Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Ontwerpvaardigheden (3497)
|
6,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 2de bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de methodes en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen. Hij/zij kan uit veel voorkomende onderzoeks- en evalatietechnieken, zelfstandig de juiste keuze maken in functie van de context en kan deze keuze verantwoorden. Hij/zij kan de onderzoeksmethode of techniek op een adequate wijze uitvoeren met de hulp van courante computertechnieken zoals softwarepakketten. | | - DC
| De student kan de diverse deelaspecten van wegontwerp, en hun invloed op de verkeersveiligheid toelichten vanuit verschillende standpunten | | | - BC
| De student kan de verschillende ontwerpparameters van weginfrastructuur op het vlak van horizontaal en vertikaal wegverloop, dwarsprofielen en discontinuïteiten, en hun invloed op verkeersveiligheid gebruiken en beoordelen. De student kan, gebruikmakend van het VWI-deel autosnelwegen, deze parameters toepassen in concrete vraagstukken. | | | - BC
| De student kan de basisprincipes van veilige en vergevingsgezinde wegen en wegbermen beschrijven en toepassen. De student kan uitleggen welke normen er opgelegd worden m.b.t. passieve veiligheid van voorwerpen en obstakels in de wegberm | | | - BC
| De student kan een overzicht geven van de belangrijkste fysische kenmerken van weginfrastructuur. Hij kan tevens beschrijven wat de mogelijke invloed van deze kenmerken op de verkeersveiligheid is. De student kan het belang en de deelaspecten van life cycle management (o.m. preventief en curatief onderhoud) weergeven. | | | - BC
| De student kan de juridische aspecten en signalisatievereisten van wegontwerp opnoemen en kan de verschillende wegbeheerders benoemen. | | - DC
| De studenten zijn in staat om in groep een gepland infrastructuurproject kritisch te toetsen vanuit verkeersveiligheidsoogpunt | | | - BC
| De studenten kunnen potentiële veiligheidsrisico's in het geplande wegontwerp identificeren, en kunnen suggesties voor verbeteringen aan het ontwerp opstellen die helpen deze risico's te reduceren. | | - DC
| De student heeft notie van risicobeheer bij de realisatie van infrastructuurprojecten en kan daarin de meerwaarde van BIM en Systems Engineering situeren | | | - BC
| De student kan de meerwaarde van BIM, Systems Engineering en het ontstaan van nieuwe contractvormen (bv. PPS en DBFM) toelichten i.k.v. de realisatie van complexe infrastructuurprojecten | | - DC
| De student kan het onderscheid maken tussen de meest gangbare procedures voor overheidsaanbestedingen en in welke context ze aangewezen zijn | | | - BC
| De student kan de kenmerken van de meest gangbare methodes van aanbesteden toelichten (bv. aanbesteding, offerte aanvraag, onderhandelingsprocedure, etc.) en beoordelen welke methode aangewezen in welke omstandigheden | | | - BC
| De student kan op een beredeneerde manier gebruik maken van het Standaardbestek 250 in een specifiek wegenisontwerp. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- Algemene inleiding
- Wegvak - zicht, horizontale en verticale trace
- dwarsprofielen
- discontinuiteiten
- kruispunten
- parkeervoorzieningen
- grondverzet, drainage en onder(fundering)
- kleinschalige bestrating
- Bitumeuze verharding
- Betonverharding
- Wegbeveiligingssystemen
- Schade aan wegverhardingen en wegverhardingsonderhoud
- BIM en Sytems Engineering (SE)
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Tijdens de 2e zittijd wordt de score op het groepswerk behouden indien hierop een voldoende behaald werd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student(e) niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, gelden volgende voorwaarden: indien de student tijdens de eerste examenkans slaagt (≥ 10/20) voor het schriftelijke examen, draagt de student(e) het resultaat over naar de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Bij dit examen is het gebruik van een gewone rekenmachine toegelaten (het intern geheugen van het toestel dient volledig leeg te zijn en grafische rekenmachines zijn niet toegelaten). Het vademecum wegontwerp - deel autosnelwegen mag ook worden gebruikt tijdens het examen. Het vademecum dient echter onbeschreven te zijn (markering en onderlijning is wel toegelaten). |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. Een student(e) slaagt voor het opleidingsonderdeel Verkeerstechnisch Ontwerp indien het samengetelde cijfer (onderdelen schriftelijke examen en permanente evaluatie) ≥ 10/20 is én de student(e) voor beide onderdelen (schriftelijke examen en permanente evaluatie) een “tolereerbaar” examenresultaat (≥8/20) behaalt. 2. Actieve deelname tijdens de groepsopdracht is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | 1. Een student(e) die op een onderdeel een niet-tolereerbaar cijfer behaalt en een rekenkundig gewogen gemiddeld behaalt ≥ 10, krijgt als eindresultaat in zijn/haar studentendossier een 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. 2. Indien ongewettigd afwezig, of bij laattijdig indienen, of bij niet-actieve deelname (bijv. op basis van peer-assessment of co-assessment) kan dit tot een aangepaste score leiden op de groepsopdracht |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student(e) niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, gelden volgende voorwaarden: 1. indien de student tijdens de eerste examenkans slaagt (≥ 10/20) voor het schriftelijke examen, draagt de student(e) het resultaat over naar de tweede examenkans. 2. indien de student tijdens de eerste examenkans slaagt (≥ 10/20) op het onderdeel groepsopdracht dient deze opdracht niet hernomen te worden. De score wordt in dat geval overgenomen naar de tweede zittijd. Bij een onvoldoende op de groepsopdracht zal de student een individuele opdracht toegewezen krijgen. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student is vertrouwd met belangrijke concepten uit het wegontwerp zoals dwarsprofiel, horizontaal en vertikaal alignment, rechtstand, boog, profiel van de vrije ruimte, etc. en weet wat de belangrijkste eisen zijn voor het ontwerp van voorzieningen voor verschillende weggebruikers (fietser, voetganger, OV, auto).
De student heeft tevens een basisvaardigheid in het ontwerpen van lengte- en dwarsprofiel. |
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Vademecum Weginfrastructuur - deel autosnelwegen |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides over diverse onderwerpen gepost op Blackboard |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Het Standaardbestek 250 voor wegenbouw Het Vademecum veilige wegen en kruispunten |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Voor het onderdeel theorie 'wegontwerp' sluiten de studenten aan bij het OPO 'Infrastructuur 1' in 2e Ba IIW- bouwkunde.
Daarnaast zijn er werkzittingen specifiek voor de studenten mobiliteitswetenschappen. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|