Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Kinesiologie deel 1 (3915)
|
4,0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
 | 1ste bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 324 | 12,0 | 324 | 12,0 | Ja | Ja | Numeriek |  |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt. | | - DC
| De student kan de functionele anatomie, kinesiologie, biomechanica (kinematica en kinetica), musculoskeletale evaluatie en medische beeldvorming mbt het vrije onderste lidmaat, de heupregio en de romp beschrijven en verklaren. | | | - BC
| De student moet de ligging of plaats van structuren, voorwerpen of ledematen kunnen beschrijven ten opzichte van het centrum van het lichaam of ten opzichte van een andere structuur | | | - BC
| De student moet een beweging van een voorwerp kunnen beschrijven ten opzichte van het centrum van het lichaam of ten opzichte van een andere structuur. | | | - BC
| De student kan de materie juist situeren, juist interpreteren en hierover kritisch reflecteren. | | | - BC
| De student legt verticaal en horizontaal verbanden in het eigen vakgebied met inhouden van verwante vakgebieden en vakoverschrijdende domeinen. | | | - BC
| De student kan statische evenwichtsvergelijkingen en een vrijlichaamsdiagram opstellen om krachten en momenten thv het onderste lidmaat en romp te berekenen en te interpreteren | | | - BC
| De student kan de gangcyclus analyseren en beschrijven in een anatomische en biomechanische context | | - DC
| De student kan zelfstandig het menselijk lichaam inspecteren en kinesitherapeutische handelingen uitvoeren van het onderste lidmaat (heup, knie en enkel/voet regio) en de romp. | | | - BC
| De student kan het onderste lidmaat en de wervelkolom juist inspecteren. | | | - BC
| De student kan de beenderige herkenningspunten en spieren van het onderste lidmaat en de wervelkolom palperen. | | | - BC
| De student kan de basis kinesitherapeutische handelingen op het onderste lidmaat en wervelkolom correct uitvoeren. | | | - BC
| De student kan kritisch reflecteren over de inspectie, palpatie en het kinesitherapeutisch handelen van het onderste lidmaat en de wervelkolom. | - EC
| EC 3 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan, in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de identiteit/privacy van de cliënt, het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen, schriftelijk en mondeling communiceren, met inbegrip van het dossier. | | - DC
| De student bezit kennis over de communicatievaardigheden die relevant zijn voor de kinesitherapeut in de kinesitherapeut-patiënt relatie. | | | - BC
| De student kan kennis betreffende actief luisteren reproduceren. | | | - BC
| De student kan kennis betreffende het verstrekken van informatie op een patiëntgericht manier (verbaal en non-verbaal) reproduceren. | | - DC
| De student kan de communicatievaardigheden die relevant zijn voor de kinesitherapeut in de kinesitherapeut-patiënt relatie toepassen. | | | - BC
| De student kan actief luisteren in de klinische praktijk. | | | - BC
| De student hanteert professioneel en correct taalgebruik aangepast aan het niveau van de patiënt. | | | - BC
| De student kan verbale en non-verbale communicatie op elkaar afstellen. | - EC
| EC 5 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zijn/haar werk doelmatig en tijdsefficiënt organiseren en hierop reflecteren. | | - DC
| De student kan de eigen werkzaamheden tijdsefficiënt organiseren. | | | - BC
| De student levert de opdrachten tijdig in. | | - DC
| De student kan eigen werkzaamheden doelgericht organiseren. | | | - BC
| De student levert opdrachten in volgens vooraf vastgelegde richtlijnen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel komt de functionele anatomie, kinesiologie, MSK evaluatie (osteo- en arthrokinematica), biomechanica (kinematica en kinetica), medische beeldvorming en de basis kinesitherapeutische handelingen (inlcusief inspectie en palpatie) van het onderste lidmaat en de romp aan bod.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Flipped classroom ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 12,00
Evaluatievorm | |
|
Mondeling examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal behouden worden. |
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkexamen | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een deelcijfer gelijk aan of boven 10/20 zal behouden worden. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit verschillende onderdelen (mondeling, praktijk). Voor alle onderdelen van de evaluatie dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een (of meerdere) onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier “F fail”. Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar.
Een student die op een (of meerdere) onderdelen een 8/20 of 9/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. Dit eindcijfer is tolereerbaar. Bv. 8/20 + 16/20 = 9/20 (tolereerbaar) |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
ACSM Health-Related Physical Fitness Assessment Manual, American College of Sports Medicine,4th edition,Lippincott Williams & Wilkins,9781451115680 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Functionele anatomie van de beweging,F. Vandenabeele, A. Agten,1ste editie,Acco,9789463799980 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Goniometer 360° (20cm plastiek) referentie (Gymna): 533.030
Dermografisch potlood
|
|
leerpaden in digitale leeromgeving |
|
Blokwijzer: Kinesiologie deel 2 - theorie, F. Vandenabeele, A. Agten, 1ste editie, Acco, 9789463793629 |
|
Blokwijzer: Kinesiologie deel 2 - Vaardigheden, F. Vandenabeele, A. Agten, 1ste editie, Acco, 9789463797726 |
|
Ozkaya, N., Leger, D., Goldheyder, D., & Nordin, M. (2017). Fundamentals of biomechanics (Fourth Edition). (Cham, Springer). online gratis aan te kopen |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Natuurkunde: Deel 1 Mechanica en thermodynamica,Giancoli, D.C,vierde editie,Pearson Education,9789043013246
- Kinesiology of the Musculoskeletal System - Foundations for Rehabilitation,Donald A. Neumann,3rd Revised edition,Elsevier - Health Sciences Division,9780323287531
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Acland's Video Atlas of Human Anatomy (website Bibliotheek UHasselt - e-bronnen) |
|
Muscle premium (website Bibliotheek UHasselt - e-bronnen) |
|
|
|
|
|
1 examenregeling art.1.3, lid 4. |
2 examenregeling art.4.7, lid 2. |
3 examenregeling art.2.2, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|