Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Casestudie 1 (1558)
|
6,0 stptn |
|
|
Verkeersonderzoeksmethodologie (3499)
|
6,0 stptn |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Verkeersplanning (1381)
|
6,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de mobiliteitswetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde kan zelfstandig en zelfsturend kennis opbouwen. Hij is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle. | | - DC
| De student plant zelfstandig zijn/haar werk en bewaakt deze planning. De student houdt hierbij een heldere planning aan en gaat passend met de beschikbare tijd om. | | | - BC
| Het tijdig kunnen afwerken en inleveren van de (deel)opdrachten met voldoende kwaliteit. | - EC
| De afgestudeerde is in staat om te communiceren (zowel schriftelijk als mondeling) over zijn vakgebied (in de vorm van wetenschappelijke verslagen, presentaties, case studies en het verkeerskundig afstudeerproject) met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen (bijv. bewoners, overheden, handelaars). | | - DC
| De student kan de ondernomen stappen, gemaakte aannames en vastgestelde conclusies van zijn mobiliteitseffectenrapport zowel mondeling als schriftelijk toelichten. | | | - BC
| De student kan de ondernomen stappen om tot zijn conclusies te komen op een gestructureerde en begrijpelijke manier beschrijven | | | - BC
| De student kan aangeven welke aannames en kencijfers gebruikt werden en waarom | | | - BC
| De student is in staat om op basis van de gemaakte berekeningen onderbouwde conclusies te trekken en beleidsadvies te formuleren. | | - DC
| De student is in staat op een professionele manier te rapporteren en te reflecteren over mobiliteitseffectenrapporten | | | - BC
| De student is in staat om zijn mobiliteitseffectenrapport (genomen stappen, gemaakte aannames en conclusies) op een professionele manier mondeling te verdedigen tegenover medestudenten en docent | | | - BC
| In het mobiliteitseffectenrapport wordt correcte en professionele taal gebruikt. Het eindrapport heeft een verzorgde en professionele layout. | | | - BC
| De student is in staat kritisch te reflecteren over het werk van andere studenten, en geeft opbouwende kritiek/feedback bij de mobiliteitseffectenrapporten van medestudenten. | | | - BC
| De student is in staat de opmerkingen van medestudenten en docenten op de tussentijdse deelrapporten te benutten om de kwaliteit van zijn eindrapport te verbeteren. | - EC
| De afgestudeerde heeft een gedegen interdisciplinaire kennis en inzicht in de belangrijkste theorieën en bevindingen van de verschillende basisdisciplines in mobiliteitswetenschappen. | | - DC
| De student verwerft de kennis over de mogelijke mobiliteitsstudies die door de overheid zijn opgesteld. | | - DC
| De student verwerft de kennis over simulatoronderzoek | | - DC
| De student verwerft de kennis en waarde over OVG uit diverse landen | - EC
| De afgestudeerde heeft een gedegen kennis en inzicht in de methodes en (onderzoeks)technieken van de mobiliteitswetenschappen. Hij/zij kan uit veel voorkomende onderzoeks- en evalatietechnieken, zelfstandig de juiste keuze maken in functie van de context en kan deze keuze verantwoorden. Hij/zij kan de onderzoeksmethode of techniek op een adequate wijze uitvoeren met de hulp van courante computertechnieken zoals softwarepakketten. | | - DC
| De student is in staat een ruimtelijke ontwikkeling kritisch te toetsen vanuit mobiliteitsoogpunt in een mobiliteitseffectenrapport (MOBER) | | | - BC
| De student kan de voor het projectgebied essentiële informatie uit beleidsdocumenten en plannen halen en gestructureerd samenvatten. | | | - BC
| De student kan een mobiliteitsrapport opstellen volgens de vereisten, richtlijnen en kencijfers die vastgelegd zijn in het richtlijnenboek. | | | - BC
| De studenten verzamelen noodzakelijke informatie door het uitvoeren van typische mobiliteitsonderzoekstechnieken, zoals een kentekenonderzoek en een parkeeronderzoek | | | - BC
| De student kan autonoom bijkomend cijfermateriaal of documentatie raadplegen en integreren in het rapport om zijn berekeningen te verfijnen. Waar nodig kan de student beredeneerde en weloverwogen aannames maken in zijn berekeningen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Binnen het vak verkeerskundig onderzoek leert de student onder andere:
- de inhoud, methodieken en waarden van het onderzoek verplaatsingsgedrag (OVG). Hierbij komt zowel het Vlaams onderzoek verplaatsingsgedrag als ook andere onderzoeken aan bod.
- de inhoud, vormen en waarden van simulatoronderzoek.
- de diverse Vlaamse mobiliteitsstudies die uitgevoerd kunnen/moeten worden bij een ruimtelijke ontwikkeling- om een mobiliteitstoets nl. mobiliteitseffectenrapport (MOBER) op te stellen. Binnen de MOBER worden onder andere volgende aspecten behandeld:
- het onderzoeken en vertalen van de belangrijkste contextfactoren op het onderzoek
- het opstellen van een huidig en toekomstig bereikbaarheidsprofiel en mobiliteitsprofiel volgens het STOP-principe inclusief het voorbereiden, uitvoeren en verwerken van veldwerk (parkeeronderzoek, tellingen) en/of het interpreteren en analyseren van data van een verkeersmodel of op basis van modelcijfers
- het gebruik van kencijfers bij het voorspellen van de hoeveelheid verkeer in de toekomst verdeeld over het netwerk
- het onderzoeken van diverse typen knelpunten en hiervoor advies geven.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van de paper blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student voor de paper een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De punten van het schriftelijk examen blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | - Een student moet minstens een tolereerbaar cijfer behalen (8/20) op de paper en het schriftelijk examen om te kunnen slagen voor het volledige opleidingsonderdeel. - Een student levert tijdig de finale opdracht in, waarin een invulling wordt gegeven aan alle aspecten die door de docent gevraagd zijn. |
|
|
|
Gevolg | - Een student die op de paper of het schriftelijk examen minder dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat fail. - Indien de finale opdracht niet tijdig of volwaardig wordt ingediend, krijgt de student als eindresultaat N. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student 2e zit heeft, dient de student navraag te doen bij de docent welk(e) onderde(e)l(en) hernomen moeten worden tijdens 2e zit. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
- De student kan een kentekenonderzoek voorbereiden, uitvoeren en analyseren.
- De student kan een parkeeronderzoek voorbereiden, uitvoeren en analyseren.
- De student kan een locatie ruimtelijk situeren op 3 niveaus
- De student kent het STOP-principe en kan dit toepassen
- De student kan een intensiteit en capaciteit van een weg/kruispunt bepalen en hieruit de benodigde conclusies maken
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Studiemateriaal wordt via Blackboard ter beschikking gesteld aan de student. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Voor het uitvoeren van de MOBER-opdracht kunnen studenten gebruik maken van beschikbare software op de computers van de Universiteit Hasselt, waaronder Kenteko, Strodio en Capacito. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|