Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master TEW-AFA | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan strategische beleidsvraagstukken oplossen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan evidence based de strategische beleidsopties voor een organisatie formuleren en beargumenteren. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan het strategisch beleid van een organisatie ontwikkelen en bijsturen met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Een eerste deel van de cursus bespreekt de ethische theorieën en bestudeert diverse ethische cases vanuit de verschillende functionele domeinen zoals bijvoorbeeld accounting, financiering, marketing en milieueconomie. De cursus focust op het verklaren van waarom vaak intelligente en competente mensen (a) 'onverantwoord' of 'onethisch' gedrag stellen bij het nemen van beslissingen (cognitieve biases, groepsdynamieken, organisatiecultuur), (b) vaak ervoor kiezen om stil te blijven/hun stem niet te laten horen bij overduidelijke 'problematische issues' (silencing dynamieken), en (c) het zo moeilijk vinden om als collectief/organisatie te leren uit onethisch gedrag (lerende organisatie)? Telkens wordt ingegaan op mogelijke remedies en de belangrijke rol van leiders hierin. Ook wordt ingegaan op waarom mensen ervoor kiezen om zich te engageren als sociale ondernemer/onderneming voorbij corporate social responsibility als aangeschroefde duurzaamheid. Real-life cases (bijv. Columbia Space Shuttle ramp, angstcultuur in ziekenhuis, het Enron corporate scandal, en voorbeelden van sociaal ondernemerschap) worden gebruikt als studiemateriaal. Het tweede deel van de cursus gaat in op de rol van de raad van bestuur en executive remuneration in corporate governance.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
|
|
|
| master TEW-AFF | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan strategische beleidsvraagstukken oplossen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan evidence based de strategische beleidsopties voor een organisatie formuleren en beargumenteren. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan het strategisch beleid van een organisatie ontwikkelen en bijsturen met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Een eerste deel van de cursus bespreekt de ethische theorieën en bestudeert diverse ethische cases vanuit de verschillende functionele domeinen zoals bijvoorbeeld accounting, financiering, marketing en milieueconomie. De cursus focust op het verklaren van waarom vaak intelligente en competente mensen (a) 'onverantwoord' of 'onethisch' gedrag stellen bij het nemen van beslissingen (cognitieve biases, groepsdynamieken, organisatiecultuur), (b) vaak ervoor kiezen om stil te blijven/hun stem niet te laten horen bij overduidelijke 'problematische issues' (silencing dynamieken), en (c) het zo moeilijk vinden om als collectief/organisatie te leren uit onethisch gedrag (lerende organisatie)? Telkens wordt ingegaan op mogelijke remedies en de belangrijke rol van leiders hierin. Ook wordt ingegaan op waarom mensen ervoor kiezen om zich te engageren als sociale ondernemer/onderneming voorbij corporate social responsibility als aangeschroefde duurzaamheid. Real-life cases (bijv. Columbia Space Shuttle ramp, angstcultuur in ziekenhuis, het Enron corporate scandal, en voorbeelden van sociaal ondernemerschap) worden gebruikt als studiemateriaal. Het tweede deel van de cursus gaat in op de rol van de raad van bestuur en executive remuneration in corporate governance.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
|
|
|
| 1ste masterjaar in de toegepaste economische wetenschappen: handelsingenieur | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master HI evalueert technologische innovaties vanuit een bedrijfseconomisch en maatschappelijk perspectief. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Een eerste deel van de cursus bespreekt de ethische theorieën en bestudeert diverse ethische cases vanuit de verschillende functionele domeinen zoals bijvoorbeeld accounting, financiering, marketing en milieueconomie. De cursus focust op het verklaren van waarom vaak intelligente en competente mensen (a) 'onverantwoord' of 'onethisch' gedrag stellen bij het nemen van beslissingen (cognitieve biases, groepsdynamieken, organisatiecultuur), (b) vaak ervoor kiezen om stil te blijven/hun stem niet te laten horen bij overduidelijke 'problematische issues' (silencing dynamieken), en (c) het zo moeilijk vinden om als collectief/organisatie te leren uit onethisch gedrag (lerende organisatie)? Telkens wordt ingegaan op mogelijke remedies en de belangrijke rol van leiders hierin. Ook wordt ingegaan op waarom mensen ervoor kiezen om zich te engageren als sociale ondernemer/onderneming voorbij corporate social responsibility als aangeschroefde duurzaamheid. Real-life cases (bijv. Columbia Space Shuttle ramp, angstcultuur in ziekenhuis, het Enron corporate scandal, en voorbeelden van sociaal ondernemerschap) worden gebruikt als studiemateriaal. Het tweede deel van de cursus gaat in op de rol van de raad van bestuur en executive remuneration in corporate governance.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
|
|
|
