Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1ste bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde heeft zicht op het bredere 'interdisciplinaire' kader waarin mobiliteitswetenschappen zich situeert. De bachelor ziet de samenhang tussen het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en aanverwante disciplines. | | - DC
| De student is in staat om het begrip duurzaamheid vanuit een maatschappelijk en ecologisch kader te kaderen en toe te passen binnen mobiliteit. | | | - BC
| Kan uitleggen welke sociale en ecologische aspecten in de samenleving een duurzame ontwikkeling negatief beïnvloeden. | | - DC
| De student kan milieu- en klimaatproblemen schetsen, o.a. ten gevolge van verkeer, en de impact op de biosfeer, ecosysteemdiensten, organismen en gezondheid. | | | - BC
| Kan de algemene oorzaken van milieuverstoringen op lokaal niveau en in de biosfeer uitleggen. | | | - BC
| Kan de negatieve effecten van deze verstoringen op de elementcycli in ecosystemen en op mens en organismen illustreren. | | | - BC
| De student heeft inzicht in het inschatten van verkeersgerelateerde blootstelling, zowel door middel van modellen als door metingen. | | | - BC
| De student heeft inzicht in het inschatten van verkeersgerelateerde blootstelling, zowel door middel van modellen als door metingen. | | | - BC
| De student heeft inzicht in het inschatten van verkeersgerelateerde blootstelling, zowel door middel van modellen als door metingen. | | - DC
| De student kan het begrip 'voorzorgsprincipe' schetsen en toepassen. | | | - BC
| De student kan het begrip 'voorzorgsprincipe' ook toepassen binnen de milieu-effect rapportering. | | - DC
| De student kan de samenhang van de natuur en de afhankelijkheid van de mens van natuurlijke hulpbronnen en ecosysteemdiensten beschrijven. | | | - BC
| Kan in een casus (een bepaalde economische activiteit) het belang van natuurlijke hulpbronnen en ecosysteemdiensten duiden. | | | - BC
| Kan begrippen als evolutie en adaptatie juist situeren. | | | - BC
| Kan het belang van energiestromen en elementcyli in ecosystemen situeren, ook in relatie tot de mens. | - EC
| De afgestudeerde beschouwt de maatschappij in zijn geheel als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. De bachelor kan naast de maatschappij ook de andere stakeholders (belanghebbenden) en hun specifieke belangen identificeren en hiermee rekening houden in zijn aanpak. | | - DC
| De student kan het begrip 'voorzorgsprincipe' schetsen en toepassen. | | | - BC
| De student kan het begrip 'voorzorgsprincipe' ook toepassen binnen de milieu-effect rapportering. | | | - BC
| De student kan de nood en de beleidsrelevantie voor de ontwikkeling van een milieu-effecten rapportage uitleggen. | | - DC
| De student kan de belangrijkste klimaatdoelstellingen en trends schetsen en het aandeel van de mobiliteit hierin plaatsen. | | | - BC
| Kan een overzicht geven van belangrijke trends en beleidsopties inzake duurzame ontwikkeling. | | | - BC
| Kan voor- en nadelen van deze trends en beleidsopties uitleggen. | - EC
| De afgestudeerde is in staat om te communiceren (zowel schriftelijk als mondeling) over zijn vakgebied (in de vorm van wetenschappelijke verslagen, presentaties, case studies en het verkeerskundig afstudeerproject) met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen (bijv. bewoners, overheden, handelaars). | | - DC
| De student communiceert over complexe maatschappelijke mobiliteitsthema's in de context van duurzame ontwikkeling. | | | - BC
| Kan data op een correcte, wetenschappelijke manier weergeven. | | | - BC
| Kan gestructureerd en duidelijk mondeling presenteren (PPT). | | | - BC
| Kan op gepaste wijze vragen beantwoorden van het publiek. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel verwerft de student een ruimer inzicht in het begrip duurzaamheid en in de beleidsmaatregelen, trends en instrumenten die een duurzame ontwikkeling van de mobiliteit beïnvloeden en sturen. De student krijgt tevens een grondig inzicht in de biosfeerprocessen en verstoringen van deze processen. De student begrijpt hoe milieu- en klimaatproblemen een impact hebben op ecosystemen en gezondheid.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De scores op het schriftelijk examen en op elk van de opdrachten uit 1e zittijd worden enkel behouden wanneer deze voldoende zijn (min 10/20). Voor opdrachten waarop men tijdens de 1e zittijd een onvoldoende gescoord heeft (<10), dient een vervangende individuele opdracht aangevraagd te worden. Daarnaast dient een herexamen gemaakt te worden wanneer men onvoldoende gescoord heeft op het examen tijdens de 1e zittijd (<10). |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides van de hoorcolleges en aanvullend studiemateriaal (publicaties, belangrijke boekhoofdstukken) worden aangeboden via Blackboard. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|