Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | interuniversitaire master ergotherapeutische wet | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Recent is er een toename van technologische ontwikkelingen, die ten bate kunnen zijn van de zorg in het algemeen en revalidatie in het bijzonder. Bedrijven zijn gestart met het aanbieden van nieuwe producten en diensten; zorgverleners worden toenemend betrokken in de verbetering hiervan of in het ontwikkelen van nieuwe toepassingen en in het opstarten van nieuwe zorgprocessen. In dit opleidingsonderdeel worden zowel high & low cost als hard- en software toepassingen ten bate van specifieke patiënten populaties (bijvoorbeeld, neurologische aandoeningen, autisme spectrum stoornissen, ouderen) en indicatiestellingen behandeld. Er worden zowel specifieke evaluatie- en trainingsbenaderingen in de revalidatie (met robots, wearables etc) besproken alsook assistieve hulpmiddelen zoals sociale robots en APPS die het leven in een eigen omgeving faciliteren en technologieën om zorgprocessen af te stemmen. Het is belangrijk dat de toekomstige onderzoekers, clinici en leidinggevenden bekwaam worden in het correct categoriseren van innovaties, kritisch reflecteren hieromtrent en een bijdrage tot innovatie leveren.
Dit OPO omvat volgende onderdelen:
Revalidatietechnologie:
a. Classificaties en therapeutische principes: Robots, electromechanische toestellen, sensoren. Virtuele realiteit – serious games. Motorisch leren & Technologie
b. Thema’s: Arm functie, Cognitieve training, Quantified Self, Self-management on-line programs, Hulpmiddelen
Zorgtechnologie: Domotica. ‘Internet of Things’, Sociale robots Studiepunten, voorbeelden van ondersteuning in dagelijkse leven: Zelfredzaamheid & Communicatie.
Methodieken van ‘universal design’ versus ‘user-centered design’: toegepast op bestaande en nieuw te bedenken zorginnovatie met ondersteuning van technologie.
E-Health, zorgproces & Ethische aspecten
|
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
Andere: | met schriftelijk rapport |
|
|
|
|
|
|
Extra info | Afwezigheid tijdens de presentatie tijdens de onderwijsperiode dient gewettigd te worden.Bij ongewettigde afwezigheid tijdens de presentatie tijdens de onderwijsperiode, krijgt de student een 0 voor dit gedeelte.Indien de student gewettigd afwezig is tijdens de presentatie, wordt een vervangopdracht voorzien. Als de student een onvoldoende behaalt op 1 onderdeel van de evaluatie van het opleidingsonderdeel, wordt het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen berekend en wordt er van dit niet-afgerond gewogen resultaat 0,5 punt (op 20) afgetrokken. Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Eindcompetenties:
MI.3 Op een gerichte manier nieuwe tendensen en richtlijnen implementeren in een team. MI.3.1 Teamleden en collegas op een professionele manier informeren en begeleiden met betrekking tot het implementeren van gespecialiseerde wetenschappelijke kennis en specifieke complexe ergotherapeutische vaardigheden rekening houdend met de ethische en deontologische code binnen een mono- of multidisciplinaire setting. M3.2 Een kritische evaluatie maken van bestaande technologie ter ondersteuning van de revalidatie en zorgprocessen, en een bijdrage leveren ter verbetering hiervan.
MI.4 Een actieve houding vertonen voor beroepsvernieuwing en levenslang leren en hierbij oog hebben voor de maatschappelijke veranderingen van de éénentwintigste eeuw. MI.4.1 Zich levenslang verder ontplooien en bijscholen op zowel klinisch en/of wetenschappelijk vlak vanuit een academisch wetenschappelijke ingesteldheid. |
|
De lessen van dit opleidingsonderdeel gaan door te UGent. |
|
|
|
|
|
 | Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject REKI met vakdidactiek biologie | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg, de beleids- en ethische aspecten van de gezondheidszorg en de interactie tussen de verschillende stakeholders. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Recent is er een toename van technologische ontwikkelingen, die ten bate kunnen zijn van de zorg in het algemeen en revalidatie in het bijzonder. Bedrijven zijn gestart met het aanbieden van nieuwe producten en diensten; zorgverleners worden toenemend betrokken in de verbetering hiervan of in het ontwikkelen van nieuwe toepassingen en in het opstarten van nieuwe zorgprocessen. In dit opleidingsonderdeel worden zowel high & low cost als hard- en software toepassingen ten bate van specifieke patiënten populaties (bijvoorbeeld, neurologische aandoeningen, autisme spectrum stoornissen, ouderen) en indicatiestellingen behandeld. Er worden zowel specifieke evaluatie- en trainingsbenaderingen in de revalidatie (met robots, wearables etc) besproken alsook assistieve hulpmiddelen zoals sociale robots en APPS die het leven in een eigen omgeving faciliteren en technologieën om zorgprocessen af te stemmen. Het is belangrijk dat de toekomstige onderzoekers, clinici en leidinggevenden bekwaam worden in het correct categoriseren van innovaties, kritisch reflecteren hieromtrent en een bijdrage tot innovatie leveren.
Dit OPO omvat volgende onderdelen:
Revalidatietechnologie:
a. Classificaties en therapeutische principes: Robots, electromechanische toestellen, sensoren. Virtuele realiteit – serious games. Motorisch leren & Technologie
b. Thema’s: Arm functie, Cognitieve training, Quantified Self, Self-management on-line programs, Hulpmiddelen
Zorgtechnologie: Domotica. ‘Internet of Things’, Sociale robots Studiepunten, voorbeelden van ondersteuning in dagelijkse leven: Zelfredzaamheid & Communicatie.
Methodieken van ‘universal design’ versus ‘user-centered design’: toegepast op bestaande en nieuw te bedenken zorginnovatie met ondersteuning van technologie.
E-Health, zorgproces & Ethische aspecten
|
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
Andere: | met schriftelijk rapport |
|
|
|
|
|
|
Extra info | Afwezigheid tijdens de presentatie tijdens de onderwijsperiode dient gewettigd te worden.Bij ongewettigde afwezigheid tijdens de presentatie tijdens de onderwijsperiode, krijgt de student een 0 voor dit gedeelte.Indien de student gewettigd afwezig is tijdens de presentatie, wordt een vervangopdracht voorzien. Als de student een onvoldoende behaalt op 1 onderdeel van de evaluatie van het opleidingsonderdeel, wordt het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen berekend en wordt er van dit niet-afgerond gewogen resultaat 0,5 punt (op 20) afgetrokken. Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Eindcompetenties:
MI.3 Op een gerichte manier nieuwe tendensen en richtlijnen implementeren in een team. MI.3.1 Teamleden en collegas op een professionele manier informeren en begeleiden met betrekking tot het implementeren van gespecialiseerde wetenschappelijke kennis en specifieke complexe ergotherapeutische vaardigheden rekening houdend met de ethische en deontologische code binnen een mono- of multidisciplinaire setting. M3.2 Een kritische evaluatie maken van bestaande technologie ter ondersteuning van de revalidatie en zorgprocessen, en een bijdrage leveren ter verbetering hiervan.
MI.4 Een actieve houding vertonen voor beroepsvernieuwing en levenslang leren en hierbij oog hebben voor de maatschappelijke veranderingen van de éénentwintigste eeuw. MI.4.1 Zich levenslang verder ontplooien en bijscholen op zowel klinisch en/of wetenschappelijk vlak vanuit een academisch wetenschappelijke ingesteldheid. |
|
De lessen van dit opleidingsonderdeel gaan door te UGent. |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|