Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 2de bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
schakelprogramma master in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde is in staat in teamverband naar oplossingen toe te werken, ook in overleg met andere disciplines. Hij/zij staat open voor het gedachtegoed van andere relevante disciplines. | | - DC
| De studenten kunnen in teamverband communiceren met verschillende stakeholders en houden rekening met meerdere disciplines die invloed kunnen uitoefenen op de stakeholders. | | | - BC
| Uitwerken van een communicatie- en participatietraject voor een mobiliteit gerelateerd project, waarin verschillende stakeholders betrokken zijn. | | | - BC
| De studenten kunnen aan de hand van een logboek demonstreren hoe het teamwerk is verlopen. | - EC
| De afgestudeerde beschouwt de maatschappij in zijn geheel als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten. De bachelor kan naast de maatschappij ook de andere stakeholders (belanghebbenden) en hun specifieke belangen identificeren en hiermee rekening houden in zijn aanpak. | | - DC
| De studenten kunnen beschrijven en beredeneren welke stakeholders invloeden ondervinden van het mobiliteitsbeleid en welke stakeholders betrokken zijn in eenvoudige en concrete verkeers- en vervoersproblemen. | | | - BC
| Identificeren van stakeholders. | | | - BC
| Beschrijven waarom die maatschappelijke groep als stakeholder moet worden geïdentificeerd. | | - DC
| De studenten kunnen beredeneren en beschrijven welke invloed stakeholders mogelijk zullen ervaren van een advies met betrekking tot een eenvoudig en concreet verkeers- en vervoersprobleem en de studenten kunnen hierover een standpunt innemen en dit beargumenteren. | - EC
| De afgestudeerde is in staat om te communiceren (zowel schriftelijk als mondeling) over zijn vakgebied (in de vorm van wetenschappelijke verslagen, presentaties, case studies en het verkeerskundig afstudeerproject) met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen (bijv. bewoners, overheden, handelaars). | | - DC
| De studenten kunnen een draagvlak creëren voor een mobiliteitsproject. | | | - BC
| Uitwerken van participatie initiatieven met betrekking tot verschillende stakeholders. | | | - BC
| Instaan voor de communicatie naar de verschillende stakeholders | - EC
| De afgestudeerde heeft een gedegen interdisciplinaire kennis en inzicht in de belangrijkste theorieën en bevindingen van de verschillende basisdisciplines in mobiliteitswetenschappen. | | - DC
| De student kan het belang en de technieken van participatie toelichten | | | - BC
| De student kan verschillende vormen en instrumenten van participatie beschrijven, alsook reflecteren over hun mogelijke voor- en nadelen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het vak Communicatie en participatie wordt de klemtoon op 4 aspecten gelegd: stakeholders, communicatie, participatie en draagvlak creëren.
De studenten leren welke stakeholders er betrokken zijn bij mobiliteitsprojecten en hoe zij moeten communiceren met de stakeholders. Vervolgens leren ze hoe er een draagvlak gecreëerd kan worden voor een mobiliteitsproject. Studenten leren tijdens welke fasen in het planningsproces aan participatie kan gedaan worden en welke participatievormen hieraan gekoppeld kunnen worden. Aansluitend zullen verschillende participatiemogelijkheden toegelicht worden aan de hand van praktijkvoorbeelden.
Verder krijgt de student inzicht in het verzamelen van kwalitatieve data via focusgroepen en leren ze hoe ze deze op een gestructureerde manier kunnen analyseren.
Tot slot werken de studenten rond een communicatie en participatietraject voor een mobiliteitsgerelateerd project. De studenten schrijven hierover een paper en presenteren hun resultaat. De studenten wonen ook een participatiemoment bij en maken hier een verslag over.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student behoudt zijn deelcijfer indien hierop in eerste zittijd minimaal een score van 10/20 werd behaald. Bij een onvoldoende dient de paper in tweede zit (individueel) herwerkt te worden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Deelcijfer op de presentatie (10%) uit de onderwijsperiode blijft behouden. Ook in het geval van een onvoldoende (< 10/20) is er geen mogelijkheid om dit deelcijfer te verbeteren tijdens de tweede examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Het tijdig inleveren van de opdracht (evaluatie tijdens onderwijsperiode) is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de opdracht (evaluatie tijdens onderwijsperiode) niet of na de deadline ingeleverd is, kan dit leiden tot een N als eindresultaat. |
|
|
|
Extra info | Indien de student 2e zit heeft, dient de student navraag te doen bij de docent welk(e) onderde(e)l(en) hernomen moeten worden tijdens 2e zit. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Laat ons zeggen dat het (de) shit wordt. Communicatiestrategieën voor infrastructuur- en mobiliteitsprojecten.,Bart Derison,Politea,9782509035714 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De presentaties van de hoorcolleges en gastcolleges worden via Blackboard ter beschikking gesteld.
Lesmateriaal en opdrachten voor werkzittingen worden eveneens via Blackboard aangereikt. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- De participatiegetuigen,Philippe De Vries,Politea
- Help, er ligt een weg in mijn tuin! Op zoek naar draagvlak en participatie. Communiceren over wegenwerken.,Bart Derison ; Noël Slangen,Lannoo Campus
|
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|