Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1ste bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde kan op een zelfstandige wijze (anderstalige) vakliteratuur raadplegen uit het vakgebied van mobiliteitswetenschappen. Hij/zij kan informatie m.b.t. het eigen vakgebied kritisch beoordelen en synthetiseren. | | - DC
| De studenten kunnen de APA richtlijnen toepassen. | | | - BC
| ·APA richtlijnen toepassen in de tekst en referentielijst van verslagen. | | - DC
| De studenten kunnen geschikte wetenschappelijke literatuur (i.e., artikelen, boeken, rapporten) opzoeken via de website van de bibliotheek van de Universiteit Hasselt. | | | - BC
| ·Binnen verschillende opdrachten gebruikmaken van het vereiste aantal wetenschappelijke bronnen. | | | - BC
| ·Binnen verschillende opdrachten gebruikmaken van wetenschappelijke bronnen die voldoende aansluiten bij een gekozen thema. | | - DC
| De studenten kunnen wetenschappelijke literatuur over een gekozen thema structureren en samenvatten. | | | - BC
| ·Wetenschappelijke literatuur structureren voor een wetenschappelijk verslag en/of presentatie. | | | - BC
| ·Wetenschappelijke literatuur samenvatten voor een wetenschappelijk verslag en/of presentatie. | - EC
| De afgestudeerde kan zelfstandig en zelfsturend kennis opbouwen. Hij is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | - DC
| De student plant zelfstandig zijn/haar werk en bewaakt deze planning. De student houdt hierbij een heldere planning aan en gaat passend met de beschikbare tijd om. | | | - BC
| Het tijdig kunnen afwerken en inleveren van opdracht(en) met voldoende kwaliteit. | | | - BC
| Het tijdig kunnen bestuderen van hoofdstukken uit de verschillende handboeken. | - EC
| De afgestudeerde is in staat om te communiceren (zowel schriftelijk als mondeling) over zijn vakgebied (in de vorm van wetenschappelijke verslagen, presentaties, case studies en het verkeerskundig afstudeerproject) met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen (bijv. bewoners, overheden, handelaars). | | - DC
| De studenten kunnen opdrachten (bijv., literatuuronderzoek) op heldere wijze rapporteren. | | | - BC
| ·Een rapport maken dat een duidelijke structuur heeft volgens de in de leerstof aangeboden voorschriften. | | | - BC
| ·Een rapport maken met een layout volgens de in de leerstof aangeboden voorschriften. | | | - BC
| ·Literatuurbronnen op de juiste en op heldere wijze bespreken. | | | - BC
| ·Praktische data op de juiste wijze interpreteren en bespreken. | | - DC
| De studenten kunnen opdrachten op heldere wijze presenteren aan collega studenten. | | | - BC
| ·Een presentatie maken die een duidelijke structuur heeft volgens de in de leerstof aangeboden voorschriften. | | | - BC
| ·Een presentatie maken met een layout volgens de in de leerstof aangeboden voorschriften | | | - BC
| ·Informatie op begrijpelijke wijze overbrengen | - EC
| De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de methodes en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen. Hij/zij kan uit veel voorkomende onderzoeks- en evalatietechnieken, zelfstandig de juiste keuze maken in functie van de context en kan deze keuze verantwoorden. Hij/zij kan de onderzoeksmethode of techniek op een adequate wijze uitvoeren met de hulp van courante computertechnieken zoals softwarepakketten. | | - DC
| De student kan het format van een empirisch kwantitatief en kwalitatief onderzoek beschrijven. | | | - BC
| De verschillende deelprocessen van de cyclus van onderzoek beschrijven. | | | - BC
| ·Typische concepten die deel uitmaken van onderzoeksjargon (bijv. validiteit betrouwbaarheid) uitleggen in eigen woorden illustreren met eigen voorbeelden en met mekaar in verband brengen. | | | - BC
| ·Stellingen over de bestudeerde inhoud kritisch bespreken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Studenten maken kennis met verschillende methoden van onderzoek (bijv. survey), basisbegrippen van onderzoek (bijv. variabele, betrouwbaarheid) en de basis voor het opzetten van een empirisch onderzoek (i.e.,probleemstelling, onderzoeksvragen, keuze van onderzoeksmethode, literatuurstudie). Zowel kwantitatief onderzoek als kwalitatief onderzoek komen hierbij aan bod. Telkens wordt de brug gemaakt naar verkeerskundig onderzoek en komen er toepassingen aan bod die rechtstreeks afkomstig zijn uit bestaand verkeerskundig onderzoek. Daarnaast gaan studenten in de opdracht zelf actief aan de slag met literatuur- en surveyonderzoek. In de rapportering en presentatie van deze opdracht wordt aandacht besteed aan wetenschappelijk rapporteren en presenteren.
