Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Biofysica (3413)
|
4,0 stptn |
|
|
Biomoleculen (3409)
|
6,0 stptn |
|
|
Celbiologie (3408)
|
8,0 stptn |
|
|
Celfysiologie (3414)
|
10,0 stptn |
|
|
Chemische homeostase (3415)
|
4,0 stptn |
|
|
Functionele morfologie (3412)
|
10,0 stptn |
|
|
Genetica en genomica (3410)
|
10,0 stptn |
|
|
Statistiek in genetica (3411)
|
4,0 stptn |
|
|
Vaardigheidsonderwijs (3416)
|
3,0 stptn |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Biomedische neurowetenschappen (3610)
|
7,0 stptn |
|
|
Toxicologie (3626)
|
7,0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Biofysica (3609)
|
4,0 stptn |
|
|
Biomoleculen (3606)
|
7,0 stptn |
|
|
Celbiologie (3408)
|
8,0 stptn |
|
|
Celfysiologie (3414)
|
10,0 stptn |
|
|
Chemische homeostase (3415)
|
4,0 stptn |
|
|
Functionele anatomie (3607)
|
4,0 stptn |
|
|
Functionele histologie (3608)
|
6,0 stptn |
|
|
Genetica en genomica (3410)
|
10,0 stptn |
|
|
Statistiek in genetica (3411)
|
4,0 stptn |
|
|
Vaardigheidsonderwijs (3416)
|
3,0 stptn |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Biomedische neurowetenschappen (3610)
|
7,0 stptn |
|
|
Toxicologie (3626)
|
7,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen | Verplicht | 84 | 3,0 | 84 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. Leerlijn 1:Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen | - EC
| EC 2. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam (op moleculair, cellulair, orgaan- en organismeniveau) en heeft daartoe de noodzakelijke natuurwetenschappelijke kennis. Leerlijn 2:Fundamentele kennis (basiskennis levenswetenschappen) | - EC
| EC 4. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de mechanismen van de pathologie op het niveau van molecule tot organisme met het oog op diagnose en therapie. Leerlijn 4:Kennis in pathologie toepassen op basiskennis levenswetenschappen | - EC
| EC 5. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan op een veilige manier de basislaboratoriumtechnieken binnen het biomedisch onderzoek toepassen en heeft kennis van meer geavanceerde laboratoriumtechnieken. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 8. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan literatuuronderzoek uitvoeren en op basis hiervan een aanzet geven tot verder onderzoek, eigen meetresultaten kritisch vergelijken met resultaten van anderen en een remediëring van een eenvoudig experimentele proefopzet voorstellen. Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking) | - EC
| EC 10. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan communiceren over zijn vakgebied met wetenschappers uit eigen of aangrenzende vakgebieden en in een brede maatschappelijke context. Leerlijn 7: Communiceren en presenteren | - EC
| EC 11. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan werken in een team en kan de persoonlijke bijdrage of het groepsproces bijsturen met het oog op de groepsdynamiek en de kwaliteit van de samenwerking. Leerlijn 8:Werken in een multidisciplinair team | - EC
| EC 12. De bachelor in de biomedische wetenschappen is in staat om de eigen leerprocessen te plannen, te evalueren en te sturen (zelfreflectie). Leerlijn 9: Zelfsturend handelen en leren (zelfreflectie en kwaliteitscontrole) | - EC
| EC 13. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft aandacht voor de internationale dimensie van het vakgebied. Hij/zij kan omgaan met internationale wetenschappelijke literatuur, kan mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels. Leerlijn 10: Internationale dimensie | - EC
| EC 14: De bachelor biomedische wetenschappen heeft inzicht in de werkingsprincipes van verschillende (innovatieve) technologieën binnen diagnose en therapie. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het vak 'moleculaire mechanismen van neurologische ziekten' worden symptomen, diagnose, pathologie, het ziekteproces en behandeling van neurologische aandoeningen besproken. Volgende topics komen aan bod.
