functioneren van organisaties te optimaliseren. Mensen die in team werken komen wel eens in conflict met elkaar. Er zijn soms communicatiestoornissen die we gemakkelijk gaan wijten aan interpersoonlijke verschillen en onbegrip voor elkaars anders zijn. We spreken dan van een zwakke teamwerking. Als we deze teams echter grondig analyseren, blijkt vaak dat er andere aspecten en dynamieken spelen die op hun beurt het gevolg hebben dat mensen niet goed meer overeenkomen. Dan is het veel effectiever om eerst aan deze deelaspecten te gaan werken. In deze cursus verkennen we de verschillende deelaspecten van een effectief team die we doelmatigheidsgebieden noemen. We bekijken ook hoe je zelf invloed kan hebben op je team. Als theoretisch kader voor het coachen en ondersteunen van een team hanteren we het SDRPI model van Rubin van Fry. We verkennen de eigen teamrol met zijn kwaliteiten en valkuilen aan de hand van de teamrollenanalyse van Belbin. Ook de principes van Deep Democracy komen uitgebreid aan bod. Daarnaast scherpen we de eigen vaardigheden aan in het omgaan met een team in rust en een team in conflict.
Doelstellingen:
- Herkennen van de dynamieken van een team in zijn ontwikkeling.
- Verkennen van de eigen rol die men in een team inneemt.
- Begeleiden en ondersteunen van een team in rust en in conflict.
Sleutelwoorden: teamontwikkeling, conflicthantering, teamrollen
|
|
 
|
Werkvorm |
|
 
|
Evaluatievorm en bijkomende condities |
|
Zowel voor deel 1 als deel 2 moet er een paper gemaakt worden. Elke paper telt mee voor 1/2 van het examencijfer op dit opleidingsonderdeel.
Om te slagen voor het opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn op beide papers. |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Mijn organisatie, mijn team en ik - Deel 1 Mijn organisatie en ik - Ilse Vanderstukken
- Mijn organisatie, mijn team en ik - Deel 2 Mijn team en ik - Karen Van den Broeck
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Deel 1 | Mijn organisatie en ik
- BOEK HR-instrumenten, Ilse Vanderstukken, De Boeck Van In, 2022
Deel 2 | Mijn team en ik
- BOEK Het overloop effect. 7 hefbomen voor een betere werksfeer. Meridith Van Overloop, Witsands Uitgevers, 2016.
|
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|