Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Overgangscurriculum | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan internationale wetenschappelijke en vakliteratuur beoordelen met het oog op het evidence-based handelen voor de (eigen) klinische praktijk. | | - DC
| De student kan op een wetenschappelijk verantwoorde manier meettechnieken beoordelen. | | | - BC
| De student kan een SWOT analyse opstellen over een meettechniek rekening houdend met de te meten populatie, de te meten variabele, betrouwbaarheid, validiteit, sensitiviteit en specificiteit. | | - DC
| De student kan anderstalige vakliteratuur begrijpen. | - EC
| De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zelfstandig een relevant wetenschappelijk onderzoek in het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie voorbereiden, opzetten en uitvoeren binnen een ethisch verantwoord onderzoekskader. | | - DC
| De student kan de verzamelde gegevens mbv eenvoudige statistische technieken zelfstandig verwerken en de resultaten van de dataverwerking interpreteren. | | | - BC
| De student kan onderscheid kunnen maken tussen een observationele studie en een experimentele studie en kan dit herkennen bij een voorbeeld. | | | - BC
| De student kan de principes van replicatie, randomisatie, blocking en confounding beschrijven en herkennen bij een voorbeeld. Tevens kan hij aangeven wat oplossingen zijn voor het probleem van confounding. | | | - BC
| De student kan de eigenschappen en voor- en nadelen van interviews, vragenlijsten en open en gesloten vragen geven. Tevens kan hij aangeven waarop moet gelet worden bij het verwoorden van vragen. | | | - BC
| De student kan clinical trials, case-control studies en cohort studies karakteriseren en herkennen bij een voorbeeld. | | | - BC
| De student kan onderscheid kunnen maken tussen een prospectieve en een retrospectieve studie en kan dit herkennen bij een voorbeeld. | | | - BC
| De student kan onderscheid kunnen maken tussen een cross-sectionele en een longitudinale studie en kan dit herkennen bij een voorbeeld. | | | - BC
| De student kan de odds ratios en de Mantel Haenszel correctie berekenen. | | | - BC
| De student kan de volgende begrippen uitleggen en aan elkaar linken: type I fout, significantieniveau, type II fout, power. Tevens is hij in staat toe te lichten wat de invloed is van de steekproefgrootte, steekproefvariantie, effectgrootte en signficantieniveau op de power. | | | - BC
| De student kan de volgende types van experimentele studies karakteriseren en herkennen in een voorbeeld: completely randomised design, randomised block design, (Graeco-)Latin square design, repeated measures design. Bij elk van voorgaande designs kan hij aangeven welk soort analyse van toepassing is en de output van een uitgevoerde analyse kunnen interpreteren. | | | - BC
| De student kan de verschillende schaalconstructies (Likert, semantische differentiële, VAS, Guttman, Rasch) kunnen beschrijven en herkennen in een voorbeeld. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit is een OPO in overgangscurriculum. Er worden geen lessen meer ingericht. Een beperkt aantal contactmomenten kan gevolgd worden bij het OPO algemene wetenschappelijke stage. Er zal via blackboard gecommuniceerd worden welke momenten relevant zijn om te volgen.
De student wordt aangeleerd om meetinstrumenten te evalueren naar betrouwbaarheid, validiteit in klinische en wetenschappelijke settings.
Design of experiments
Sample Size and Power
Confounding
Full Factorial
Cross Over
Randomisation
Blocking
Stratification
Case Control
Cohort Study
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 4,00
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|