Basis farmacologie
Neurodegeneratieve aandoeningen algemeen
Alzheimer's disease
Parkinson's disease
Pijn
Psychopathieën
Depressie
Schizofrenie
Drugs of abuse
De leerdoelen van deze cursus zijn :
De student kent de belangrijkste neurologische ziekten, en de respectievelijke diagnostische en pathologische kenmerken, symptomen, genetische factoren en behandeling van de belangrijkste neurologische ziekten.
De student heeft inzicht in farmacologische basisprincipes (farmacokinetiek/farmacodynamiek).
De student kent de farmacologische toepassingen gerelateerd aan neurologische aandoeningen.
De student heeft inzicht in de moleculaire mechanismen van neurologische aandoeningen en hoe deze gebruikt worden voor de identificatie van therapeutische doelwitten voor neurologische ziekten. Ze kennen verschillende therapeutische toepassingen, inclusief gentherapie, immunisatietherapie en klassieke farmacologische therapieën. Ze kennen de verschillen tussen symptomatische, preventieve en curatieve behandelingen.
De student kan de cellulaire werkingsmechanismen hiervan uitleggen en dit relateren aan het misbruik van medicatie.
De student heeft inzicht in verschillende neurotransmitter systemen die betrokken zijn in de neurologische aandoeningen.
De student heeft kritisch inzicht in huidig onderzoek naar de moleculaire mechanismen en kan op basis daarvan een nieuwe onderzoeksvraag formuleren en theoretisch uitwerken.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | aanwezigheid is vereist |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | geslaagd |
|
|
|
|
|
|
Andere: | Presentatie van het groepswerk; dit omvat ook peer evaluatie gebruik makend van het programma Buddy Check |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1)Aanwezigheid tijdens de practica is verplicht.
2) Bij het groepswerk wordt voldoende inbreng van elke student verwacht. |
|
|
|
Gevolg | 1) Studenten die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer practica, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N-ongewettigd afwezig" en dienen dit practicum het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van dat practicum (bijvoorbeeld een afgetekend verslag) om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar.
2) Een student bij wie de bijdrage van het groepswerk mogelijk beduidend kleiner is dan bij de rest van de groepsleden, zal het stappenproces inzake meeliftgedrag doorlopen zoals beschreven op Blackboard. Gedurende de looptijd van deze procedure krijgt de student tijdelijk een X score (geen examencijfer beschikbaar) voor het OPO. Indien meeliftgedrag wordt vastgesteld, zal de student in de eerste examenperiode een F (fail) krijgen als eindbeoordeling en moet een vervangopdracht uitgevoerd worden in de tweede examenperiode. De resultaten van de andere evaluatie-onderdelen kunnen worden behouden in tweede zittijd indien de student hierop reeds een slaagcijfer of tolereerbare voldoende behaalde. |
|
|
|
Extra info | Bij het groepswerk wordt voldoende inbreng van elke student verwacht. De peer-evaluatie gebeurt via het Buddycheck programma op Blackboard. De factor die door dit programma wordt berekend, wordt vermenigvuldigd met de score van het groepswerk voor iedere student. De berekeningswijze en het verloop van de peer-evaluatie wordt verder uiteengezet op Blackboard. Is er sprake van een mogelijk beduidend kleinere bijdrage, dan zal het stappenproces inzake meeliftgedrag opgestart worden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De score behaald op de presentatie en het practicum blijven behouden. Het schriftelijke examen kan opnieuw gedaan worden bij de tweede examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Vereiste begincompetenties omvatten:
Toxicologie
Biomedische neurowetenschappen
Celfysiologie
Moleculaire genetica |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Principles of Pharmacology,Golan D.E.,4th,Wolters Kluwer,9781496320575 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal voor deze cursus omvat de verschillende presentaties van de docenten, die beschikbaar gesteld worden via BB. |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master biomedische wetenschappen | Verplicht | 84 | 3,0 | 84 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
In het vak 'moleculaire mechanismen van neurologische ziekten' worden symptomen, diagnose, pathologie, het ziekteproces en behandeling van neurologische aandoeningen besproken. Volgende topics komen aan bod.
