Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in de handelswetenschappen - ondernemerschap en management | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master handelswetenschappen past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master handelswetenschappen werkt samen in een team en toont leiderschapsvaardigheden met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De master handelswetenschappen communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master handelswetenschappen toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master handelswetenschappen integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master handelswetenschappen kan complexe managementvragen beantwoorden vanuit een praktijkgericht perspectief m.b.t. de functionele managementdomeinen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master handelswetenschappen kan diepgaande inzichten uit organisatie- en managementwetenschappen en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij de analyse van die concrete vragen van het bedrijfsmanagement. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master handelswetenschappen relateert geavanceerde inzichten van concepten, principes en argumentatiewijzen in de gekozen afstudeerrichting aan het algemene bedrijfskundige kader en geeft vanuit deze kennis en inzichten wetenschappelijk gefundeerd advies. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| Op basis van geavanceerde inzichten en vaardigheden m.b.t. de gekozen afstudeerrichting, formuleert en verdedigt de master handelswetenschappen onderbouwde adviezen over strategische beleidsbeslissingen met het oog op de vertaling naar tactisch niveau. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het opleidingsonderdeel Performance Management beoogt de studenten een denkkader te verschaffen om prestaties van organisaties te managen. Het bestaat uit twee modules waarbij module I focust op de private sector en module II op de publieke sector. Module I beoogt studenten inzicht te verschaffen in de financiële prestaties van bestaande ondernemingen en starters. Meer bepaald krijgen studenten inzicht in de algemene tools voor financiële analyse. Dit stelt studenten in staat financiële staten te gebruiken om inzicht te krijgen in de prestaties van een onderneming en voorspellingen te doen van toekomstige prestaties om zo een redelijke inschatting te kunnen maken van de waarde van een onderneming. In de context van starters krijgen studenten inzicht in de ‘juiste’ financiële maatstaven die gebruikt kunnen worden om de vooruitgang van starters te evalueren. Module II beoogt studenten een idee te geven van prestatiemanagement in de publieke sector. Het doel is studenten kennis te laten maken met de omvang van de publieke sector, de effectiviteit en efficiëntie van publieke bestedingen, en waarom prestaties gemeten worden in de publieke sector. Daarnaast krijgen studenten inzicht in prestatiemeting in de zorgsector, het onderwijs, binnen lokale overheden, en binnen de federale overheid.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Financial Planning & Analysis and Performance Management,Jack Alexander,Wiley,9781119491484 |
|
|
|
|
|
| master in de handelswetenschappen - marketing management | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
master in de handelswetenschappen - supply chain management | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master handelswetenschappen past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master handelswetenschappen werkt samen in een team en toont leiderschapsvaardigheden met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband) | - EC
| De master handelswetenschappen communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master handelswetenschappen toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master handelswetenschappen integreert het perspectief van stakeholders bij het nemen van beslissingen in een organisatie. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master handelswetenschappen kan complexe managementvragen beantwoorden vanuit een praktijkgericht perspectief m.b.t. de functionele managementdomeinen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master handelswetenschappen kan diepgaande inzichten uit organisatie- en managementwetenschappen en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij de analyse van die concrete vragen van het bedrijfsmanagement. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master handelswetenschappen relateert geavanceerde inzichten van concepten, principes en argumentatiewijzen in de gekozen afstudeerrichting aan het algemene bedrijfskundige kader en geeft vanuit deze kennis en inzichten wetenschappelijk gefundeerd advies. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| Op basis van geavanceerde inzichten en vaardigheden m.b.t. de gekozen afstudeerrichting, formuleert en verdedigt de master handelswetenschappen onderbouwde adviezen over strategische beleidsbeslissingen met het oog op de vertaling naar tactisch niveau. (Opleidingsspecifieke competenties) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het opleidingsonderdeel Performance Management beoogt de studenten een denkkader te verschaffen om prestaties van organisaties te managen. Het bestaat uit twee modules waarbij module I focust op de private sector en module II op de publieke sector. Module I beoogt studenten inzicht te verschaffen in de financiële prestaties van bestaande ondernemingen en starters. Meer bepaald krijgen studenten inzicht in de algemene tools voor financiële analyse. Dit stelt studenten in staat financiële staten te gebruiken om inzicht te krijgen in de prestaties van een onderneming en voorspellingen te doen van toekomstige prestaties om zo een redelijke inschatting te kunnen maken van de waarde van een onderneming. In de context van starters krijgen studenten inzicht in de ‘juiste’ financiële maatstaven die gebruikt kunnen worden om de vooruitgang van starters te evalueren. Module II beoogt studenten een idee te geven van prestatiemanagement in de publieke sector. Het doel is studenten kennis te laten maken met de omvang van de publieke sector, de effectiviteit en efficiëntie van publieke bestedingen, en waarom prestaties gemeten worden in de publieke sector. Daarnaast krijgen studenten inzicht in prestatiemeting in de zorgsector, het onderwijs, binnen lokale overheden, en binnen de federale overheid.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Financial Planning & Analysis and Performance Management,Jack Alexander,Wiley,9781119491484 |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de economie vrije keuze | Keuze | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master kan managementvragen, strategische beleidsvraagstukken of bedrijfseconomische problemen beantwoorden met behulp van conceptuele, bedrijfseconomische denkkaders of vanuit een praktijkgericht perspectief m.b.t. de functionele managementdomeinen. | - EC
| De educatieve master toont zelfstandigheid bij en rapporteert over het uitvoeren van een literatuurstudie, het opstellen van een onderzoeksplan, het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden en het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten binnen de bedrijfseconomische wetenschappen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het opleidingsonderdeel Performance Management beoogt de studenten een denkkader te verschaffen om prestaties van organisaties te managen. Het bestaat uit twee modules waarbij module I focust op de private sector en module II op de publieke sector. Module I beoogt studenten inzicht te verschaffen in de financiële prestaties van bestaande ondernemingen en starters. Meer bepaald krijgen studenten inzicht in de algemene tools voor financiële analyse. Dit stelt studenten in staat financiële staten te gebruiken om inzicht te krijgen in de prestaties van een onderneming en voorspellingen te doen van toekomstige prestaties om zo een redelijke inschatting te kunnen maken van de waarde van een onderneming. In de context van starters krijgen studenten inzicht in de ‘juiste’ financiële maatstaven die gebruikt kunnen worden om de vooruitgang van starters te evalueren. Module II beoogt studenten een idee te geven van prestatiemanagement in de publieke sector. Het doel is studenten kennis te laten maken met de omvang van de publieke sector, de effectiviteit en efficiëntie van publieke bestedingen, en waarom prestaties gemeten worden in de publieke sector. Daarnaast krijgen studenten inzicht in prestatiemeting in de zorgsector, het onderwijs, binnen lokale overheden, en binnen de federale overheid.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Financial Planning & Analysis and Performance Management,Jack Alexander,Wiley,9781119491484 |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|