Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1ste bachelorjaar in de handelswetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 40 | 1,0 | 40 | 2,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het opleidingsonderdeel bestaat uit twee grote delen. Elk deel beslaat een kwartiel.
In het eerste deel leren de studenten wat een goede van een slechte schrijfstijl onderscheidt. Ze krijgen expliciete, directe instructie en daarnaast ook schrijf- en herschrijfopdrachten. Die opdrachten worden gaandeweg langer en krijgen een steeds opener karakter. De student gaat dus steeds autonomer schrijven. Het onderwerp is meestal een opiniërende of populair wetenschappelijke tekst. Over hun schrijfwerk krijgen de studenten collectief feedback. Die is zo gestructureerd dat ze leren hun eigen redacteur te zijn.
In het tweede deel bekijken de studenten model-presentaties. Over één daarvan schrijven ze een stuk van circa 500 woorden. Daarnaast zijn er oefeningen die de studenten bewust doen nadenken over (1) de kwaliteit van soortgelijke teksten en hoe die te verbeteren valt, en (2) over opzet en stijl van de gekozen presentatie. De studenten volgen een stappenplan dat het hele proces stuurt. Er is bij elke stap in dat plan mogelijkheid tot individuele feedback. De studenten leren op die manier ook bij langer en uitdagender schrijfwerk hun eigen redacteur te zijn. Wat presenteren betreft leren ze hun eigen regisseur te zijn.
|
|
|
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Directe activerende instructie ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 1,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 2,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De evaluatie van de tweede examenkans is een schriftelijke evaluatie voor 100% in de vorm van een take-home opdracht. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student begrijpt, spreekt en schrijft Algemeen Standaardnederlands in contexten die dat vereisen.
De student weet dat de academische wereld zo'n context is. |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Professionele communicatie |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|