| master TEW-IO | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan strategische beleidsvraagstukken oplossen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan evidence based de strategische beleidsopties voor een organisatie formuleren en beargumenteren. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan het strategisch beleid van een organisatie ontwikkelen en bijsturen met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Een eerste deel van de cursus bespreekt de ethische theorieën en bestudeert diverse ethische cases vanuit de verschillende functionele domeinen zoals bijvoorbeeld accounting, financiering, marketing en milieueconomie. De cursus focust op het verklaren van waarom vaak intelligente en competente mensen (a) 'onverantwoord' of 'onethisch' gedrag stellen bij het nemen van beslissingen (cognitieve biases, groepsdynamieken, organisatiecultuur), (b) vaak ervoor kiezen om stil te blijven/hun stem niet te laten horen bij overduidelijke 'problematische issues' (silencing dynamieken), en (c) het zo moeilijk vinden om als collectief/organisatie te leren uit onethisch gedrag (lerende organisatie)? Telkens wordt ingegaan op mogelijke remedies en de belangrijke rol van leiders hierin. Ook wordt ingegaan op waarom mensen ervoor kiezen om zich te engageren als sociale ondernemer/onderneming voorbij corporate social responsibility als aangeschroefde duurzaamheid. Real-life cases (bijv. Columbia Space Shuttle ramp, angstcultuur in ziekenhuis, het Enron corporate scandal, en voorbeelden van sociaal ondernemerschap) worden gebruikt als studiemateriaal. Het tweede deel van de cursus gaat in op de rol van de raad van bestuur en executive remuneration in corporate governance.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
|
|
|
| master TEW - minor accountancy en financiering - finance track | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan strategische beleidsvraagstukken oplossen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan evidence based de strategische beleidsopties voor een organisatie formuleren en beargumenteren. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan het strategisch beleid van een organisatie ontwikkelen en bijsturen met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Een eerste deel van de cursus bespreekt de ethische theorieën en bestudeert diverse ethische cases vanuit de verschillende functionele domeinen zoals bijvoorbeeld accounting, financiering, marketing en milieueconomie. De cursus focust op het verklaren van waarom vaak intelligente en competente mensen (a) 'onverantwoord' of 'onethisch' gedrag stellen bij het nemen van beslissingen (cognitieve biases, groepsdynamieken, organisatiecultuur), (b) vaak ervoor kiezen om stil te blijven/hun stem niet te laten horen bij overduidelijke 'problematische issues' (silencing dynamieken), en (c) het zo moeilijk vinden om als collectief/organisatie te leren uit onethisch gedrag (lerende organisatie)? Telkens wordt ingegaan op mogelijke remedies en de belangrijke rol van leiders hierin. Ook wordt ingegaan op waarom mensen ervoor kiezen om zich te engageren als sociale ondernemer/onderneming voorbij corporate social responsibility als aangeschroefde duurzaamheid. Real-life cases (bijv. Columbia Space Shuttle ramp, angstcultuur in ziekenhuis, het Enron corporate scandal, en voorbeelden van sociaal ondernemerschap) worden gebruikt als studiemateriaal. Het tweede deel van de cursus gaat in op de rol van de raad van bestuur en executive remuneration in corporate governance.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de economie vrije keuze | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master kan managementvragen, strategische beleidsvraagstukken of bedrijfseconomische problemen beantwoorden met behulp van conceptuele, bedrijfseconomische denkkaders of vanuit een praktijkgericht perspectief m.b.t. de functionele managementdomeinen. | - EC
| De educatieve master toont zelfstandigheid bij en rapporteert over het uitvoeren van een literatuurstudie, het opstellen van een onderzoeksplan, het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden en het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten binnen de bedrijfseconomische wetenschappen. | - EC
| De educatieve master volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken en reflecteert hierover vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Een eerste deel van de cursus bespreekt de ethische theorieën en bestudeert diverse ethische cases vanuit de verschillende functionele domeinen zoals bijvoorbeeld accounting, financiering, marketing en milieueconomie. De cursus focust op het verklaren van waarom vaak intelligente en competente mensen (a) 'onverantwoord' of 'onethisch' gedrag stellen bij het nemen van beslissingen (cognitieve biases, groepsdynamieken, organisatiecultuur), (b) vaak ervoor kiezen om stil te blijven/hun stem niet te laten horen bij overduidelijke 'problematische issues' (silencing dynamieken), en (c) het zo moeilijk vinden om als collectief/organisatie te leren uit onethisch gedrag (lerende organisatie)? Telkens wordt ingegaan op mogelijke remedies en de belangrijke rol van leiders hierin. Ook wordt ingegaan op waarom mensen ervoor kiezen om zich te engageren als sociale ondernemer/onderneming voorbij corporate social responsibility als aangeschroefde duurzaamheid. Real-life cases (bijv. Columbia Space Shuttle ramp, angstcultuur in ziekenhuis, het Enron corporate scandal, en voorbeelden van sociaal ondernemerschap) worden gebruikt als studiemateriaal. Het tweede deel van de cursus gaat in op de rol van de raad van bestuur en executive remuneration in corporate governance.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|