Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Micro-economie (1309)
|
6,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 2de bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor TEW houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness) | - EC
| De bachelor TEW is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder Awareness) | - EC
| De bachelor TEW kan strategische beleidsvraagstukken benaderen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor TEW kan inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toepassen bij de analyse van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor TEW kan het strategisch beleid van een organisatie evalueren met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De bachelor TEW kan veranderende omgevingsfactoren identificeren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel verdiept en verbreedt de inhoud van het opleidingsonderdeel Micro-Economie 1, gebaseerd op een modelmatige benadering met gebruik van grafische en wiskundige optimalisatietechnieken. Uitgangspunt is dat economische handelingen doelgericht zijn: de beperkte middelen die een agent ter beschikking heeft worden efficiënt gebruikt om een bepaalde doelstelling te bereiken. Zulke keuzesituaties worden gekaderd als optimalisaties onder beperkingen.
Bijzondere aandacht hierbij gaat uit naar winstmaximalisatie (producentenzijde) binnen verschillende marktstructuren zoals perfecte competitie, monopolistische competitie, oligopolie (Nash, Cournot, von Stackelberg en Bertrand), monopolie en monopsonie. Daarnaast bestuderen we optimale productiebeslissingen en prijszetting m.i.v. prijsdiscriminatie zowel binnen verschillende marktstructuren als op input- en outputmarkten. Verder gaan we na wat de impact is van marktfalingen, zoals bijvoorbeeld externe effecten en asymmetrische informatie, op welvaart en beslissingen aangaande productie en prijs. Ten slotte bestuderen we wanneer en hoe de overheid de welvaart in een land in aawezigheid van marktfalingen kan maximaliseren. Kortom, in dit opleidingsonderdeel staat de analyse van economische efficiëntie en marktfalingen centraal.
Met behulp van concrete gevalstudies zal aangegeven worden hoe micro-economische concepten en optimalisatieproblemen gebruikt kunnen worden bij het analyseren en oplossen van economische vraagstukken uit de bedrijfspraktijk van een toegepast econoom.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student heeft de volgende kennis en vaardigheden uit Micro-Economie 1:
- de student kan de verschillende marktvormen (perfecte competitie, monopolie, monopolistische competitie en oligopolie) uitleggen;
- de student kan optimale prijzen en productiehoeveelheden berekenen in de belangrijkste marktvormen;
- de student kan de theorie van het aanbod en de theorie van de vraag uitleggen;
- de student kan productie-, kosten- en aanbodsfuncties opstellen voor bedrijven, zowel voor de korte als voor de lange termijn;
- de student kan de belangrijkste marktfalingen herkennen en uitleggen welke gevolgen deze hebben op de marktuitkomsten;
- de student is vertrouwd met de rol van de overheid als tussenkomst voor marktfalingen.
De student heeft de volgende kennis en vaardigheden uit Wiskunde voor Bedrijfseconomen:
- de student kan grafieken in twee dimensies interpreteren en tekenen;
- de student kan partiële afgeleiden berekenen voor functies uit één of meerdere veranderlijken;
- de student kan integralen berekenen;
- de studenten kunnen optima berekenen onder beperkingen (vb. Lagrange).
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Micro-Economics,Pindyck - Rubinfeld,ninth edition,Pearson,9781292213316 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het andere verplichte studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via Blackboard:
- studieleidraad (inclusief timing en planning);
- handouts (hoorcolleges);
- bijkomende verplichte literatuur;
- traject voor de werkzittingen, inclusief voorbereidings- en zelfstudieopdrachten;
- uitkomsten van de voorbereidings- en zelfstudieopdrachten (maar geen volledig uitgewerkte oplossingen).
|
|
|
|
|
|
 | schakelprogramma TEW | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
voorbereidingsprogramma TEW | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel verdiept en verbreedt de inhoud van het opleidingsonderdeel Micro-Economie 1, gebaseerd op een modelmatige benadering met gebruik van grafische en wiskundige optimalisatietechnieken. Uitgangspunt is dat economische handelingen doelgericht zijn: de beperkte middelen die een agent ter beschikking heeft worden efficiënt gebruikt om een bepaalde doelstelling te bereiken. Zulke keuzesituaties worden gekaderd als optimalisaties onder beperkingen.