Als hoofddoel geldt de student te leren hoe een goed onderzoek op te zetten en erover te rapporteren, zowel mondeling als schriftelijk. De doelstellingen van dit vak zijn: (1) het verwerven van kennis over het opzetten van een onderzoek, (2) ervaring op doen met het opzetten en uitvoeren van literatuur- en surveyonderzoek, en (3) praktische ervaring en oefening krijgen in de vaardigheden van rapporteren en communiceren in de academische context.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van de paper blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student voor de paper een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
|
Andere: | De punten van de presentatie blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student voor de presentatie een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald. |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het schriftelijk examen blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student voor het examen een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het tijdig inleveren en presenteren van de opdracht (evaluatie tijdens onderwijsperiode) is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de opdracht (evaluatie tijdens onderwijsperiode) niet of na de deadline ingeleverd en/of gepresenteerd is, zal dit leiden tot een N als eindresultaat op het OPO. |
|
|
|
Extra info | Indien de student 2e zit heeft, dient de student navraag te doen bij de docent welk(e) onderde(e)l(en) hernomen moeten worden tijdens 2e zit. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Kennis maken. Methodologie voor sociale wetenschappers.,Henk Roose & Bart Meuleman,2021,Skribis,9789463969710 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het volgende studiemateriaal maakt ook deel uit van de examenstof:
- Slides behandeld tijdens de hoorcolleges
- Leerstof behandeld tijdens de werkzittingen
- Overig materiaal dat in het kader van het vak ter beschikking gesteld wordt via Blackboard.
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
How to write and publish a scientific paper,Robert Day & Barbara Gastel,7th revised edition,Cambridge University Press,1107670748 |
|
|
|
|
|
 | schakelprogramma master in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
|
|
Studenten maken kennis met verschillende methoden van onderzoek (bijv. survey), basisbegrippen van onderzoek (bijv. variabele, betrouwbaarheid) en de basis voor het opzetten van een empirisch onderzoek (i.e.,probleemstelling, onderzoeksvragen, keuze van onderzoeksmethode, literatuurstudie). Zowel kwantitatief onderzoek als kwalitatief onderzoek komen hierbij aan bod. Telkens wordt de brug gemaakt naar verkeerskundig onderzoek en komen er toepassingen aan bod die rechtstreeks afkomstig zijn uit bestaand verkeerskundig onderzoek. Daarnaast gaan studenten in de opdracht zelf actief aan de slag met literatuur- en surveyonderzoek. In de rapportering en presentatie van deze opdracht wordt aandacht besteed aan wetenschappelijk rapporteren en presenteren.
Als hoofddoel geldt de student te leren hoe een goed onderzoek op te zetten en erover te rapporteren, zowel mondeling als schriftelijk. De doelstellingen van dit vak zijn: (1) het verwerven van kennis over het opzetten van een onderzoek, (2) ervaring op doen met het opzetten en uitvoeren van literatuur- en surveyonderzoek, en (3) praktische ervaring en oefening krijgen in de vaardigheden van rapporteren en communiceren in de academische context.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van de paper blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student voor de paper een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
|
Andere: | De punten van de presentatie blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student voor de presentatie een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald. |
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het schriftelijk examen blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student voor het examen een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het tijdig inleveren en presenteren van de opdracht (evaluatie tijdens onderwijsperiode) is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de opdracht (evaluatie tijdens onderwijsperiode) niet of na de deadline ingeleverd en/of gepresenteerd is, zal dit leiden tot een N als eindresultaat op het OPO. |
|
|
|
Extra info | Indien de student 2e zit heeft, dient de student navraag te doen bij de docent over welk(e) onderde(e)l(en) hernomen moeten worden tijdens 2e zit. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Kennis maken. Methodologie voor sociale wetenschappers.,Henk Roose & Bart Meuleman,2021,Skribis,9789463969710 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het volgende studiemateriaal maakt ook deel uit van de examenstof:
- Slides behandeld tijdens de hoorcolleges
- Leerstof behandeld tijdens de werkzittingen
- Overig materiaal dat in het kader van het vak ter beschikking gesteld wordt via Blackboard.
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
How to write and publish a scientific paper,Robert Day & Barbara Gastel,7th revised edition,Cambridge University Press,1107670748 |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|