Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde kan op een zelfstandige wijze (anderstalige) vakliteratuur raadplegen uit het vakgebied van mobiliteitswetenschappen. Hij/zij kan informatie m.b.t. het eigen vakgebied kritisch beoordelen en synthetiseren. | | - DC
| De student kan op basis van de samenvatting in de slides en de aangereikte leeswijzer zelfstandig de leerstof over de verschillende onderdelen (fietser, voetganger, OV, gemotoriseerd verkeer) opzoeken in het juiste vademecum en deze leerstof reproduceren. | | | - BC
| Belangrijkste definities en ontwerprichtlijnen kunnen uitleggen in het voor de verkeerstechniek gehanteerde jargon | | - DC
| De student kan de ontwerprichtlijnen kritisch beoordelen en toepassen op eenvoudige ontwerpvraagstukken | | | - BC
| Kan de ontwerprichtlijnen juist situeren, interpreteren, kritisch beoordelen en verbanden leggen | | | - BC
| Kan de ontwerprichtlijnen toepassen op eenvoudige voorbeelden | - EC
| De afgestudeerde heeft een gedegen interdisciplinaire kennis en inzicht in de belangrijkste theorieën en bevindingen van de verschillende basisdisciplines in mobiliteitswetenschappen. | | - DC
| De student kan toelichten dat de verkeerskundig ontwerp in essentie gaat over de manier waarop de eigenschappen en behoeftes van de verschillende weggebruikers gefaciliteerd kunnen worden via het ontwerp van de infrastructuur en zijn ruimere omgeving | | | - BC
| Kan ontwerpkeuzes kritisch beoordelen en motiveren vanuit de complexe wisselwerking tussen de mogelijkheden en beperkingen van de infrastructuur enerzijds en de behoeftes en beperkingen van de gebruiker anderzijds (i.e. wegergonomie) | - EC
| De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de methodes en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen. Hij/zij kan uit veel voorkomende onderzoeks- en evalatietechnieken, zelfstandig de juiste keuze maken in functie van de context en kan deze keuze verantwoorden. Hij/zij kan de onderzoeksmethode of techniek op een adequate wijze uitvoeren met de hulp van courante computertechnieken zoals softwarepakketten. | | - DC
| De student kan ontwerprichtlijnen met behulp van ontwerpsoftware (bv Streetmix.net) toepassen op eenvoudige ontwerpcases en hierover rapporteren | | | - BC
| Produceren / beoordelen van eenvoudige ontwerpen in ontwerp- en simulatiesoftware en beargumenteren van ontwerpkeuzes op basis van de aangeleerde ontwerprichtlijnen |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het vak ontwerpvaardigheden heeft tot doel de student kennis te laten maken met alle relevante elementen die een rol spelen bij het ontwerpen van verkeersinfrastructuur. Het gaat daarbij om zowel kennis van afzonderlijke onderdelen van de infrastructuur als van de processen en hulpmiddelen die deze onderdelen bij elkaar brengen. De elementen komen aan de orde in de volgende onderdelen: Introductie in het ontwerpen van Infrastructuur; Verdieping in verschillende vervoersmodi (voetganger, fiets, openbaar vervoer en auto); Integrale toegankelijkheid; Integratie van alle vervoersmodi op het niveau van wegvakken, en Processen rond en hulpmiddelen bij het maken van een 'globaal ontwerp van infrastructuur'.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | tijdens tweede zittijd wordt de score op het groepswerk behouden indien hierop een voldoende behaald werd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Actieve deelname tijdens de groepsdracht is verplicht |
|
|
|
Gevolg | Indien ongewettigd afwezig, of bij laattijdig indienen, of bij niet-actieve deelname (bijv. op basis van peer-assessment of co-assessment) kan dit tot een aangepaste score leiden op de groepsopdracht. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
diverse hoofdstukken uit de Vlaamse vademeca wegontwerp voor fietsers, voetgangers, etc.
De leeswijzer op BlackBoard duidt aan welke secties uit deze vademeca doorgenomen kunnen worden als verdieping op de leerstof die in de slides wordt aangereikt en onderdeel uitmaakt van de leerstof voor het examen. |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Het vak ontwerpvaardigheden heeft tot doel de student kennis te laten maken met alle relevante elementen die een rol spelen bij het ontwerpen van verkeersinfrastructuur. Het gaat daarbij om zowel kennis van afzonderlijke onderdelen van de infrastructuur als van de processen en hulpmiddelen die deze onderdelen bij elkaar brengen. De elementen komen aan de orde in de volgende onderdelen: Introductie in het ontwerpen van Infrastructuur; Verdieping in verschillende vervoersmodi (voetganger, fiets, openbaar vervoer en auto); Integrale toegankelijkheid; Integratie van alle vervoersmodi op het niveau van wegvakken, en Processen rond en hulpmiddelen bij het maken van een 'globaal ontwerp van infrastructuur'.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
|
 
|
Begincompetenties |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
diverse hoofdstukken uit de Vlaamse vademeca wegontwerp voor fietsers, voetgangers, etc.
De leeswijzer op BlackBoard duidt aan welke secties uit deze vademeca doorgenomen kunnen worden als verdieping op de leerstof die in de slides wordt aangereikt en onderdeel uitmaakt van de leerstof voor het examen. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|