Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Algemene economie (3266)
|
6,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de handelswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor handelswetenschappen bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemerszin)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen toont een ondernemende ingesteldheid. (Zelfsturing en ondernemerszin)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen beantwoordt managementvragen vanuit een praktijkgericht perspectief m.b.t. de functionele managementdomeinen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor handelswetenschappen kan inzichten uit organisatie- en managementwetenschappen en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toepassen bij de analyse van die concrete vragen van het bedrijfsmanagement. (Probleemoplossend vermogen)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen vertaalt de strategische beslissingen naar een tactisch niveau, waardoor het beleid op operationeel niveau kan worden uitgestippeld. (Opleidingsspecifieke competenties)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen implementeert strategische beleidskeuzes van een organisatie gebruikmakend van ondernemerschaps- en managementvaardigheden. (Opleidingsspecifieke competenties)
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- Verkenning van de wereld op macro-economisch vlak
- Macro-economische begrippen
- De reële sector
- De geldmarkt en de financiële markt
- De reële en de monetaire sector
- De arbeidsmarkt
- Het AV/AA-model
- De natuurlijke graad van werkloosheid en de Phillipscurve
- De economische crisis
- Groeitheorie
- Het Solow-Swan model
- Wisselkoersregimes
- Output, intrestvoet en de wisselkoers
- De reële sector in een open economie
- Het Mundell-Fleming model
- Het Monetaire beleid en de Taylor rule
- Globale crisis
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
|
 
|
Begincompetenties |
|
Om dit opleidingsonderdeel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes, aangeleerd in opleidingsonderdeel Algemene Economie, actief kan inzetten m.b.t. wetten van vraag en aanbod, elasticiteiten, marktconforme overheidsmaatregelen, producentengedrag.
De docent wenst ook de aandacht te vestigen op het belang van de volgende aanvangscompetenties:
- kritische ingesteldheid
- taalvaardigheid om teksten in het Engels te kunnen lezen
- interesse voor de actualiteit |
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
custom handboek Macroeconomics,9781787262461 |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma handelswetenschappen: gemeenschappelijk deel | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma handelswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
- Verkenning van de wereld op macro-economisch vlak
- Macro-economische begrippen
- De reële sector
- De geldmarkt en de financiële markt
- De reële en de monetaire sector
- De arbeidsmarkt
- Het AV/AA-model
- De natuurlijke graad van werkloosheid en de Phillipscurve
- De economische crisis
- Groeitheorie
- Het Solow-Swan model
- Wisselkoersregimes
- Output, intrestvoet en de wisselkoers
- De reële sector in een open economie
- Het Mundell-Fleming model
- Het Monetaire beleid en de Taylor rule
- Globale crisis
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
|
 
|
Begincompetenties |
|
Om dit opleidingsonderdeel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes, aangeleerd in opleidingsonderdeel Algemene Economie, actief kan inzetten m.b.t. wetten van vraag en aanbod, elasticiteiten, marktconforme overheidsmaatregelen, producentengedrag.
De docent wenst ook de aandacht te vestigen op het belang van de volgende aanvangscompetenties:
- kritische ingesteldheid
- taalvaardigheid om teksten in het Engels te kunnen lezen
- interesse voor de actualiteit |
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
custom handboek Macroeconomics,9781787262461 |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|