Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de master handelsingenieur - accountancy en financiering - finance track | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI neemt initiatief en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan waardecreatie voor een organisatie. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master HI toont zelfstandigheid bij het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master HI toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master HI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master HI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master HI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –technische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master HI kan complexe technologische en bedrijfsprocessen in een organisatie in kaart brengen, optimaliseren en managen, met het oog op de strategische doelen van die organisatie. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master HI gebruikt ICT-toepassingen en basis programmeervaardigheden om bedrijfseconomische en –technische data te vertalen naar bedrijfsrelevante informatie. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master HI evalueert technologische innovaties vanuit een bedrijfseconomisch en maatschappelijk perspectief. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Inleiding :
-Een korte schets van de historiek van financiële markten inzake return en risico
-Voorspellingsmodellen op basis van DDM en scenario-analyse
-Verwachtingswaarde op basis van modified return
-Enkele actuele vraagstukken
Expected Utility als keuzecriterium:
-Afleiding van criterium
-De afstemming van de verhouding van risico en return op basis van individuele risicoaversie
-Bepaling van individuele risicoaversie : de aversiefactor en de voorzichtigheidsfactor
Afleiding van het Markowitz-Tobin model:
-Toepassingen bij de concrete samenstelling van beleggingsportefeuilles: Asset Allocatie
-Verdere analyse van de optimale portefeuille : Capital Market Line en Risk Adjusted Returns
Toepassingen bij de concrete selectie van individuele waarden:
-Afleiding van het CAPM
-Kritische beschouwingen
-Uitbouw van multifactor-modellen
Performance-evalutie:
-Gebruik van Jensen-alfa en 4 factor alfa modellen
-Gebruik van ratio analyse : Sharpe, Treynor, M² en Informatie Ratio
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student dient over enkele basisinzichten te beschikken uit volgende domeinen:
Macro-economie : eenvoudige verbanden tussen conjunctuur, rente, monetaire en fiscale politiek, werkloosheid en verwachte bedrijfsresultaten
Micro-economie : beheersing van de begrippen elasticiteit en iso-nutscurves
Finance : Basisinzichten in DDM en CAPM, duration en beginselen van optieleer
Corporate finance : elementaire bepaling van kapitaalkost, Miller-Modigliani I en II
Statistiek : Bepaling van statistische momenten( verwachtingswaarde, rekenkundig en meetkundig gemiddelde, variantie en scheefheid), kansverdeling, densiteitfunctie en cumulatieve probabiliteit en eigenschappen van de normaalverdeling.
Econometrie : lineaire regressiemodellen en onderzoek naar statistische significantie.
Algemene wiskunde : afgeleiden, elementaire optimalisatietechnieken, Taylorreeksbenadering en de logaritmische en exponentiële functies.
Actuariële wiskunde : elementaire Present Value berekeningen |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides worden ter beschikking gesteld via Blackboard |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
BODIE, KANE, MARCUS : Investments 10th Edition Mc Graw Hill |
|
|
|
|
|
| master TEW-AFF | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master TEW past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW neemt initiatief en verantwoordelijkheid om bij te dragen aan waardecreatie voor een organisatie. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master TEW communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master TEW toont zelfstandigheid bij het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master TEW toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master TEW integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master TEW kan strategische beleidsvraagstukken oplossen vanuit een conceptueel en analytisch denken en gebruikt hiervoor bedrijfseconomische denkkaders. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan evidence based de strategische beleidsopties voor een organisatie formuleren en beargumenteren. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master TEW kan het strategisch beleid van een organisatie ontwikkelen en bijsturen met het oog op het creëren van bedrijfseconomische en/of maatschappelijke waarde. (Opleidingsspecifieke competenties) | - EC
| De master TEW kan inspelen op veranderende omgevingsfactoren die een impact hebben op een organisatie en haar beleid. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Inleiding :
-Een korte schets van de historiek van financiële markten inzake return en risico
-Voorspellingsmodellen op basis van DDM en scenario-analyse
-Verwachtingswaarde op basis van modified return
-Enkele actuele vraagstukken
Expected Utility als keuzecriterium:
-Afleiding van criterium
-De afstemming van de verhouding van risico en return op basis van individuele risicoaversie
-Bepaling van individuele risicoaversie : de aversiefactor en de voorzichtigheidsfactor
Afleiding van het Markowitz-Tobin model:
-Toepassingen bij de concrete samenstelling van beleggingsportefeuilles: Asset Allocatie
-Verdere analyse van de optimale portefeuille : Capital Market Line en Risk Adjusted Returns
Toepassingen bij de concrete selectie van individuele waarden:
-Afleiding van het CAPM
-Kritische beschouwingen
-Uitbouw van multifactor-modellen
Performance-evalutie:
-Gebruik van Jensen-alfa en 4 factor alfa modellen
-Gebruik van ratio analyse : Sharpe, Treynor, M² en Informatie Ratio
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student dient over enkele basisinzichten te beschikken uit volgende domeinen:
Macro-economie : eenvoudige verbanden tussen conjunctuur, rente, monetaire en fiscale politiek, werkloosheid en verwachte bedrijfsresultaten
Micro-economie : beheersing van de begrippen elasticiteit en iso-nutscurves
Finance : Basisinzichten in DDM en CAPM, duration en beginselen van optieleer
Corporate finance : elementaire bepaling van kapitaalkost, Miller-Modigliani I en II
Statistiek : Bepaling van statistische momenten( verwachtingswaarde, rekenkundig en meetkundig gemiddelde, variantie en scheefheid), kansverdeling, densiteitfunctie en cumulatieve probabiliteit en eigenschappen van de normaalverdeling.
