Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen | Verplicht | 224 | 8,0 | 224 | 8,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 2. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam (op moleculair, cellulair, orgaan- en organismeniveau) en heeft daartoe de noodzakelijke natuurwetenschappelijke kennis. Leerlijn 2:Fundamentele kennis (basiskennis levenswetenschappen) | - EC
| EC 3. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de relatie tussen leefmilieu en gezondheid, met speciale aandacht voor preventie in de gezondheidszorg. Leerlijn 3: Interactie gezondheid/omgeving | - EC
| EC 4. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de mechanismen van de pathologie op het niveau van molecule tot organisme met het oog op diagnose en therapie. Leerlijn 4:Kennis in pathologie toepassen op basiskennis levenswetenschappen | - EC
| EC 5. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan op een veilige manier de basislaboratoriumtechnieken binnen het biomedisch onderzoek toepassen en heeft kennis van meer geavanceerde laboratoriumtechnieken. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 6. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft kennis van veelgebruikte experimentele modellen gangbaar in het biomedisch onderzoek en kan een aantal daarvan onder begeleiding toepassen. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 7. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan onderzoeksgegevens analyseren en interpreteren. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 10. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan communiceren over zijn vakgebied met wetenschappers uit eigen of aangrenzende vakgebieden en in een brede maatschappelijke context. Leerlijn 7: Communiceren en presenteren | - EC
| EC 11. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan werken in een team en kan de persoonlijke bijdrage of het groepsproces bijsturen met het oog op de groepsdynamiek en de kwaliteit van de samenwerking. Leerlijn 8:Werken in een multidisciplinair team | - EC
| EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelfreflectie). Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole) | - EC
| EC 13. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft aandacht voor de internationale dimensie van het vakgebied. Hij/zij kan omgaan met internationale wetenschappelijke literatuur, kan mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels. Leerlijn 10: Internationale dimensie |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student(e) heeft kennis van en inzicht in reactiekinetiek en bij uitbreiding in de verzadigingskinetiek van Michaelis-Menten enzymen en van allosterische enzymen.
- De student(e) heeft kennis van en inzicht in de strategieën om de enzymactiviteit te regelen.
- De student(e) heeft kennis van en inzicht in het suiker-, vet- en stikstofmetabolisme van de mens (de belangrijkste metabole paden, hun (hormonale) regeling, wisselwerking en compartimentering) alsook van de energiesystemen gangbaar in mens en plant.
- De student(e) heeft kennis van en inzicht in de metabole adaptaties in functie van de geleverde inspanning ter bewaring van de energiehomeostase in de cel.
- De student(e) heeft kennis van en inzicht in de systemische metabole adaptaties in functie van de voedingstoestand ter bewaring van de glucose- en lipidenhomeostase met inbegrip van het belang van endocriene hormonen in dit gebeuren.
- De student(e) heeft kennis van en inzicht in de systemische metabole adaptaties bij een toestand van gestoorde glucosehomeostase (diabetes mellitus type I en type II).
- De student(e) leert deels gestuurd via opgegeven leerdoelen deels zelfgestuurd, hoofd- van bijzaken te onderscheiden zonder voorafgaandelijk hoorcollege.
- De student(e) kan onder begeleiding en volgens een aangereikt protocol op een adequate en veilige wijze in vitro experimenten uitvoeren (een enzymkinetiek opstellen, opmeten van fotosysteem I en/of II lichtreacties mbv Clark elektrode).
- De student(e) kan in kleine groep in vitro exerimenten uitvoeren.
- De student(e) kan volgende basisvaardigheden toepassen in een breder experiment: gebruik van micropipet en spectrofotometer.
