Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Biofysica (3413)
|
4,0 stptn |
|
|
Biomoleculen (3409)
|
6,0 stptn |
|
|
Celbiologie (3408)
|
8,0 stptn |
|
|
Celfysiologie (3414)
|
10,0 stptn |
|
|
Chemische homeostase (3415)
|
4,0 stptn |
|
|
Functionele morfologie (3412)
|
10,0 stptn |
|
|
Genetica en genomica (3410)
|
10,0 stptn |
|
|
Statistiek in genetica (3411)
|
4,0 stptn |
|
|
Vaardigheidsonderwijs (3416)
|
3,0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Biofysica (3609)
|
4,0 stptn |
|
|
Biomoleculen (3606)
|
7,0 stptn |
|
|
Celbiologie (3408)
|
8,0 stptn |
|
|
Celfysiologie (3414)
|
10,0 stptn |
|
|
Chemische homeostase (3415)
|
4,0 stptn |
|
|
Functionele anatomie (3607)
|
4,0 stptn |
|
|
Functionele histologie (3608)
|
6,0 stptn |
|
|
Genetica en genomica (3410)
|
10,0 stptn |
|
|
Statistiek in genetica (3411)
|
4,0 stptn |
|
|
Vaardigheidsonderwijs (3416)
|
3,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen | Keuze | 84 | 3,0 | 84 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 10. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan communiceren over zijn vakgebied met wetenschappers uit eigen of aangrenzende vakgebieden en in een brede maatschappelijke context. Leerlijn 7: Communiceren en presenteren | | - DC
| De student beheerst in het Frans het wetenschappelijk jargon van belangrijke domeinen binnen zijn opleiding. Hij kan dit jargon actief gebruiken bij het communiceren in diverse contexten. | - EC
| EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelfreflectie). Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole) | | - DC
| De student kan autonoom in de e-learning module 'Interculturele communicatie voor Kaderpersoneel' de nodige theoretische kennis opbouwen en deze toepassen in concrete oefeningen in deze e-learning omgeving. Hij is in staat ifv de ingebouwde feedback op zijn vorderingen (scores) concreet te plannen of en wanneer hij de oefeningen en theorie (opnieuw) dient door te nemen om zo optimaal te kunnen deelnemen aan de colleges. | - EC
| EC 13. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft aandacht voor de internationale dimensie van het vakgebied. Hij/zij kan omgaan met internationale wetenschappelijke literatuur, kan mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels. Leerlijn 10: Internationale dimensie | | - DC
| De student kan in het Frans het correcte taalregister hanteren evenals in beperkte mate reeds rekening houden met cultuurverschillen tussen eigen broncultuur (i.c. Vlaamse) en twee Franstalige culturen (i.c. Wallonië en Frankrijk). | | - DC
| De student kan in het Frans internationaal contacten leggen en onderhouden en dit via telefoon en mail evenals via face-to-face gesprekken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Algemene formules bij het telefoneren, algemene informatie vragen en geven via telefoon (en hierbij opvallende cultuurverschillen VL-FR)
Telefonisch afspraken vastleggen - eerste 10 minuten van een eerste face-to-face ontmoeting (en hierbij opvallende cultuurverschillen VL-FR)
Algemene formules van mail en brief (en hierbij opvallende cultuurverschillen VL-FR)
Bedrijfspresentatie (met basis wetenschappelijk jargon)
Wetenschappelijk jargon in de praktijk (verdieping)
Het gaat om de niveaus B1 (Threshold) en deels B2 (Vantage) van het ERK (Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen, Nederlandse Taalunie, 2006, p. 26, ISBN-10: 90-70593-08-4).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
interactief leergesprek ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 58 % |
|
|
|
|
Mondeling examen | 42 % |
|
Andere: | rollenspel met docent + mail schrijven |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | In de tweede examenkans wordt dezelfde evaluatievorm gehanteerd, maar vindt de presentatie plaats tijdens de examenperiode, gekoppeld aan het mondeling examen. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Waystage (A2) en grotendeels Threshold (B1) van het (Gemeenschappelijk) Europees Referentiekader (voor Moderne Vreemde Talen) - ERK
"(B1 globale schaal) Kan de belangrijkste punten begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, op school en in de vrije tijd. Kan zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden tijdens reizen in gebieden waar de taal wordt gesproken. Kan een eenvoudige lopende tekst produceren over onderwerpen die vertrouwd zijn of die van persoonlijk belang zijn. Kan een beschrijving geven van ervaringen en gebeurtenissen, dromen, verwachtingen en ambities en kan kort redenen en verklaringen geven voor meningen en plannen."
Dit betekent met goed gevolg het Frans van een Vlaamse ASO-afdeling doorlopen hebben.
Globale schaal van de 6 grote niveaus van het ERK: zie Blackboard |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Verjans M. & A. Gelan, Interculturele Communicatie voor Kaderpersoneel FRANS, reeks Plurilingua, module Nederlands-Frans, software (online), ISBN 9077506012, Diepenbeek: CommArt Int. NV, te bestellen via www.commart.eu (inlog 1, 2 of 3 jaar)
- Horemans K., Cursusdocumenten beschikbaar in Blackboard
- Recente wetenschappelijke artikels, beschikbaar via Blackboard
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Volledig vrijblijvend leermateriaal (ter remediëring; wordt niet behandeld tijdens de colleges)
- Clijsters W., Verjans M., et al.,http://www.linguacluster.org/nl/talenplein, meerkeuzevragen Frans met feedback, niveau's A1 tot C1 van het ERK
- De Spiegeleer J., Sinjan R. & H. Weekers, Grammaire 2000, ISBN 978-90-301-3800-6, Mechelen, Plantyn, 2012 (of recenter)
- Clijsters W. & M. Verjans, Bescherelle, De kunst van het vervoegen, ISBN 978-2-218-96536-4, Paris, Didier Hatier, 2015
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Een grondige voorbereiding van alle colleges evenals een enthousiaste, actieve deelname aan alle colleges zijn noodzakelijk om de einddoelstellingen te behalen en te slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|