Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1ste bachelorjaar handelsingenieur/handelsingenieur in de beleidsinformatica | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor BI identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor HI identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor BI is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor HI is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor HI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor BI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor HI modelleert en ontwerpt oplossingen voor bedrijfseconomische en –technische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor BI modelleert en ontwerpt oplossingen voor bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor BI kan de informatiestromen en de technologische- en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De bachelor HI kan de technologische en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, evalueren en optimaliseren, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De bachelor BI kan met kennis van de hedendaagse hardware, software en ICT-infrastructuur, de functionele vereisten voor informatica-toepassingen in het bedrijfsleven modelleren en vertalen naar logische ontwerpen. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De bachelor BI evalueert de impact van innovatieve IT-trends op de bedrijfsvoering van organisaties. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De laatste decennia heeft IT en het Internet een enorme impact gehad op het bedrijfleven en het ziet er naar uit dat deze trend zich verder gaat zetten. In dit vak bestuderen we deze impact en trachten we de gevolgen ervan op specifieke industrietakken en de economie en samenleving in het algemeen in te schatten. In eerste instantie doen we dit op macro-niveau waarna we vervolgens gaan kijken hoe IT en Internettechnologie dit realiseert binnen een onderneming (micro-niveau). Hierbij focussen we met name op de rol die IT speelt bij het efficiënt en innovatief maken van de bedrijfsprocessen en de rol van IT bij het nemen van betere beslissingen. Ook wordt de nodige aandacht geschonken aan het modeleren van verschillende aspecten van een bedrijfsarchitectuur, met specifieke aandacht voor het modeleren van processen en data.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
BPMN Method and Style: With BPMN Implementer's Guide,Bruce Silver,2,Cody-Cassidy Press,9780982368114 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het overige studiemateriaal zal via Blackboard ter beschikking gesteld worden. |
|
|
|
|
|
 | 1ste bachelorjaar in de informatica | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan een probleem uit de praktijk als informaticaprobleem modelleren en analyseren, de eigen creativiteit aanwenden om deelproblemen op te lossen en de gevonden oplossingen te combineren tot een oplossing voor het oorspronkelijke probleem. | | - DC
| De student kan een probleem uit de praktijk als informaticaprobleem modelleren. | | - DC
| De student kan een informaticaprobleem analyseren door het op te splitsen in meer beheersbare deelproblemen. | | - DC
| De student kan de eigen creativiteit aanwenden om een matig complex informaticaprobleem op te lossen en deze oplossing te beschrijven. | | - DC
| De student kan oplossingen van deelproblemen combineren tot een oplossing van het grotere probleem, en deze totaaloplossing beschrijven. | - EC
| De afgestudeerde bachelor beschikt over een breed referentiekader waardoor hij/zij de eigen kennis en vaardigheden van het vakgebied voortdurend kan actualiseren. | | - DC
| De student heeft inzicht in andere disciplines waarop informatica wordt toegepast of die een toepassing vinden in de informatica. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan mogelijkheden om een informaticaprobleem op te lossen en de tools die hiervoor beschikbaar zijn, vergelijken en afwegen op hun bruikbaarheid, correctheid en efficiëntie. | | - DC
| De student kan oplossingsmogelijkheden voor een probleem beschrijven. | | - DC
| De student kan een oplossing voor een probleem toepassen. | | - DC
| De student kan geschikte technologie voor de implementatie van een oplossing selecteren en gebruiken. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica is zich bewust van de ethisch-maatschappelijke context waarin informatica gebruikt wordt. Hij/zij kan ethische en deontologische problemen herkennen en analyseren, en hiernaar handelen. | | - DC
| De student kan maatschappelijke aspecten en uitdagingen gerelateerd aan informatica uitleggen. | | - DC
| De student kan ethische problemen en dilemma’s gerelateerd aan informatica herkennen en analyseren en een gepaste aanpak formuleren om hiermee om te gaan. | | - DC
| De student kan de maatschappelijke impact van wetenschap, en in het bijzonder informatica, duiden. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De laatste decennia heeft IT en het Internet een enorme impact gehad op het bedrijfleven en het ziet er naar uit dat deze trend zich verder gaat zetten. In dit vak bestuderen we deze impact en trachten we de gevolgen ervan op specifieke industrietakken en de economie en samenleving in het algemeen in te schatten. In eerste instantie doen we dit op macro-niveau waarna we vervolgens gaan kijken hoe IT en Internettechnologie dit realiseert binnen een onderneming (micro-niveau). Hierbij focussen we met name op de rol die IT speelt bij het efficiënt en innovatief maken van de bedrijfsprocessen en de rol van IT bij het nemen van betere beslissingen. Ook wordt de nodige aandacht geschonken aan het modeleren van verschillende aspecten van een bedrijfsarchitectuur, met specifieke aandacht voor het modeleren van processen en data.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
BPMN Method and Style: With BPMN Implementer's Guide,Bruce Silver,2,Cody-Cassidy Press,9780982368114 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het overige studiemateriaal zal via Blackboard ter beschikking gesteld worden. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|