Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de handelswetenschappen | Keuze | 81 | 3,0 | | | 40 | 40 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Aangezien de meeste studenten in het secundair onderwijs nauwelijks of helemaal geen Duits hebben gekregen, is Duits 1 een beginnerscursus. De studenten leren de basisstructuren en woordenschat die ze nodig hebben voor communicatie op het A1-niveau van het Gemeenschappelijke Europese Referentiekader voor Talen.
Voor vrijwel alle studenten is er heel wat tijd er tussen de laatste les Duits en de eerste behoefte aan Duits in het beroepsleven. Om die reden wordt er in het onderwijs Duits vooral ingezet op inzichtelijke, reconstrueerbare kennis en minder op te memoriseren kant en klare stukjes conversatie. Studenten Duits leren behalve Duits ook hun eigen leraar Duits te zijn.
|
|
|
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Directe activerende instructie ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Woordenboek toegestaan voor onderdelen lezen en schrijven |
|
|
|
Extra info | Gesloten-boekexamen (voor de onderdelen woordenschat en grammatica) Gesloten vragenexamen (voor de onderdelen woordenschat en grammatica) Woordenboek toegestaan voor de onderdelen lezen en schrijven Open vragenexamen (voor de onderdelen lezen en schrijven) |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Voorkennis Duits is niet nodig. |
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Delfin Lehrbuch (einbändige Ausgabe),Aufderstraße e.a.,Hueber,9783190016013
- Delfin Arbeitsbuch (einbändige Ausgabe),Aufderstraße e.a.,Hueber,9783190116010
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Van Dale pocketwoordenboek Duits-Nederlands,of een vergelijkbaar vertalend woordenboek
- Van Dale pocketwoordenboek Nederlands-Duits,of een vergelijkbaar vertalend woordenboek
|
|
|
|
|
|
| 2de bachelorjaar in de handelswetenschappen | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | | | | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Aangezien de meeste studenten in het secundair onderwijs nauwelijks of helemaal geen Duits hebben gekregen, is Duits 1 een beginnerscursus. De studenten leren de basisstructuren en woordenschat die ze nodig hebben voor communicatie op het A1-niveau van het Gemeenschappelijke Europese Referentiekader voor Talen.
Voor vrijwel alle studenten is er heel wat tijd er tussen de laatste les Duits en de eerste behoefte aan Duits in het beroepsleven. Om die reden wordt er in het onderwijs Duits vooral ingezet op inzichtelijke, reconstrueerbare kennis en minder op te memoriseren kant en klare stukjes conversatie. Studenten Duits leren behalve Duits ook hun eigen leraar Duits te zijn.
|
|
|
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Directe activerende instructie ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | woordenboek toegestaan voor onderdelen lezen en schrijven |
|
|
|
Extra info | Gesloten-boekexamen (voor de onderdelen woordenschat en grammatica) Gesloten vragenexamen (voor de onderdelen woordenschat en grammatica) Woordenboek toegestaan voor de onderdelen lezen en schrijven) Open vragenexamen (voor de onderdelen lezen en schrijven) |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Voorkennis Duits is niet nodig. |
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Delfin Lehrbuch (einbändige Ausgabe),Aufderstraße e.a.,Hueber,9783190016013
- Delfin Arbeitsbuch (einbändige Ausgabe),Aufderstraße e.a.,Hueber,9783190116010
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Van Dale pocketwoordenboek Duits-Nederlands,of een vergelijkbaar vertalend woordenboek
- Van Dale pocketwoordenboek Nederlands-Duits,of een vergelijkbaar vertalend woordenboek
|
|
|
|
|
|
| 3de bachelor jaar in de mobiliteitswetenschappen | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | | | | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde is in staat om te communiceren (zowel schriftelijk als mondeling) over zijn vakgebied (in de vorm van wetenschappelijke verslagen, presentaties, case studies en het verkeerskundig afstudeerproject) met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen (bijv. bewoners, overheden, handelaars). |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Aangezien de meeste studenten in het secundair onderwijs nauwelijks of helemaal geen Duits hebben gekregen, is Duits 1 een beginnerscursus. De studenten leren de basisstructuren en woordenschat die ze nodig hebben voor communicatie op het A1-niveau van het Gemeenschappelijke Europese Referentiekader voor Talen.
Voor vrijwel alle studenten is er heel wat tijd er tussen de laatste les Duits en de eerste behoefte aan Duits in het beroepsleven. Om die reden wordt er in het onderwijs Duits vooral ingezet op inzichtelijke, reconstrueerbare kennis en minder op te memoriseren kant en klare stukjes conversatie. Studenten Duits leren behalve Duits ook hun eigen leraar Duits te zijn.
|
|
|
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Directe activerende instructie ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Woordenboek toegestaan bij het onderdeel lezen en schrijven. |
|
|
|
Extra info | Gesloten-boekexamen (voor de onderdelen woordenschat en grammatica) Gesloten vragenexamen (voor de onderdelen woordenschat en grammatica) Woordenboek toegestaan voor de onderdelen lezen en schrijven) Open vragenexamen (voor de onderdelen lezen en schrijven) |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Voorkennis Duits is niet nodig. |
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Delfin Lehrbuch (einbändige Ausgabe),Aufderstraße e.a.,Hueber,9783190016013
- Delfin Arbeitsbuch (einbändige Ausgabe),Aufderstraße e.a.,Hueber,9783190116010
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Van Dale pocketwoordenboek Duits-Nederlands,of een vergelijkbaar vertalend woordenboek
- Van Dale pocketwoordenboek Nederlands-Duits,of een vergelijkbaar vertalend woordenboek
|
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|