- De student(e) kan de data van in vitro experimenten na verwerking in excel (grafisch: enzymkinetiek; rekenmatig: lichtreacties) presenteren en bespreken in een geschreven verslag.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 8,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. Aanwezigheid tijdens de practica is verplicht. In geval van overmacht wordt een ad hoc regeling uitgewerkt. |
|
|
|
Gevolg | Met betrekking op voorwaarde: Item 1. Studenten die ongewettigd afwezig zijn op één of beide practica, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N ongewettigd afwezig". Zie Extra info. |
|
|
|
Extra info | Studenten die ongewettigd afwezig zijn ("N ongewettigde afwezigheid") dienen betrokken practicum het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van dat practicum/workshop om het eindresultaat te verkrijgen. De student(e) dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Celbiologie (3408) (bouw van de eukaryote cel), Biomoleculen (3409) (biomoleculen), Genetica en genomica (3410) (inductie/repressie van genexpressie), Celfysiologie (3414) (metabotrope membraanreceptoren), Chemische homeostase (3415) (pH, pKa, buffer, Henderson-Hasselbalch vergelijking, oxido-reductie reactie, Gibbse vrije energie), Vaardigheidsonderwijs (3416) (Basisvaardigheden: gebruik van micropipet, gebruik van dBGS-databank, maken van verdunningen, opstellen van ijklijn) en Endocrien en voortplantingsstelsel (3616) (endocriene hormonen), |
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Lippincott's Illustrated Reviews: Biochemistry,DR Ferrier,Williams & Wilkins, Wolters Kluwer,9781975155117,(laatste editie) |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Molecular Biology of the Cell,A. Alberts,6de,Taylor & Francis
- Genummerd labschrift
|
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master biomedische wetenschappen | Verplicht | 224 | 8,0 | 224 | 8,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
- De student(e) heeft kennis van en inzicht in reactiekinetiek en bij uitbreiding in de verzadigingskinetiek van Michaelis-Menten enzymen en van allosterische enzymen.
- De student(e) heeft kennis van en inzicht in de strategieën om de enzymactiviteit te regelen.
- De student(e) heeft kennis van en inzicht in het suiker-, vet- en stikstofmetabolisme van de mens (de belangrijkste metabole paden, hun (hormonale) regeling, wisselwerking en compartimentering) alsook van de energiesystemen gangbaar in mens en plant.
- De student(e) heeft kennis van en inzicht in de metabole adaptaties in functie van de geleverde inspanning ter bewaring van de energiehomeostase in de cel.
- De student(e) heeft kennis van en inzicht in de systemische metabole adaptaties in functie van de voedingstoestand ter bewaring van de glucose- en lipidenhomeostase met inbegrip van het belang van endocriene hormonen in dit gebeuren.
- De student(e) heeft kennis van en inzicht in de systemische metabole adaptaties bij een toestand van gestoorde glucosehomeostase (diabetes mellitus type I en type II).
- De student(e) leert deels gestuurd via opgegeven leerdoelen deels zelfgestuurd, hoofd- van bijzaken te onderscheiden zonder voorafgaandelijk hoorcollege.
- De student(e) kan onder begeleiding en volgens een aangereikt protocol op een adequate en veilige wijze in vitro experimenten uitvoeren (een enzymkinetiek opstellen, opmeten van fotosysteem I en/of II lichtreacties mbv Clark elektrode).
- De student(e) kan in kleine groep in vitro exerimenten uitvoeren.
- De student(e) kan volgende basisvaardigheden toepassen in een breder experiment: gebruik van micropipet en spectrofotometer.
- De student(e) kan de data van in vitro experimenten na verwerking in excel (grafisch: enzymkinetiek; rekenmatig: lichtreacties) presenteren en bespreken in een geschreven verslag.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 8,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. Aanwezigheid tijdens de practica is verplicht. In geval van overmacht wordt een ad hoc regeling uitgewerkt. |
|
|
|
Gevolg | Met betrekking op voorwaarde: Item 1. Studenten die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer practica, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N ongewettigd afwezig". Zie Extra info. |
|
|
|
Extra info | Studenten die ongewettigd afwezig zijn ("N ongewettigde afwezigheid") dienen betrokken practicum het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van dat practicum/workshop om het eindresultaat te verkrijgen. De student(e) dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Celbiologie (3408) (bouw van de eukaryote cel), Biomoleculen (3409) (biomoleculen), Genetica en genomica (3410) (inductie/repressie van genexpressie), Celfysiologie (3414) (metabotrope membraanreceptoren), Chemische homeostase (3415) (pH, pKa, buffer, Henderson-Hasselbalch vergelijking, oxido-reductie reactie, Gibbse vrije energie), Vaardigheidsonderwijs (3416) (Basisvaardigheden: gebruik van micropipet, gebruik van dBGS-databank, maken van verdunningen, opstellen van ijklijn) en Endocrien en voortplantingsstelsel (3616) (endocriene hormonen), |
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Lippincott's Illustrated Reviews: Biochemistry,DR Ferrier,Williams & Wilkins, Wolters Kluwer,9781975155117,(laatste editie) |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Molecular Biology of the Cell,A. Alberts,6de,Taylor & Francis
- Genummerd labschrift
|
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|