Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Français des affaires 1 (3550)
|
3,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de handelswetenschappen | Overgangscurriculum | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor handelswetenschappen bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemerszin)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen toont een ondernemende ingesteldheid. (Zelfsturing en ondernemerszin)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)
| - EC
| De bachelor handelswetenschappen identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness)
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student leert vlot communiceren binnen die fasen van de handelstransactie waarmee hoger kaderpersoneel (frequent) geconfronteerd wordt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat voor deze personeelscategorie vooral de mondelinge vaardigheden uiterst belangrijk zijn. Daarom gaat een bijzondere aandacht uit naar offerte-onderhandelingen en klachtenbehandeling in telefoon- en face-to-face gesprekken. Dergelijke gespreksvaardigheid vergt niet enkel specifieke lexicale en inhoudelijke kennis maar tevens vaardigheid op het vlak van onderhandelen. Hierbij wordt de student expliciet gewezen op verschillen tussen zijn eigen (Vlaamse) cultuur en deze van zijn francofone gesprekspartner.
Bovendien heeft de cursus tot doel authentieke, actuele socio-economische documenten (geschreven en gesproken) te leren analyseren, synthetiseren en, vooral, hierover een gefundeerde mening te formuleren en te verdedigen, vooral in interactie (discussies).
|
|
|
|
|
|
|
Standaard geen contactmomenten (overgangscurriculum) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 33 % |
|
|
|
Andere: | schrijven van een mail (open-boek) |
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 67 % |
|
|
Andere: | rollenspel (simulatie) |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Threshold (B1) en deels Vantage (B2) van het (Gemeenschappelijk) Europees Referentiekader (voor Moderne Vreemde Talen) - (G)ERK(T)[1], namelijk het gedeelte verworven tijdens het opleidingsonderdeel 'Economisch en Zakelijk Frans 1' (3550 - UHasselt). Dit houdt voornamelijk in verstaan en produceren binnen de omgevingscontexten (afspraken maken, bedrijf situeren, eerste professionele ontmoeting, bedrijfspresentatie...) die voorafgaan aan de zakelijke gesprekken op managementniveau. Ook dienen de studenten reeds enige noties te hebben van cultuurverschillen, zoals deze geïntegreerd werden in de opleiding 'Economisch en zakelijk Frans 1'.
[1] Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen, Nederlandse Taalunie, 2006 (ISBN-10: 90-70593-08-4). |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Verjans M., A. Gelan, Interculturele Communicatie voor Kaderpersoneel FRANS - Plurilingua, module Nederlands - Français (software), ISBN 9077506012, Diepenbeek, CommArt International, te bestellen via www.commart.eu.
- Kerkhofs C., M. Verjans, W. Clijsters, Gr@mVoc (software), ISBN 9077506306, Diepenbeek, CommArt International, te bestellen via www.commart.eu.
- Verjans M., e-syllabus (bijkomende informatie) Français des affaires 2, UHasselt-CTL, 2021 (ter beschikking via e-Leeromgeving).
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
- De Spiegeleer J., Sinjan R. & H. Weekers, Grammaire 2000, ISBN 978-90-301-3800-6, Mechelen, Plantyn, 2012 (of recenter)
- Clijsters W. & M. Verjans, Bescherelle, De kunst van het vervoegen, ISBN 978-2-218-96536-4, Paris, Didier Hatier, 2015
- Clijsters W., M. Verjans, et al., http://www.olyfran.org/ (tous les aspects de la langue, degré de difficultés 4) en www.linguacluster.eu (Talenplein)
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|