Basis farmacologie
Neurodegeneratieve aandoeningen algemeen
Alzheimer's disease
Parkinson's disease
Pijn
Psychopathieën
Depressie
Schizofrenie
Drugs of abuse
De leerdoelen van deze cursus zijn :
De student kent de belangrijkste neurologische ziekten, en de respectievelijke diagnostische en pathologische kenmerken, symptomen, genetische factoren en behandeling van de belangrijkste neurologische ziekten.
De student heeft inzicht in farmacologische basisprincipes (farmacokinetiek/farmacodynamiek).
De student kent de farmacologische toepassingen gerelateerd aan neurologische aandoeningen.
De student heeft inzicht in de moleculaire mechanismen van neurologische aandoeningen en hoe deze gebruikt worden voor de identificatie van therapeutische doelwitten voor neurologische ziekten. Ze kennen verschillende therapeutische toepassingen, inclusief gentherapie, immunisatietherapie en klassieke farmacologische therapieën. Ze kennen de verschillen tussen symptomatische, preventieve en curatieve behandelingen.
De student kan de cellulaire werkingsmechanismen hiervan uitleggen en dit relateren aan het misbruik van medicatie.
De student heeft inzicht in verschillende neurotransmitter systemen die betrokken zijn in de neurologische aandoeningen.
De student heeft kritisch inzicht in huidig onderzoek naar de moleculaire mechanismen en kan op basis daarvan een nieuwe onderzoeksvraag formuleren en theoretisch uitwerken.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | aanwezigheid is vereist |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | geslaagd |
|
|
|
|
|
|
Andere: | Presentatie van het groepswerk; dit omvat ook peer evaluatie gebruik maken van het programma Buddy Check |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1) Aanwezigheid tijdens de practica is verplicht.
2) Bij het groepswerk wordt voldoende inbreng van elke student verwacht |
|
|
|
Gevolg | 1) Studenten die ongewettigd afwezig zijn op 1 of meer practica, krijgen voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een "N-ongewettigd afwezig" en dienen dit practicum het komende academiejaar bij te wonen en te voldoen aan de gestelde eisen van dat practicum (bijvoorbeeld een afgetekend verslag) om het eindresultaat te verkrijgen. De student dient zich in dit geval in het komende academiejaar opnieuw in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel. Deelcijfers kunnen in dit geval overgedragen worden naar volgend academiejaar.
2) Een student bij wie de bijdrage van het groepswerk mogelijk beduidend kleiner is dan bij de rest van de groepsleden, zal het stappenproces inzake meeliftgedrag doorlopen zoals beschreven op Blackboard. Gedurende de looptijd van deze procedure krijgt de student tijdelijk een X score (geen examencijfer beschikbaar) voor het OPO. Indien meeliftgedrag wordt vastgesteld, zal de student in de eerste examenperiode een F (fail) krijgen als eindbeoordeling en moet een vervangopdracht uitgevoerd worden in de tweede examenperiode. De resultaten van de andere evaluatie-onderdelen kunnen worden behouden in tweede zittijd indien de student hierop reeds een slaagcijfer of tolereerbare voldoende behaalde. |
|
|
|
Extra info | Bij het groepswerk wordt voldoende inbreng van elke student verwacht. De peer-evaluatie gebeurt via het Buddycheck programma op Blackboard. De factor die door dit programma wordt berekend, wordt vermenigvuldigd met de score van het groepswerk voor iedere student. De berekeningswijze en het verloop van de peer-evaluatie wordt verder uiteengezet op Blackboard. Is er sprake van een mogelijk beduidend kleinere bijdrage, dan zal het stappenproces inzake meeliftgedrag opgestart worden. |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
Vereiste begincompetenties omvatten:
Toxicologie
Biomedische neurowetenschappen
Celfysiologie
Moleculaire genetica |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Principles of Pharmacology,Golan D.E.,4th,Wolters Kluwer,9781496320575 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal voor deze cursus omvat de verschillende presentaties van de docenten, die beschikbaar gesteld worden via BB. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|