Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1ste bachelorjaar in de biomedische wetenschappen | Verplicht | 112 | 4,0 | 112 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 7. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan onderzoeksgegevens analyseren en interpreteren. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelfreflectie). Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student(e) kent de technieken van exploratieve data analyse voor univariate en bivariate gegevens en kan deze m.b.v. het software pakket JMP in de juiste situaties toepassen.
- De student(e) kan de elementaire rekenregels voor kansen en voorwaardelijke kansen hanteren en toepassen binnen de diagnostiek.
- De student(e) kan kansen berekenen met verdelingen en dichtheden van stochastische veranderlijken.
- De student(e) kan voor gemiddelden en proporties betrouwbaarheidsintervallen opstellen (via JMP en met de hand) en interpreteren.
- De student(e) kan hypothesen toetsen over één of meerdere gemiddelden en proporties, en hiervoor een p-waarde berekenen en interpreteren (statistische significantie) (via JMP en met de hand).
- De student(e) kan onafhankelijkheid toetsen met behulp van data in een kruistabel (via JMP en met de hand).
- De student(e) kan nagaan of een steekproef uit een multinomiale (met de hand) of normale verdeling komt (via JMP).
- De student(e) kan de niet-parametrische testen voor het toetsen van locaties uitvoeren (via JMP en met de hand).
- De student(e) kan in elke situatie waarin 1 of 2 groepen beschouwd worden, beslissen of een parametrische test of een niet-parametrische test nodig is.
- De student(e) kan de correlatiecoëfficiënt tussen variabelen berekenen en interpreteren.
- De student(e) kan een enkelvoudige en meervoudige lineaire regressie uitvoeren, met continue en/of categorische verklarende variabelen.
- De student(e) kan een modelbouw uitvoeren.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Examenvorm te kiezen in overleg met de student | 0 % |
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Formularium, eenvoudig rekentoestel (geen grafisch) |
|
|
|
Extra info | De student kan op het schriftelijk examen tijdens de examenperiode kiezen voor een alternatieve vraag ter vervanging van de score van de tussentijdse evaluatie. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De student kan op het schriftelijk examen tijdens de examenperiode kiezen voor een alternatieve vraag ter vervanging van de score van de tussentijdse evaluatie. Er wordt geen nieuwe tussentijdse evaluatie ingericht. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Voor de wiskundige taal die gebruikt wordt bij sommige aspecten van de statistiek volstaan de vaardigheden die aangeleerd werden in het secundair onderwijs. Er wordt gebruik gemaakt van:
- het rekenen met reële getallen;
- de grafische voorstelling van eenvoudige functies;
- de rol van formules en grafieken bij het oplossen van problemen;
- de taal der verzamelingen: complement, doorsnede, vereniging;
- het gebruik van het sommatieteken;
- de binomiaalformule van Newton.
Er wordt geen beroep gedaan op eventuele kennis van kanstheorie en/of statistiek uit het secundair onderwijs. Een basiskennis van werken met een computer wordt verondersteld. |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Studieleidraad
- Cursustekst
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Blackboard met updates gedurende de cursus. |
|
Statistisch softwarepakket SAS JMP. |
|
|
|
|
|
 | schakelprogramma master biomedische wetenschappen | Verplicht | 112 | 4,0 | 112 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
|
|
- De student(e) kent de technieken van exploratieve data analyse voor univariate en bivariate gegevens en kan deze m.b.v. het software pakket JMP in de juiste situaties toepassen.
- De student(e) kan de elementaire rekenregels voor kansen en voorwaardelijke kansen hanteren en toepassen binnen de diagnostiek.
- De student(e) kan kansen berekenen met verdelingen en dichtheden van stochastische veranderlijken.
- De student(e) kan voor gemiddelden en proporties betrouwbaarheidsintervallen opstellen (via JMP en met de hand) en interpreteren.
- De student(e) kan hypothesen toetsen over één of meerdere gemiddelden en proporties, en hiervoor een p-waarde berekenen en interpreteren (statistische significantie) (via JMP en met de hand).
- De student(e) kan onafhankelijkheid toetsen met behulp van data in een kruistabel (via JMP en met de hand).
- De student(e) kan nagaan of een steekproef uit een multinomiale (met de hand) of normale verdeling komt (via JMP).
- De student(e) kan de niet-parametrische testen voor het toetsen van locaties uitvoeren (via JMP en met de hand).
- De student(e) kan in elke situatie waarin 1 of 2 groepen beschouwd worden, beslissen of een parametrische test of een niet-parametrische test nodig is.
- De student(e) kan de correlatiecoëfficiënt tussen variabelen berekenen en interpreteren.
- De student(e) kan een enkelvoudige en meervoudige lineaire regressie uitvoeren, met continue en/of categorische verklarende variabelen.
- De student(e) kan een modelbouw uitvoeren.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Examenvorm te kiezen in overleg met de student | 0 % |
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Formularium, eenvoudig rekentoestel (geen grafisch) |
|
|
|
Extra info | De student kan op het schriftelijk examen tijdens de examenperiode kiezen voor een alternatieve vraag ter vervanging van de score van de tussentijdse evaluatie. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De student kan op het schriftelijk examen tijdens de examenperiode kiezen voor een alternatieve vraag ter vervanging van de score van de tussentijdse evaluatie. Er wordt geen nieuwe tussentijdse evaluatie ingericht. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Voor de wiskundige taal die gebruikt wordt bij sommige aspecten van de statistiek volstaan de vaardigheden die aangeleerd werden in het secundair onderwijs. Er wordt gebruik gemaakt van:
- het rekenen met reële getallen;
- de grafische voorstelling van eenvoudige functies;
- de rol van formules en grafieken bij het oplossen van problemen;
- de taal der verzamelingen: complement, doorsnede, vereniging;
- het gebruik van het sommatieteken;
- de binomiaalformule van Newton.
Er wordt geen beroep gedaan op eventuele kennis van kanstheorie en/of statistiek uit het secundair onderwijs. Een basiskennis van werken met een computer wordt verondersteld. |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Studieleidraad
- Cursustekst
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Blackboard met updates gedurende de cursus. |
|
Statistisch softwarepakket SAS JMP. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|