Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master HW AFF track accountancy | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master handelswetenschappen past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master handelswetenschappen integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master handelswetenschappen formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master handelswetenschappen kan complexe managementvragen beantwoorden vanuit een praktijkgericht perspectief m.b.t. de functionele managementdomeinen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| Op basis van geavanceerde inzichten en vaardigheden m.b.t. de gekozen afstudeerrichting, formuleert en verdedigt de master handelswetenschappen onderbouwde adviezen over strategische beleidsbeslissingen met het oog op de vertaling naar tactisch niveau. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel focust op het opstellen en interpreteren van een geconsolideerde jaarrekening, evenals op de belangrijkste verschillen tussen de Belgische boekhoudwetgeving en internationale accountingstandaarden. Aan het einde van het opleidingsonderdeel zouden de volgende competenties verworven moeten zijn:
- De student kan het belang van een geconsolideerde jaarrekening in eigen woorden uitleggen.
- De student weet welke ondernemingen verplicht zijn om een geconsolideerde jaarrekening op te stellen.
- De student kan bepalen welke consolidatiemethode een onderneming dient toe te passen.
- De student kan de verschillende consolidatietechnieken (integrale consolidatie, proportionele consolidatie en vermogensmutatiemethode) toepassen.
- De student kent de belangrijkste verschillen tussen IFRS en Belgian GAAP en heeft inzicht in de (huidige en toekomstige) rol en belang van internationale accountingstandaarden voor het Belgische ondernemingsklimaat.
- De student begrijpt de institutionele context van international accounting op basis van wetenschappelijke literatuur.
- De student kan een geconsolideerde jaarrekening opstellen, interpreteren en op een duidelijke manier presenteren.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Andere: | Case studies (schriftelijk + mondeling) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
- De student heeft inzicht in de werking van de algemene boekhouding
- De student kent de boekhoudkundige verwerking van de meest courante verrichtingen
- De student heeft inzicht in de opbouw van de resultatenrekening en balans
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Materiaal aangeboden in de elektronische leeromgeving (powerpoints van hoorcolleges, cases, studieopdrachten,...) |
|
|
|
|
|
| master HW AFF track finance | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
master HW OM track private sector | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
master HW OM track publieke sector | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
master in de handelswetenschappen - marketing management | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
master in de handelswetenschappen - supply chain management | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master handelswetenschappen past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master handelswetenschappen integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master handelswetenschappen formuleert verbetervoorstellen voor de bedrijfsvoering rekening houdend met de regionale en/of (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master handelswetenschappen kan complexe managementvragen beantwoorden vanuit een praktijkgericht perspectief m.b.t. de functionele managementdomeinen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| Op basis van geavanceerde inzichten en vaardigheden m.b.t. de gekozen afstudeerrichting, formuleert en verdedigt de master handelswetenschappen onderbouwde adviezen over strategische beleidsbeslissingen met het oog op de vertaling naar tactisch niveau. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel focust op het opstellen en interpreteren van een geconsolideerde jaarrekening, evenals op de belangrijkste verschillen tussen de Belgische boekhoudwetgeving en internationale accountingstandaarden. Aan het einde van het opleidingsonderdeel zouden de volgende competenties verworven moeten zijn:
- De student kan het belang van een geconsolideerde jaarrekening in eigen woorden uitleggen.
- De student weet welke ondernemingen verplicht zijn om een geconsolideerde jaarrekening op te stellen.
- De student kan bepalen welke consolidatiemethode een onderneming dient toe te passen.
- De student kan de verschillende consolidatietechnieken (integrale consolidatie, proportionele consolidatie en vermogensmutatiemethode) toepassen.
- De student kent de belangrijkste verschillen tussen IFRS en Belgian GAAP en heeft inzicht in de (huidige en toekomstige) rol en belang van internationale accountingstandaarden voor het Belgische ondernemingsklimaat.
- De student begrijpt de institutionele context van international accounting op basis van wetenschappelijke literatuur.
- De student kan een geconsolideerde jaarrekening opstellen, interpreteren en op een duidelijke manier presenteren.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Andere: | Case studies (schriftelijk + mondeling) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Begincompetenties |
|
- De student heeft inzicht in de werking van de algemene boekhouding
- De student kent de boekhoudkundige verwerking van de meest courante verrichtingen
- De student heeft inzicht in de opbouw van de resultatenrekening en balans
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Materiaal aangeboden in de elektronische leeromgeving (powerpoints van hoorcolleges, cases, studieopdrachten,...) |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|