Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de informatica | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan een probleem uit de praktijk als informaticaprobleem modelleren en analyseren, de eigen creativiteit aanwenden om deelproblemen op te lossen en de gevonden oplossingen te combineren tot een oplossing voor het oorspronkelijke probleem. | | - DC
| De student kan een probleem uit de praktijk als informaticaprobleem modelleren. | | - DC
| De student kan een informaticaprobleem analyseren door het op te splitsen in meer beheersbare deelproblemen. | | - DC
| De student kan de eigen creativiteit aanwenden om een matig complex informaticaprobleem op te lossen en deze oplossing te beschrijven. | | - DC
| De student kan oplossingen van deelproblemen combineren tot een oplossing van het grotere probleem, en deze totaaloplossing beschrijven. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan het oplossen van problemen algoritmisch benaderen en is vertrouwd met diverse programmeerparadigma's, -technieken en -methoden. | | - DC
| De student kan redeneren over de correctheid van een algoritme. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan gefundeerd redeneren, abstraheren en formaliseren, gebruik makend van kennis van en inzicht in de wiskundige basis van de informatica. | | - DC
| De student kan een correcte logische redenering opbouwen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit inleidend opleidingsonderdeel worden de eerste stappen gezet in de conversie/extensie van de student als 'oefeningenmaker' naar de student als 'probleemoplosser'. Onder een 'oefening' verstaan we een vraagstelling waarbij het ogenblikkelijk duidelijk is wat er moet worden gedaan om tot een oplossing te komen (bijv.: zoek de wortels van een gegeven kwadratische vergelijking, inverteer deze matrix, bereken die integraal, ...). Een probleem daarentegen is een vraagstelling waarbij het antwoord niet onmiddellijk kan worden gegeven. Problemen vergen nader onderzoek vooraleer ze kunnen worden opgelost. De student gaat in dit opleidingsonderdeel vooral actief bezig zijn met het oplossen van problemen, waarbij de nadruk ligt op problem solving processen:
- toepassen van heuristieken (vereenvoudigen van een probleem, deelproblemen identificeren, patronen herkenning, gegevens organiseren, etc.)
- controle-aspecten (efficiënt inzetten van resources, vraagstelling op meta-niveau, etc.)
- de juistheid van een oplossing aantonen (correcte argumentatie-/bewijstechnieken hanteren, etc.).
In de interactieve hoorcolleges worden de basistechnieken aangebracht (veelal aan de hand van typische voorbeeldprobleemstellingen) die door de student verder worden toegepast op een aantal probleemstellingen in de begeleide zelfstudie. Tijdens de resposiecolleges worden een aantal van de behandelde probleemstellingen interactief verder toegelicht.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides en ander benodigd lesmateriaal worden via Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek informatica | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| WET 1. De educatieve master heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor zijn specifieke vakdidactiek(en). |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit inleidend opleidingsonderdeel worden de eerste stappen gezet in de conversie/extensie van de student als 'oefeningenmaker' naar de student als 'probleemoplosser'. Onder een 'oefening' verstaan we een vraagstelling waarbij het ogenblikkelijk duidelijk is wat er moet worden gedaan om tot een oplossing te komen (bijv.: zoek de wortels van een gegeven kwadratische vergelijking, inverteer deze matrix, bereken die integraal, ...). Een probleem daarentegen is een vraagstelling waarbij het antwoord niet onmiddellijk kan worden gegeven. Problemen vergen nader onderzoek vooraleer ze kunnen worden opgelost. De student gaat in dit opleidingsonderdeel vooral actief bezig zijn met het oplossen van problemen, waarbij de nadruk ligt op problem solving processen:
- toepassen van heuristieken (vereenvoudigen van een probleem, deelproblemen identificeren, patronen herkenning, gegevens organiseren, etc.)
- controle-aspecten (efficiënt inzetten van resources, vraagstelling op meta-niveau, etc.)
- de juistheid van een oplossing aantonen (correcte argumentatie-/bewijstechnieken hanteren, etc.).
In de interactieve hoorcolleges worden de basistechnieken aangebracht (veelal aan de hand van typische voorbeeldprobleemstellingen) die door de student verder worden toegepast op een aantal probleemstellingen in de begeleide zelfstudie. Tijdens de resposiecolleges worden een aantal van de behandelde probleemstellingen interactief verder toegelicht.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides en ander benodigd lesmateriaal worden via Blackboard ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|