Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de chemie | Verplicht | 270 | 10,0 | 90 | 90 | 90 | 10,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 5: De bachelor in de chemie is in staat experimenten te begrijpen en zelfstandig uit te voeren en daarover te rapporteren. Hij of zij is daarenboven in staat risico's in te schatten en de daarbij behorende veiligheidsprocedures toe te passen. | - EC
| EC 6: De bachelor in de chemie toont een gezonde kritische ingesteldheid en kan rigoureus en zorgvuldig redeneren, abstraheren en formuleren. | - EC
| EC 10: De bachelor in de chemie kan mondeling en schriftelijk rapporteren en presenteren in het Nederlands en Engels en een beargumenteerd standpunt innemen over topics uit zijn/haar vakgebied. Hij/zij kan communiceren over het vakgebied met vakgenoten en niet-vakgenoten. | - EC
| EC 11: De bachelor in de chemie is in staat op een efficiënte manier gegevens op te zoeken, te verzamelen, er de internationaal relevante informatie uit te selecteren en te verwerken. | - EC
| EC 12: De bachelor in de chemie kan projectmatig op een constructieve wijze samenwerken met anderen als lid van een team. | - EC
| EC 13: De bachelor in de chemie houdt rekening met de ethische, morele en wettelijke dimensies van zijn wetenschapsdicipline, haar risicoaspecten in maatschappelijke context, en zal zich ernaar gedragen. | - EC
| EC 14: De bachelor in de chemie houdt rekening met de maatschappelijke relevantie van de chemie en heeft een notie van zijn/haar inzetbaarheid in het brede (inter)nationale werkveld. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
1.De student(e) verdiept en verwerft vaardigheden in het gebruik van Word en Excel respectievelijk PowerPoint 2.De student(e) verwerft vaardigheden in het zoeken in (semi-)wetenschappelijke databanken en het ordelijk klasseren van relevante literatuur 3.De student(e) verwerft vaardigheden in het gericht communiceren, vergader- en presentatietechnieken en in het schriftelijk rapporteren 4.De student(e) verwerft inzichten in veiligheidsaspecten in het labo. 5.De student(e) verwerft een aantal praktische vaardigheden en inzichten in elementaire labotechnieken en chemische reacties. 6.De student(e) verwerft vaardigheden in het analyseren en kritisch lezen van teksten en het bepalen van de essentie hierin en kan hierover rapporteren 7.De student(e) verwerft vaardigheden in het kritisch evalueren van powerpoint presentaties en het opmaken van een eigen powerpoint presentatie rond een bepaald thema. 8. De student(e) kan in groepsverband een project uitvoeren, dit impliceert het opbouwen van het vermogen om een groep te organiseren (leren onderscheiden van doelen, rollen, procedures, relaties) 9.De student(e) kan de resultaten en de presentatie van een groepsproject kritisch beoordelen en bespreken 10.De student(e) verwerft een minimum aan inzicht in het belang van de chemie als basiswetenschap voor de economie en voor de maatschappij 11.De student(e) wordt duidelijk gemaakt dat in het algemeen wat in hun eigen vakgebied bestudeerd wordt deel uitmaakt van een groter geheel, en dat wat binnen dit deelgebied bestaat/gebeurt niet gezien wordt als los van de maatschappij 12.De student(e) wordt duidelijk gemaakt dat wetenschappers mensen zijn, en dat wetenschap bedrijven een menselijk gedrag is, met alle implicaties vandien: dat motivatie, sociale druk, cultuur, emoties, verwachting enz. meebepalen wat men zoekt, hoe men zoekt, wat men ziet/vindt/onthoudt, en wat men daarvan aan anderen meedeelt 13.De student(e) wordt duidelijk gemaakt dat wetenschappelijke mogelijkheden ethische vragen oproepen en dat de wetenschapper dus een belangrijke verantwoordelijkheid draagt, tegenover de maatschappij, maar ook tegenover de wetenschap. 14. Aan de hand van eenvoudige chemische experimenten ontwikkelt de student de vaardigheden van accuraat waarnemen
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 80 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Andere: | Gebruik van word en excel |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie en dient op elk onderdeel een tolereerbaar examenresultaat (> of = aan 8/20) te behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die niet heeft deelgenomen aan een of meerdere van de onderdelen van de evaluatie, krijgt voor het opleidingsonderdeel als resultaat een "N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie".
Een student die op een (of meerdere) onderdelen een niet-tolereerbaar cijfer behaalt, krijgt als eindresultaat ‘fail’.” |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de onderdelen die niet hernomen kunnen worden, wordt een vervangende opdracht voorzien. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student beschikt over begincompetenties betreffende vaardigheden rond communiceren en presenteren conform eindtermen secundair onderwijs (ASO)
De student beschikt over begincompetenties betreffende vaardigheden rond informaticatoepassingen conform eindtermen secundair onderwijs (ASO) |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Leidraad "Basisvaardigheden in de chemie",Bevat de algemene informatie aangaande het opleidingsonderdeel. Deze leidraad biedt de studenten structuur en schetst de verwachtingen wat activiteiten zoals HC, WZ en practica betreft. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De student(e) beschikt over een studieleidraad met de inleidingen en de omschrijving van de opdrachten en verder zijn op blackboard handouts beschikbaar.
|
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|