Bijzondere aandacht hierbij gaat uit naar winstmaximalisatie (producentenzijde) binnen verschillende marktstructuren zoals perfecte competitie, monopolistische competitie, oligopolie (Nash, Cournot, von Stackelberg en Bertrand), monopolie en monopsonie. Daarnaast bestuderen we optimale productiebeslissingen en prijszetting m.i.v. prijsdiscriminatie zowel binnen verschillende marktstructuren als op input- en outputmarkten. Verder gaan we na wat de impact is van marktfalingen, zoals bijvoorbeeld externe effecten en asymmetrische informatie, op welvaart en beslissingen aangaande productie en prijs. Ten slotte bestuderen we wanneer en hoe de overheid de welvaart in een land in aawezigheid van marktfalingen kan maximaliseren. Kortom, in dit opleidingsonderdeel staat de analyse van economische efficiëntie en marktfalingen centraal.
Met behulp van concrete gevalstudies zal aangegeven worden hoe micro-economische concepten en optimalisatieproblemen gebruikt kunnen worden bij het analyseren en oplossen van economische vraagstukken uit de bedrijfspraktijk van een toegepast econoom.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student heeft de volgende kennis en vaardigheden uit Micro-Economie 1:
- de student kan de verschillende marktvormen (perfecte competitie, monopolie, monopolistische competitie en oligopolie) uitleggen;
- de student kan optimale prijzen en productiehoeveelheden berekenen in de belangrijkste marktvormen;
- de student kan de theorie van het aanbod en de theorie van de vraag uitleggen;
- de student kan productie-, kosten- en aanbodsfuncties opstellen voor bedrijven, zowel voor de korte als voor de lange termijn;
- de student kan de belangrijkste marktfalingen herkennen en uitleggen welke gevolgen deze hebben op de marktuitkomsten;
- de student is vertrouwd met de rol van de overheid als tussenkomst voor marktfalingen.
De student heeft de volgende kennis en vaardigheden uit Wiskunde voor Bedrijfseconomen:
- de student kan grafieken in twee dimensies interpreteren en tekenen;
- de student kan partiële afgeleiden berekenen voor functies uit één of meerdere veranderlijken;
- de student kan integralen berekenen;
- de studenten kunnen optima berekenen onder beperkingen (vb. Lagrange).
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Micro-Economics,Pindyck - Rubinfeld,ninth edition,Pearson,9781292213316 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het andere verplichte studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via Blackboard:
- studieleidraad (inclusief timing en planning);
- handouts (hoorcolleges);
- bijkomende verplichte literatuur;
- traject voor de werkzittingen, inclusief voorbereidings- en zelfstudieopdrachten;
- uitkomsten van de voorbereidings- en zelfstudieopdrachten (maar geen volledig uitgewerkte oplossingen).
|
|
|
|
|
|
 | 3de bachelorjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica keuze | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De bachelor BI houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor BI is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De bachelor BI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor BI modelleert en ontwerpt oplossingen voor bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De bachelor BI kan de informatiestromen en de technologische- en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel verdiept en verbreedt de inhoud van het opleidingsonderdeel Micro-Economie 1, gebaseerd op een modelmatige benadering met gebruik van grafische en wiskundige optimalisatietechnieken. Uitgangspunt is dat economische handelingen doelgericht zijn: de beperkte middelen die een agent ter beschikking heeft worden efficiënt gebruikt om een bepaalde doelstelling te bereiken. Zulke keuzesituaties worden gekaderd als optimalisaties onder beperkingen.
Bijzondere aandacht hierbij gaat uit naar winstmaximalisatie (producentenzijde) binnen verschillende marktstructuren zoals perfecte competitie, monopolistische competitie, oligopolie (Nash, Cournot, von Stackelberg en Bertrand), monopolie en monopsonie. Daarnaast bestuderen we optimale productiebeslissingen en prijszetting m.i.v. prijsdiscriminatie zowel binnen verschillende marktstructuren als op input- en outputmarkten. Verder gaan we na wat de impact is van marktfalingen, zoals bijvoorbeeld externe effecten en asymmetrische informatie, op welvaart en beslissingen aangaande productie en prijs. Ten slotte bestuderen we wanneer en hoe de overheid de welvaart in een land in aawezigheid van marktfalingen kan maximaliseren. Kortom, in dit opleidingsonderdeel staat de analyse van economische efficiëntie en marktfalingen centraal.
Met behulp van concrete gevalstudies zal aangegeven worden hoe micro-economische concepten en optimalisatieproblemen gebruikt kunnen worden bij het analyseren en oplossen van economische vraagstukken uit de bedrijfspraktijk van een toegepast econoom.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student heeft de volgende kennis en vaardigheden uit Micro-Economie 1:
- de student kan de verschillende marktvormen (perfecte competitie, monopolie, monopolistische competitie en oligopolie) uitleggen;
- de student kan optimale prijzen en productiehoeveelheden berekenen in de belangrijkste marktvormen;
- de student kan de theorie van het aanbod en de theorie van de vraag uitleggen;
- de student kan productie-, kosten- en aanbodsfuncties opstellen voor bedrijven, zowel voor de korte als voor de lange termijn;
- de student kan de belangrijkste marktfalingen herkennen en uitleggen welke gevolgen deze hebben op de marktuitkomsten;
- de student is vertrouwd met de rol van de overheid als tussenkomst voor marktfalingen.