Econometrie : lineaire regressiemodellen en onderzoek naar statistische significantie.
Algemene wiskunde : afgeleiden, elementaire optimalisatietechnieken, Taylorreeksbenadering en de logaritmische en exponentiële functies.
Actuariële wiskunde : elementaire Present Value berekeningen |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides worden ter beschikking gesteld via Blackboard |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
BODIE, KANE, MARCUS : Investments 10th Edition Mc Graw Hill |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de economie vrije keuze | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in economie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. | - EC
| De educatieve master engageert zich in een continu professioneel leerproces gericht op leren & ontwikkeling, diversiteit & talenten, innovatie & co-creatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master daagt zichzelf en anderen via samenwerking en co-creatie uit tot schoolontwikkeling, -innovatie en levert een actieve bijdrage aan schoolbeleid. | - EC
| De educatieve master kan managementvragen, strategische beleidsvraagstukken of bedrijfseconomische problemen beantwoorden met behulp van conceptuele, bedrijfseconomische denkkaders of vanuit een praktijkgericht perspectief m.b.t. de functionele managementdomeinen. | - EC
| De educatieve master toont zelfstandigheid bij en rapporteert over het uitvoeren van een literatuurstudie, het opstellen van een onderzoeksplan, het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden en het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten binnen de bedrijfseconomische wetenschappen. | - EC
| De educatieve master volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken en reflecteert hierover vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Inleiding :
-Een korte schets van de historiek van financiële markten inzake return en risico
-Voorspellingsmodellen op basis van DDM en scenario-analyse
-Verwachtingswaarde op basis van modified return
-Enkele actuele vraagstukken
Expected Utility als keuzecriterium:
-Afleiding van criterium
-De afstemming van de verhouding van risico en return op basis van individuele risicoaversie
-Bepaling van individuele risicoaversie : de aversiefactor en de voorzichtigheidsfactor
Afleiding van het Markowitz-Tobin model:
-Toepassingen bij de concrete samenstelling van beleggingsportefeuilles: Asset Allocatie
-Verdere analyse van de optimale portefeuille : Capital Market Line en Risk Adjusted Returns
Toepassingen bij de concrete selectie van individuele waarden:
-Afleiding van het CAPM
-Kritische beschouwingen
-Uitbouw van multifactor-modellen
Performance-evalutie:
-Gebruik van Jensen-alfa en 4 factor alfa modellen
-Gebruik van ratio analyse : Sharpe, Treynor, M² en Informatie Ratio
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
De student dient over enkele basisinzichten te beschikken uit volgende domeinen:
Macro-economie : eenvoudige verbanden tussen conjunctuur, rente, monetaire en fiscale politiek, werkloosheid en verwachte bedrijfsresultaten
Micro-economie : beheersing van de begrippen elasticiteit en iso-nutscurves
Finance : Basisinzichten in DDM en CAPM, duration en beginselen van optieleer
Corporate finance : elementaire bepaling van kapitaalkost, Miller-Modigliani I en II
Statistiek : Bepaling van statistische momenten( verwachtingswaarde, rekenkundig en meetkundig gemiddelde, variantie en scheefheid), kansverdeling, densiteitfunctie en cumulatieve probabiliteit en eigenschappen van de normaalverdeling.
Econometrie : lineaire regressiemodellen en onderzoek naar statistische significantie.
Algemene wiskunde : afgeleiden, elementaire optimalisatietechnieken, Taylorreeksbenadering en de logaritmische en exponentiële functies.
Actuariële wiskunde : elementaire Present Value berekeningen |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides worden ter beschikking gesteld via Blackboard |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
BODIE, KANE, MARCUS : Investments 10th Edition Mc Graw Hill |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|