De student heeft de volgende kennis en vaardigheden uit Wiskunde voor Bedrijfseconomen:
- de student kan grafieken in twee dimensies interpreteren en tekenen;
- de student kan partiële afgeleiden berekenen voor functies uit één of meerdere veranderlijken;
- de student kan integralen berekenen;
- de studenten kunnen optima berekenen onder beperkingen (vb. Lagrange).
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Micro-Economics,Pindyck - Rubinfeld,ninth edition,Pearson,9781292213316 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het andere verplichte studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via Blackboard:
- studieleidraad (inclusief timing en planning);
- handouts (hoorcolleges);
- bijkomende verplichte literatuur;
- traject voor de werkzittingen, inclusief voorbereidings- en zelfstudieopdrachten;
- uitkomsten van de voorbereidings- en zelfstudieopdrachten (maar geen volledig uitgewerkte oplossingen).
|
|
|
|
|
|
 | 1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale context. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master BI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master BI analyseert, verbetert en monitort technologische en bedrijfsprocessen met behulp van data en IT om een positieve bijdrage te leveren aan de werking van een organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel verdiept en verbreedt de inhoud van het opleidingsonderdeel Micro-Economie 1, gebaseerd op een modelmatige benadering met gebruik van grafische en wiskundige optimalisatietechnieken. Uitgangspunt is dat economische handelingen doelgericht zijn: de beperkte middelen die een agent ter beschikking heeft worden efficiënt gebruikt om een bepaalde doelstelling te bereiken. Zulke keuzesituaties worden gekaderd als optimalisaties onder beperkingen.
Bijzondere aandacht hierbij gaat uit naar winstmaximalisatie (producentenzijde) binnen verschillende marktstructuren zoals perfecte competitie, monopolistische competitie, oligopolie (Nash, Cournot, von Stackelberg en Bertrand), monopolie en monopsonie. Daarnaast bestuderen we optimale productiebeslissingen en prijszetting m.i.v. prijsdiscriminatie zowel binnen verschillende marktstructuren als op input- en outputmarkten. Verder gaan we na wat de impact is van marktfalingen, zoals bijvoorbeeld externe effecten en asymmetrische informatie, op welvaart en beslissingen aangaande productie en prijs. Ten slotte bestuderen we wanneer en hoe de overheid de welvaart in een land in aawezigheid van marktfalingen kan maximaliseren. Kortom, in dit opleidingsonderdeel staat de analyse van economische efficiëntie en marktfalingen centraal.
Met behulp van concrete gevalstudies zal aangegeven worden hoe micro-economische concepten en optimalisatieproblemen gebruikt kunnen worden bij het analyseren en oplossen van economische vraagstukken uit de bedrijfspraktijk van een toegepast econoom.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student heeft de volgende kennis en vaardigheden uit Micro-Economie 1:
- de student kan de verschillende marktvormen (perfecte competitie, monopolie, monopolistische competitie en oligopolie) uitleggen;
- de student kan optimale prijzen en productiehoeveelheden berekenen in de belangrijkste marktvormen;
- de student kan de theorie van het aanbod en de theorie van de vraag uitleggen;
- de student kan productie-, kosten- en aanbodsfuncties opstellen voor bedrijven, zowel voor de korte als voor de lange termijn;
- de student kan de belangrijkste marktfalingen herkennen en uitleggen welke gevolgen deze hebben op de marktuitkomsten;
- de student is vertrouwd met de rol van de overheid als tussenkomst voor marktfalingen.
De student heeft de volgende kennis en vaardigheden uit Wiskunde voor Bedrijfseconomen:
- de student kan grafieken in twee dimensies interpreteren en tekenen;
- de student kan partiële afgeleiden berekenen voor functies uit één of meerdere veranderlijken;
- de student kan integralen berekenen;
- de studenten kunnen optima berekenen onder beperkingen (vb. Lagrange).
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Micro-Economics,Pindyck - Rubinfeld,ninth edition,Pearson,9781292213316 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Al het andere verplichte studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via Blackboard:
- studieleidraad (inclusief timing en planning);
- handouts (hoorcolleges);
- bijkomende verplichte literatuur;
- traject voor de werkzittingen, inclusief voorbereidings- en zelfstudieopdrachten;
- uitkomsten van de voorbereidings- en zelfstudieopdrachten (maar geen volledig uitgewerkte oplossingen).
|
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|